تبیان، دستیار زندگی
اگر با فردی فوق العاده تندخود و پرخاشگر بزرگ شدید و به بسیاری از نشانه ها عادت دارید، این امکان وجود دارد که ظرفیت فوق العاده بالائی برای تحمل رفتار «عصبی» و پرخاشگری کسب کرده باشید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زندگی با بمب ساعتی

نامزدم خلق و خوئی وحشتناک دارد. من در ترس همیشگی از او زندگی می کنم.

زندگی با شخصی عصبانی به مانند زندگی با یک «بمب ساعتی» است. هرگز نخواهید دانست که چه موقع منفجر خواهد شد. بنابراین در تنش و ترس همیشگی از او بسر خواهید برد. وقتی عاشق کسی هستید که حمله های عصبانیت دارد، احساس می کنید که توسط خشم او کنترل می شوید و این خشم شما را از اینکه حقیقتاً آسوده باشید و آرامش داشته باشید باز می دارد؛ زیرا که مایل نیستند غافلگیر شوید. وقتی همسرتان مشکل عصبانیت دارد، سعی می کنید خود را با اوضاع وفق داده و قسمتهائی از خود را ویرایش کنید تا  که موجبات ناراحتی و عصبانیت او را فراهم نکرده باشید.می باشد، خشمی است که غیرمعمول و نامتناسب باشد.

عشق در زندان

آیا همسرتان تندخو و پرخاشگر است؟

در زیر برخی از نشانه های هشدار که حاکی از این هستند که همسرتان در رابطه با خشم مشکل جدی دارد، آورده شده است. اگر همسر شما در این مواقع خشمگین می شود:

هنگامی که برخی چیزهای کوچک مطابق میل او نیستند، هنگامی که با نظر او موافق نیستید، کم حوصله بودن برای در انتظار ماندن ندارد. هنگامی که چیزی را توضیح می دهید، نمی تواند با حوصله به شما گوش کند.هنگامی که از او می خواهید تا کار ساده ای را برایتان انجام دهد.

اگرخشم خود را با در کوبیدن در، تلفن را روی شما قطع کردن، اتاق را ترک کردن، از خانه رفتن، و... بروز می دهد.

اگر خلق و خویش به ناگهان از وضعیتی مهربان، گرم و صمیمی در عرض تنها چند ثانیه به وضعیتی عصبانی تغییر می کند.

اگر وقتی مرتکب اشتباهی می شوید، آمادگی او برای اینکه برسرتان داد بزند و شما را تحقیر کند، بالاست.

اگربه سادگی در مکانهای عمومی صدایش را بلند کرده و یا عصبانی می شود.

این نشانه ها به مانند جرقه هائی هستندکه از آتشی که در راه است، خبر می دهند. مهمترین نکته ای که می بایست به خاطر داشته باشید اینست که: هرگز نشانه های هشدار را که حاکی از مشکل تندخوئی همسرتان می باشد، نادیده نگیرید. به احساسات غریزی و درونی خود اعتماد کنید و اجازه ندهید وحشت زده شوید. احساسات خود را نادیده نگیرید و هرگز آنها را توجیه نکنید. می بایستی که سریعاً اقدام کرده و با مشکل روبه رو شوید و اصرار بورزید که او حتماً کمک بگیرد. می بایستی به او اولتیماتوم بدهید تا که از رفتار آزاردهنده ی خود دست بردارد .

اگر به راحتی نمی توانید خشم و عصبانیت خود را ابراز کنید. اغلب ناخودآگاه کسانی را به خود جذب می کنیم که نقطه ی مقابل ما هستند؛ تا اینکه عدم تعادلی را که در شخصیت خودمان نهفته است، التیام دهیم.

چرا همسرتان تا بدین حد تندخو است؟

دلائل بسیاری وجود دارند که چرا مردم تندخو و عصبانی بار می آیند:

اگر در کودکی از لحاظ جسمانی، کلامی و یا جنسی با آنها بدرفتاری شده باشد، خشم سرکوب شده ی زیادی را در خود انبار کرده اند. این خشم سرکوب شده را در بزرگسالی که از امنیتی نسبی برخوردار هستند، به شکل عصبانیت و پرخاشگری بیرون می ریزند.اگر در کودکی به واسطه ی طلاق، عدم حضور پدر یا مادر و یا مرگ یکی از والدین، احساس «غیرخوب» یا به عبارتی احساس «دوست داشته نشدن» و نیز طرد شدگی داشته باشند، این خشم کودکی خود را در بزرگسالی به شکل عصبانیت با کسانی که آنها را دوست دارند (ترک کنندگان بالقوه) نشان خواهد.

اگر در کودکی احساس ناتوانی و ضعف داشتند و با بیچارگی تمام شاهد آزار و اذیت یک والد خود توسط دیگری بودند، هرگز این اجازه را که احساسات خود را بیان کنند، نداشتند و در بزرگسالی عجز و درماندگی کودکی خود را با بروز خشم و عصبانیت جبران می کنند. اندوه سرکوب شده در دوران کودکی به شکل تندخوئی و عصبانیت در بزرگسالی نشان داده خواهد شد.

لذا در درمان خشم باید به علت پرداخت. خشم یک نشانه و «معلول» می باشد. درمان خشم بدون درک عامل بوجود آورنده ی آن تنها راه حلی موقتی و حتی خطرناک است. کار عاطفی تجربی نظیر آزادسازی خشم نظیر ضربه زدن به کیسه بوکس، جیغ کشیدن توی بالش و کار با «کودک درون» همه و همه از ملزومات کمک به شخص می باشند؛ به طوری که بتواند خشم خود را به اندوه تبدیل کرده و نهایتاً التیام یابد.

تلاش در جهت درک خشم و عصبانیت نامزد/همسرتان مانعی ندارد اگر که: همسر شما متعهد شده باشد که به منظور التیام خشم خود کمک جدی دریافت کند. جهت گرفتن آن کمک اقدام نیز کرده باشد. تغییرات محسوس و قابل ملاحظه ای در جهت مثبت کرده باشد.

خشم

چرا شخصی تندخو را به سمت خود جذب می کنید؟

هرگز کسی خودآگاه و دانسته به دنبال همسری تندخو و عصبانی نمی گردد. این برنامه ریزی ناخودآگاه روحیتان است که در نهایت شما را به انتخاب فردی عصبانی سوق می دهد. برخی از دلائل این امر به قرار زیر است:

در کودکی یک یا هر دوی والدین شما عصبانی بودند و خشم و عشق برای شما با یکدیگر تداعی معانی دارند.

اگر با فردی فوق العاده تندخود و پرخاشگر بزرگ شدید و به بسیاری از نشانه ها عادت دارید، این امکان وجود دارد که ظرفیت فوق العاده بالائی برای تحمل رفتار «عصبی» و پرخاشگری کسب کرده باشید. چرا که در خانواده و زندگی شما طبیعی به حساب می آمد. در اینگونه موارد برنامه ریزی احساسیتان به شما می گوید: «کسانی که مرا دوست دارند، از من عصبانی می شوند.» به عبارتی این همان تصمیم ناخودآگاهی است که در کودکی گرفته اید. سپس شما کسی را ملاقات می کنید که زیاد داد می زند و به کرات نیز کنترل خود را از دست داده و از کوره در می رود. و اگر چه ممکن است که خود آگاه چنین رفتاری را زیاد نپسندید، اما چندان هم معتقد نیستید که او مسئله اش جدی باشد. موضوع غم انگیز این است که کسانی که در کودکی مورد آزار و اذیت جسمانی و یا کلامی قرار گرفته اند، در بزرگسالی مستعد اینکه همسرانی «کتک خور» بشوند، می باشند. این امکان وجود دارد اینگونه افراد «کتک زن» نیز بشوند.

اعتماد بنفس و خودباوری شما پائین است و «قربانی» سهل الوصولی برای یک همسر «آزاردهنده» می باشید. اگر خودتان را قبول ندارید و با احساس ضعف زیادی زندگی می کنید، برای یک فرد «تندخو» همسری ایده آل خواهید بود. چرا که احتمالاً براحتی وحشت زده و ناراحت می شوید.

اگر به راحتی نمی توانید خشم و عصبانیت خود را ابراز کنید. اغلب ناخودآگاه کسانی را به خود جذب می کنیم که نقطه ی مقابل ما هستند؛ تا اینکه عدم تعادلی را که در شخصیت خودمان نهفته است، التیام دهیم. مردی که از لحاظ عاطفی و روحی «بسته» می باشد، ممکن است زنی را به خود مجاب کند که فوق العاده با احساسات خود در تماس بوده و بطور مثال می تواند براحتی گریه کند. زنی که نمی تواند عصبانیت و یا هرگونه احساسات منفی خود را بروز دهد، ممکن است مردی را به خود جذب کند که کمی «بیش از حد» عصبانی می شود. این امکان وجود دارد که احساساتی که شما در خود سرکوب می کنید، همسرتان از خود نشان دهد. وقتی که عصبانیت خود را به وسیله ی مکانیزمهای دفاعی، «سرکوب کردن» و «انکار» مهار می کنید، همسرتان آنها را به طرز افزوده ای از خود بروز می دهد.

آیا تو آن گمشده ام هستی؟ همراه با تلخیص

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

آرامش در سایه صداقت

عشق را نباید تمنا کرد!

ویژگی های عشق بالغانه

منهای تو من هیچم

فرشته ی رحمت،برای همسرت باش

هیچ وقت منو نمی فهمی!

مرگ تدریجی یک رویا

از عشقتان زندان نسازید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.