تبیان، دستیار زندگی
نشست خبری هفدهمین دوره‌ی هفته كتاب با حضور محسن پرویز - معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی -برگزار شد. معاون فرهنگی وزارت ارشاد تصریح كرد: چشم‌انداز هفته‌ی كتاب در نظر ما، رسیدن به نقطه‌ای است كه این رخداد مهم فرهنگی در تمام كشور و مراكز فرهنگی به عن
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نشست هفته کتاب (اختصاصی تبیان)

نشست خبری هفدهمین دوره‌ی هفته‌ی كتاب برگزار شد
نشست خبری هفدهمین دوره ی هفته کتاب

نشست خبری هفدهمین دوره‌ی هفته كتاب جمهوری اسلامی ایران -23 تا 30 آبان‌ماه - برگزار شد. محسن پرویز - معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی - در این نشست گفت: هفته‌ی كتاب یك رخداد ملی است كه به یك نهاد خاص، سازمان یا وزارتخانه‌ی خاص مربوط نمی‌شود. این هفته، به همه‌ی آحاد مردم، بخصوص اقشار فرهنگی مربوط است. اگر با این نگاه، به هفته كتاب بنگریم، می‌توانیم چشم‌انداز خود را در برنامه‌ها به‌خوبی تعریف كنیم.

او یاد‌آور شد: طی سال‌های گذشته، همكاران من سعی كردند سال به‌ سال این رخداد مهم را به‌صورت جدی پی‌گیری كنند. كاملا صریح و با صداقت كامل عرض می‌كنم كه در قضیه‌ی هفته كتاب، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را برای پیش‌گیری از دوباره‌كاری‌ها و كمك به نهادها و سازمان‌ها برای انجام كارشان، صرفا یك هماهنگ‌كننده و ناظر مركزی می‌دانیم. پرویز متذكر شد: تمام نهادهای دولتی و خصوصی، به جلسات ستاد هفدهمین دوره‌ی هفته‌ی كتاب جمهوری اسلامی ایران دعوت شده‌اند. استقبال نمایندگان نهادها از جلسات بسیار خوب بود و طبیعتا هماهنگی‌هایی كه صورت می‌گرفت، كمك می‌كرد كه برنامه‌ریزی مناسبی برای خود و سازمان‌شان داشته باشند.

او با بیان این‌كه در این هفته، هم در شهر تهران و هم در استان‌های مختلف برنامه‌های مفصلی تدارك دیده شده است، ادامه داد: با آن‌كه سعی كردیم بعد از هفته‌ی كتاب سال گذشته، هماهنگی‌های لازم صورت گیرد؛ اما مضیقه‌ای داشتیم كه ناشی از تغییر و تحولات انتخاب دولت جدید بود كه با وجود این مضیقه، همكاران‌مان سعی كردند تحت‌تأثیر این تغییر و تحولات قرار نگیرند و برنامه‌های‌شان را پیش ببرند.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد تصریح كرد: چشم‌انداز هفته‌ی كتاب در نظر ما، رسیدن به نقطه‌ای است كه این رخداد مهم فرهنگی در تمام كشور و مراكز فرهنگی به عنوان یك اصل اساسی درنظر گرفته شود و در طول سال همه برنامه‌ریزی كنند تا جلوه‌ای از فعالیت‌های خود را در زمینه‌ی كتاب در این هفته به نمایش بگذارند. این‌كه اهتمام ویژه‌ای به هفته كتاب داریم، به این معنا نیست كه فعالیت‌های حوزه‌ی كتاب‌خوانی به این هفته محدود می‌شود؛ بلكه جلوه‌ای از برنامه‌ریزی‌های طول سال را در این هفته شاهدیم.

او همچنین یادآور شد: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بلافاصله بعد از استقرار، به خوبی با این موضوع هماهنگ شد و از برنامه‌های طرح‌شده حمایت كرد. تغییر و تحولات و شایعاتی كه در این دوره‌ی گذر اتفاق افتاد، هیچ سستی‌ای در همكاران ما به‌وجود نیاورد.

پرویز با اشاره به نقش رسانه‌ها در هفته‌ی كتاب متذكر شد: رسانه‌ها جنبه‌های مثبت را بیش‌تر ببینند. در سال‌های گذشته با این جنبه‌ها گاهی عادی برخورد شده است؛ مثلا یكی از نهادهای همكار، سازمان فرهنگی - هنری شهرداری بوده است كه ما نمایشگاه «یاد و یارمهربان» را در این حوزه داریم كه به این موضوع به‌صورت جدی می‌توان پرداخت. همان‌طور كه اگر اختلافی در مجموعه‌ها هست، به آن می‌پردازیم، اگر همكاری‌ای هم بین نهادها وجود دارد، به آن بپردازیم تا نشاط فرهنگی به‌وجود آید. پرویز كه گفت، به دلیل جلسه‌ی دیگری باید زودتر این نشست را ترك كند، تنها به این پرسش پاسخ داد كه هدفمند كردن یارانه‌ها چه تأثیری در زمینه‌ی نشر كتاب خواهد داشت.

او در این‌باره عنوان كرد: در بخش كاغذ، دو سال است كه این اتفاق افتاده و در حوزه‌ی كاغذ، هدفمند‌ كردن یارانه‌ها را داشته‌ایم. در واقع، ما با یارانه‌ی كاغذ از بحران این اتفاق گذر كرده‌ایم. به هرحال، هدفمند‌ كردن یارانه‌ها مانند بقیه‌ی كالاها در این حوزه نیز تأثیر خواهد گذاشت.او همچنین از خبرنگاران خواست كه سؤال‌های حاشیه‌یی مطرح نكنند و تنها به مسائل مربوط به هفته‌ی كتاب بپردازند. در ادامه، محمد اللهیاری - دبیر ستاد هفته‌ی كتاب - گفت: بنا بر برنامه ریزی قبلی امسال هشت جلسه‌ی كاری90 دقیقه ای برگزار شد که در مجموع 480 نفرساعت جلسه‌ی كاری درباره این موضوع کار شد. همچنین یك جلسه ارزیابی هفته كتاب، بعد از این هفته تشکیل خواهد شد و گزارش مستند اخذ شده از دستگاه‌ها به همراه كتاب هفدهمین دوره هفته كتاب منتشر می‌شود.

نشست خبری هفدهمین دوره ی هفته کتاب

اللهیاری درباره‌ی نام‌گذاری ایام هفته كتاب نیز گفت: از شنبه بیست‌وسوم تا سی‌ام آبان هر روز یك عنوان دارد؛ 23 آبان، «كتاب، پدیدآورندگان و خادمان نشر»، 24 آبان، «كتاب خانواده، كودك، صنعت و كشاورزی»، 25 آبان، «كتاب ایران در جهان و توسعه نشر ملل»، 26 آبان «كتاب، حوزه، دانشگاه و تولید دانش»، 27 آبان، «كتاب، كتابدار، كتابخانه، ادبیات و شعر»، 28 آبان، «كتاب، مدرسه، دانش‌آموز، شهر و توسعه»، 29 آبان، «كتاب، مسجد، نماز، بسیج، ایثار و شهادت» و 30 آبان، «كتاب، رسانه و اصلاح و تربیت».

او افزود: در خصوص شعار هفته كتاب، دو جلسه را به این موضوع اختصاص دادیم كه بیش از 50 شعار مطرح شد و درنهایت شعار «كتاب، دانایی و توانایی» با نظر ستاد شعار امسال هفته ی کتاب انتخاب شد. او یكی دیگر از مصوبات ستاد هفته كتاب را تصویب انتشار تمبر هفته كتاب دانست و گفت: امسال تمبر هفته كتاب را طراحی كردیم كه شنبه 23 آبان‌ماه رونمایی می‌شود.

اللهیاری ادامه داد: ما سعی داشتیم هفته كتاب به معنای واقعی، فعالیت‌ ملی محسوب شود كه دستور‌العمل هفته كتاب را برای 30 اداره‌ی ارشاد استان‌ها ابلاغ كردیم و از آن‌ها خواستیم هم‌زمان با تهران، جلسات برگزار شود. تأكید دیگر ستاد هفته كتاب این بود كه فعالیت‌های هفته كتاب در خارج از كشور هم انجام شود. برای این دوره، از نماینده‌ی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خواستیم كه در جلسات ما حضور داشته باشد كه ماحصل آن، اعلام آمادگی 20 رایزن فرهنگی و خانه فرهنگ در خارج از كشور برای برگزاری نمایشگاه كتاب بود.دبیر ستاد هفته كتاب یادآور شد: همچنین قرار است تعدادی از نویسندگان و شاعران همزمان با هفته كتاب در این كشورها حضور یابند كه هماهنگی آن در حال انجام است.

همچنین حمید قبادی - مشاور معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی - در این نشست، یكی از اتفاقات مهم در ایام هفته كتاب در سال‌های اخیر را نهاد‌سازی در این هفته دانست و ادامه داد:

امسال در هفته‌ی كتاب، كتاب سال شعر جوان برگزار می‌شود.

همچنین كتابخانه‌های باز شكل گرفته است. كتاب سال كشاورزی نیز امسال برگزار می‌شود. در سال آتی هم كتاب سال كار را خواهیم داشت. همچنین كتاب سال بهزیستی بلافاصله بعد از هفته كتاب برگزار می‌شود.

نشست خبری هفدهمین دوره ی هفته کتاب

او درباره‌ی اعتبارهای اختصاص‌یافته برای این هفته هم گفت: برای هفته كتاب، 40 میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است. برای نمایشگاه «یاد یار مهربان» كه با مشاركت برابر شهرداری تهران برگزار می‌شود، حدود 10 میلیارد ‌ریال هزینه اختصاص داده شده است. همچنین حدود هفت‌هزار مركز فرهنگی كتابخانه‌های‌شان تجهیز می‌شوند. در این هفته، 60 نمایشگاه را در 60 دانشگاه برگزار می‌كنیم كه حدود شش میلیارد ‌ریال اعتبار این بخش بوده است. امسال برای اولین‌بار، دو میلیارد ‌ریال به مسابقات فرهنگی و كتاب‌خوانی اختصاص دادیم. در حوزه‌ی كتاب دانشگاهی سه ‌میلیارد‌ ریال یارانه‌ای بود كه ما حمایت كردیم و كتاب‌ها با 50درصد تخفیف عرضه شدند.

قبادی افزود: از سوی دیگر، یك‌ میلیارد ریال در حوزه‌ی شعر اعتبار اختصاص داده شد و یك‌ میلیارد و 500 میلیون ریال در بخش كودك و نوجوان اعتبار داده شد.

او یاد‌آور شد: در هفته‌ی كتاب، كتابخانه‌های مراكز مختلف تجهیز می‌شوند و چهار میلیارد ریال میزان كتاب‌هایی است كه در این هفته به كتابخانه‌ها داده خواهد شد. بابت 30هزار نمایشگاه در 30هزار مدرسه نیز سه میلیارد ریال حمایت می‌شود.

مشاور معاونت فرهنگی یكی ‌دیگر از فعالیت‌های صورت‌گرفته را پی‌گیری توجه به بحث مالیات فكری دانست و ادامه داد: این موضوع در حال پی‌گیری است و همایشی نیز در این زمینه برگزار می‌شود.


تهیه برای تبیان : عباس عباس زادگان

تنظیم برای تبیان : نرگس امیرسرداری