تبیان، دستیار زندگی
مصاحبه با حجت الاسلام آقامیری، مدیر اطلاع رسانی موسسه تبیان، در ارتباط با فیلترینگ.(قسمت دوم)
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فیلتر شد؛ چرا؟ (2)

مصاحبه حجت الاسلام آقامیری با ماهنامه تحلیلگران عصر اطلاعات (قسمت دوم):

نگاهی كه شما مطرح می كنید، نگاه سلبی است. آیا فكر نمی كنید باید نگاه ایجابی به اینترنت هم تقویت شود و در كنار تلاش برای فیلتر كردن محتوای نامناسب در جهت تولید محتوای مناسب و حضور فعالانه در سایت های اینترنتی پرطرفداری مثل فیس بوك و یوتیوب تلاش كنیم؟

فیلتر

بدیهی است كه نگاه سلبی و ایجابی باید در كنار هم باشد ولی نباید تنها نگاه ایجابی داشته باشیم و نگاه سلبی را حذف كنیم. هم باید فیلترینگ را جدی بگیریم و هم بحث ایجابی را دنبال كنیم. من قبول دارم كه باید حضور در فناوری وب 2 را جدی بگیریم و زیر ساخت های وب 2 را تاسیس كنیم. متاسفانه تا حدی غافل هستیم، ولی كم كم داریم به این مساله هم می پردازیم. فعلا به خاطر مشكلات بودجه ای بحث های ایجابی و تولید محتوا به نحو كامل به سرانجام نمی رسد. برای این كار باید از اشخاص حقیقی و حقوقی كمك بگیریم و حزب اللهی های متخصص و دوستداران انقلاب و شیعیان خالص حضور پیدا كنند و فعالیت های ایجابی در نسخه جدید (وب 2) را انجام دهند ، شایان ذكر است كه فعالیت های ایجابی در زمینه سایت ها و وبلاگهای اسلامی در اینترنت موجود است و بحمدالله در حد شایسته ای فعال است و مشكل ما عدم حضور در نسخه جدید وب (وب 2) است و لازم است سازمان های دولتی و غیر دولتی مرتبط كمك كنند و از افراد حقیقی و حقوقی علاقمند حمایت كنند تا آنها با انگیزه در عرصه های وب 2 وارد شوند .

به نظر می رسد الان نگاه سلبی به اینترنت بیشتر و جدی تر از نگاه ایجابی است و در این زمینه تعادل برقرار نیست. به نظر شما سازمانی مثل سازمان تبلیغات اسلامی كه عملكرد مثبتی در زمینه تولید محتوای اینترنتی داشته نباید فعالیت ایجابی بیشتری داشته باشد؟

این طور نیست كه ما از این فعالیت ها حمایت نكنیم. ما به كسی نه نمی گوییم و اگر انگیزه افراد جدی باشد به آنها كمك می كنیم. یادم می آید با عده ای از دوستان جوان در سال 68 خدمت رهبر معظم انقلاب رسیدیم و با كمك سریع و مستقیم ایشان مركز تحقیقات كامپیوتری علوم اسلامی قم تاسیس شد كه امروز بسیار موفق است ، چرا كه طرح تاسیس مركز تحقیقات ، طرح پخته و خوبی بود. الان تعداد طرح های خوب ارائه شده اندك است. البته بسیاری از سایت های خوب اینترنتی دینی هم هست كه حاصل حمایت دیگر بزرگان است ، مجموعاً نمی گویم؛ هر كس انگیزه ای برای حضور داشته باشد ، حتماً پاسخ می گیرد ، طبیعی است باید طرح داشته باشد ، طرحش بدیع و نو باشد ، پخته و بی اشكال باشد، پی گیری نماید ، خسته نشود ، تا ان شاء الله موفق شود .

شما در زمینه جذب افراد متخصصی كه شاید از نظر ظاهری با شما متفاوت باشند، ولی ایده ها و طرح های خوب و ارزشمندی داشته اند هم فعال بوده اید؟

ما از هر طرح خوبی كه داده شده استقبال كرده ایم. برای حمایت از طرح های مناسب در حوزه IT و تولید محتوا در داخل نظام، دلسوزان زیادی وجود دارند. خود ما كه عنایت ها و توجهات مختلف را دیده ایم و لمس كرده ایم، می دانیم كه از ابتكار عمل استقبال می شود و اگر انگیزه افراد كافی باشد به نتیجه می رسند ولی این طور نیست كه هر فرد ناپخته ای اگر بخواهد سایت تاسیس كند و یا نرم افزاری را طراحی نماید، انتظار حمایت هم باید داشته باشد. ما از سایت ها و نرم افزارهای كیفی و جامع حمایت می كنیم و اذعان دارم كه باید در این زمینه فعال تر باشیم.

فیلتر

به نظر شما چرا نگاه ایجابی به اینترنت به اندازه نگاه سلبی گسترده و پرطرفدار نیست؟

عنایت هایی كه از سوی مسئولان مختلف كشور به حوزه آی تی و اینترنت شده بیشتر شخصی بوده و كمتر سازمان دهی شده بوده است. با توجه به این كه از نظر عده قابل توجهی از مسئولان، اینترنت هنوز هم یك تهدید جدی تلقی می شود، نگاه ایجابی به اینترنت به كندی به پیش می رود. اول باید این گروه از مسئولان را با اینترنت آشتی بدهیم. الان در میان برخی دولتمردان نگرش های منفی به اینترنت و آی - تی وجود دارد و البته بسیاری نیز به آن عنایت دارند.

نظر شما در مورد محدود كردن سرعت دسترسی خانگی به اینترنت به 128 كیلوبیت در ثانیه چیست؟

تصمیم گیری در این مورد و موارد مشابه در كمیته های كارشناسی انجام می شود و آنها نسبت به این كه سرعت مناسب برای دسترسی به اینترنت در منازل چیست تصمیم می گیرند. من نمی توانم در مورد این كه این تصمیم چقدر درست و كارشناسی است قضاوت كنم. بنده قطره ای هستم در میان تعداد زیادی از كارشناسان حوزه اینترنت و فرهنگ.

فكر نمی كنید كمیته تعیین مصادیق فیلترینگ با فیلتر كردن سایت ها و وبلاگ های بی اهمیت كه فقط چندصد نفر بازدیدكننده دارند، آنها را با اهمیت جلوه می دهد و به نوعی به آنها آبرو می دهد؟

شورای فیلترینگ وظیفه دارد براساس قالبی كه در دست دارد ، سایت های مختلف را رصد كند. قالب ما زبان آن سایت و تعداد بازدیدكنندگان و تعداد صفحات آن سایت نیست.

اگر سایتی از قالب ما بیرون بزند، و مخالف شرع مقدس باشد و بخواهد به اندیشه های مستحكم جوانان ما شربه بزند طبیعی است فیلتر می شود.

نمی توان گفت كه چون فلان سایت فقط دو صفحه دارد و بازدید كننده اش كم است و هزار شبهه افكنده است چون كوچك است ،نباید فیلتر شود.

قبل از فیلتر كردن به سایت ها تذكر نمی دهید؟

ابتدائاً چندین بار تذكر داده می شود كه مطالب نامناسب را حذف كنند. بسیاری از مدیران این سایت ها مطالب نامناسب را بر می دارند و تعهد می دهند. سایتشان هم اگر فیلتر شده باشد باز می شود. ما تذكرات زیادی می دهیم و اگر مشكلات را رفع كنند، رفع فیلتر می شود . البته اگر محتوای نامناسب موجود حساسیت برانگیز باشد به سرعت وارد عمل می شویم و آن سایت را فیلتر می كنیم .

از بحث فیلترینگ كه بگذریم، برنامه های آتی شما برای سایت تبیان چیست؟

متاسفانه چند سالی است كه رخوت و سكونی در حوزه آی تی به وجود آمده و گریبان حوزه تولید محتوا را هم گرفته است.

ما ابتدا خیلی جدی حركت كردیم و فعالیت های گسترده ای انجام دادیم و تلاش كردیم محتوای بسیار و با كیفیت تولید كنیم و در این زمینه موفق هم شدیم و توانستیم صدها گیگابایت اطلاعات پویا و ایستا را تولید و عرضه نماییم و باید در نظر داشت؛ گاهی اوقات برای تولید اطلاعات خوب به اندازه یك صفحه A4 در اینترنت باید 40 تا 50 هزارتومان هزینه كرد. ما تا مدتی قبل نزدیك به 70 مشاور داشتیم كه به پرسش ها و مشكلات كاربران سایت تبیان در حوزه های مختلف پاسخ می دادند.

این ها هزینه های سنگینی دارد و الان به خاطر كمبود بودجه تعداد این افراد را كاهش داده ایم كه البته باعث اعتراض كاربران سایت هم شده است.

الان مثل سال های ابتدایی به ما بودجه تخصیص داده نمی شود، و به همین علت میزان محتوای تولید شده در سایت تبیان كاهش یافته است. اینترنت مجال خوبی است برای جوانان و وقتی شعار جوان محوری سر می دهیم باید به آن عمل كنیم. بخش اعظم كاربران سایت ما 14 تا 28 ساله هستند و روزانه بین 600 تا 850 هزار بازدید از صفحات مختلف سایت تبیان انجام می شود. تضمین ما این است كه از این تعداد 200 هزار نفر بازدیدكننده خالص هستند. امیدواریم ارگان های ذی ربط مرتبط با جوانان و به خصوص سازمان ملی جوانان برای حل مشكل كمبود بودجه به ما كمك كنند.

از نظر شما میزان آشنایی با مباحث آی تی در میان مسئولان و مردم مطلوب است؟

متاسفانه در ایران سطح دانش آی تی، پایین است. و بسیاری نمی دانند آی تی چیست. در بسیاری از خانواده ها، پدری كه رایانه می خرد، آن را یك ابزار دكوری می داند و نمی داند با وارد كردن آن به خانه، یك تحول مثبت یا منفی به وجود آورده است. متاسفانه این كاستی در سطح مدیران عالی رتبه نظام هم كاملاً مشهود است ، حتی برخی اساتید دانشگاه به این رسانه عنایت ندارند و رایانه را ابزاری تشریفاتی و دكوری می دانند. این درحالی است كه در دنیا بحث دانش محوری و وب 2 و وب 3 مطرح است. ما هنوز در این كشور در حال بحث هستیم كه بلندگو بهتر است یا اكو! به هر حال از طریق اینترنت می توان فرهنگ و دین مردم را هم ارتقا داد.

حالا علی رغم همه مشكلات موجود چه برنامه ای برای آینده دارید؟

با توجه به تعاملی شدن هرچه بیشتر اینترنت می خواهیم با مراعات همه جوانب وارد دنیای وب 2 شویم، ولی با گرایش خودمان.

با توجه به تعاملی شدن هرچه بیشتر اینترنت می خواهیم با مراعات همه جوانب وارد دنیای وب 2 شویم، ولی با گرایش خودمان.

ما قصد نداریم به خانه هر فكر و اندیشه ای مبدل شویم. ما می خواهیم افرادی را كه از خانواده تبیان و هم فكر آن هستند در این سایت مشاركت بدهیم. آنها می توانند در تولید محتوا با مسئولان سایت تعامل كنند و ما نهادی باشیم كه به طور مشترك، امكانات سایت تبیان را میان تمامی كاربران تقسیم كنیم. داریم بر روی این طرح كار می كنیم و امكان سنجی می كنیم تا تولید مشترك محتوا را ممكن كنیم.

تنظیم برای تبیان: فاطمه مجدآبادی