تبیان، دستیار زندگی
مصاحبه با حجت الاسلام آقامیری، مدیر اطلاع رسانی موسسه تبیان، در ارتباط با فیلترینگ.(قسمت اول)
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فیلتر شد؛ چرا؟ (1)

مصاحبه حجت الاسلام آقامیری با ماهنامه تحلیل گران عصر ارتباطات(قست اول):

حجت الاسلام آقامیری به عنوان نماینده سازمان تبلیغات اسلامی در كمیته تعیین مصادیق فیلترینگ، شنیدنی های بسیاری درباره علت و نحوه فیلترینگ سایت های ضدمذهبی و الحادی دارد. او ضمن توضیح علت حضور نماینده سازمان تبلیغات اسلامی در این كمیته و تشریح نحوه اعمال فیلترینگ، به سوالات و ابهامات ما در این زمینه پاسخ گفت. توضیحاتی در مورد فعالیت گسترده سایت تبیان و مشكلات فراروی سازمان تبلیغات اسلامی در این زمینه پایان بخش گفت وگوی ما با حجت الاسلام آقامیری است.

با سلام و تشكر از وقتی كه به ما دادید، مایلیم بدانیم فلسفه حضور سازمان تبلیغات اسلامی در كمیته فیلترینگ چیست؟

برای پاسخ به شما ابتدا باید به تاریخچه استفاده از اینترنت اشاره كنم. از سال 73-74 به بعد كه كم كم اینترنت وارد ایران شد، نگاه عمومی به آن، نگاهی توام با شگفتی بود و مشخص نبود كه قرار است این ابزار جدید به طور عمومی مورد استفاده قرار بگیرد یا نه. نگاه عده ای مثبت بود و می گفتند اینترنت به علم و دانش ما اضافه می كند. اما این نگاه سطحی نگرانه بود و این افراد به عمق ماجرا توجه نداشتند. در مقابل افرادی كه دغدغه ی دینی داشتند و نگاهشان نقادانه بود به اینترنت نظر مثبتی نداشتند و آن را تهدید می دانستند. به طور طبیعی اینترنت حاصل سال ها زحمات كشورهای مختلف جهان است كه به طور مجانی در دسترس ما قرار گرفته است.اما مسلم است كه اغراضی هم از توسعه اینترنت مد نظر بوده كه كشورهای مختلف غربی آن را دنبال می كردند و نمی توان از این مساله چشم پوشی كرد.از سوی دیگر سازمان تبلیغات اسلامی متولی ترویج فرهنگ اسلامی در كشور است. از اواخر دهه 70 كه اینترنت رونق گرفت و IT به عنوان یك صنعت جدی مطرح شد، سازمان تبلیغات هم تلاش كرد این تهدید را، البته به زعم بعضی افراد، به فرصت مبدل كند.

سازمان تبلیغات اسلامی متولی ترویج فرهنگ اسلامی در كشور است. از اواخر دهه 70 كه اینترنت رونق گرفت و IT به عنوان یك صنعت جدی مطرح شد، سازمان تبلیغات هم تلاش كرد این تهدید را، البته به زعم بعضی افراد، به فرصت مبدل كند.

اینترنت رسانه ای است با خصوصیات منحصر به فرد. رسانه ای است ارزان قیمت در نشر داده ها، اطلاعات را با سرعت منتقل می كند، بازخورد فعالیت ها را به سرعت می توان از طریق آن دریافت كرد و احیاناً اصلاح نمود و كاربران از طریق آن، با واقعیت های زیادی مواجه می شوند. اما انبوه اطلاعات در اینترنت وجود دارد كه تشخیص مفید یا مضر بودن آن دشوار است. ما با اقیانوسی از داده ها مواجه هستیم و هر كسی به راحتی می تواند با هزینه اندك محتوا تولید كند.

سازمان تبلیغات اسلامی هم با هدف ارائه اطلاعات مفید و تبلیغ اسلام ، سایت تبیان را ایجاد كرد كه علیرغم نقاط ضعفی كه دارد، رسانه خوبی است و برای نمونه، یك مطلب و یا یك مقاله قرآنی خوب در این سایت ممكن است 40 هزار بازدیدكننده پیدا كند. ما روحانیون می گوییم منبری خوب، آخوندی است كه حداقل 300 نفر پای منبرش در هر وعده سخنرانی بنشینند. كدام منبر در كدام مسجد 40 هزار مخاطب دارد. لذا رسانه تبیان در تبلیغ اسلام موفق بوده است.

به علت حضور سازمان تبلیغات در كمیته تعیین مصادیق فیلترینگ اشاره نكردید.

علت حضور ما در این كمیته آن بود كه به عنوان سازمان متولی تبلیغ اسلام در ایران، وظیفه شناسایی سایت های مخرب و مخل دین اسلام را برعهده بگیریم. ما كه تجربه فعالیت در اینترنت را داشتیم در این بخش به عنوان متصدی فیلترینگ دینی حضور پیدا كردیم و در این زمینه توفیقات زیادی داشتیم. ما متصدی و كارشناس فیلتر كردن سایت هایی هستیم كه فعالیت های ضد دینی دارند.

حدود و ثغور اعتقادی فیلترینگ این سایت ها چیست؟ خط قرمزی كه باعث فیلتر شدن این سایت ها می شود كدام است؟

حدود و ثغور این مساله را اسلام و شرع مقدس اسلام مشخص كرده است. یكی از مواردی كه باعث فیلتر شدن می شود تخریب اندیشه های ناب اسلامی و شیعی است.

حدود و ثغور این مساله را اسلام و شرع مقدس اسلام مشخص كرده است. یكی از مواردی كه باعث فیلتر شدن می شود تخریب اندیشه های ناب اسلامی و شیعی است.

ركن اصلی نظام، تشیع است و برخی به این ركن در اینترنت حمله می كنند و جوان خالی الذهن ما را متزلزل می كنند و اندیشه هایی كه سال ها در خانواده و جامعه به شكل صحیح شكل یافته، تخریب می كنند. نظام وظیفه دارد با عقاید انحرافی كه جذاب جلوه داده می شوند برخورد كند. ما كه ابزار دیگری نداریم و نیامده ایم دست همه را بگیریم و مسائل را برای جوان ها توضیح بدهیم و صحیح و غیرصحیح را از هم جدا كنیم. از نظر شرع مقدس اسلام اگر كسی انحراف اعتقادی پیدا كند قتل نفسی رخ داده كه از قتل فیزیكی هم بدتر است. لذا باید سایت های نامناسب فیلتر شوند تا جلوی انحرافات گرفته شود .

برخی از فیلترینگ ها سلیقه ای نیست؟

فیلتر

حدود و ثغور این كار را اسلام برای ما مشخص كرده است. بسیاری از سایت ها در زمینه مسائل دینی فعالند ولی نسبت به نظام بی تفاوتند یا حتی با نظام زاویه سیاسی دارند، اما مطلب دینی مفیدی دارند. این سایت ها فیلتر نمی شوند. ما فقط سایت هایی را فیلتر می كنیم كه ضد اسلام هستند و مغز دین را هدف گرفته اند. كار فیلترینگ اصلاً سلیقه ای نیست. اعضای كمیته فیلترینگ هم سلیقه ای عمل نمی كنند و این طور نیست كه سایتی را بی دلیل فیلتر كنند. چارچوب های ما كاملاً مشخص است و آیین نامه اجرایی مشخصی برای این كار وجود دارد.

فرآیند اجرایی كار شما چیست؟ می توانید تمام سایت های ضد دینی را شناسایی و فیلتر كنید؟

یك گروه برای این كار در نظر گرفته شده كه وظیفه رصد اینترنت و جستجوی سایت های اینترنتی مضر را بر عهده دارند. این افراد به صورت تصادفی یا با استفاده از موتور های جستجو، سایت های ضد دینی را پیدا می كنند. البته با توجه به رشد سریع و قارچی سایت های اینترنتی ما نمی توانیم همه آنها را فیلتر كنیم و درصد زیادی از آنها از دید ما دور می مانند. بنابراین فیلترینگ ما 100 درصدی نیست، چون سایت ها به طور مرتب اضافه می شوند و طبیعتاً نمی شود همه آنها را رصد كرد. بااین حال درصد بالایی از این سایت ها را شناسایی و فیلتر می كنیم و با این كار استفاده نامناسب و غیرصحیح از اینترنت را به میزان زیادی كاهش می دهیم.

ادامه دارد...

تنظیم برای تبیان: فاطمه مجدآبادی