تبیان، دستیار زندگی
گاهی در شرایطی که هنوز دندان شیری کودک نیفتاده است، دندان‌های دایمی‌ زیر آن، به صورت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دندان‌هایی که بی موقع درمی‌آیند

دندان های شیری

گاهی در شرایطی که هنوز دندان شیری کودک نیفتاده است، دندان‌های دایمی‌ زیر آن، به صورت کج درمی‌آید و والدین را نگران می‌كند. این یکی از مشکلات نسبتا شایعی است که كودكان با آن مواجه می‌شوند.

وقتی دندان‌های شیری‌ می افتند

یک كودك 6 ساله، 20 عدد دندان شیری دارد که همه این دندان‌ها تا سن 12 سالگی می‌افتند و به جای آنها دندان دایمی در می آید.

روند افتادن دندان شیری به این صورت است که وقتی موعد رشد دندان دایمی ‌فرامی‌رسد، هم‌زمان با رویش دندان دایمی، به دندان شیری که بالای دندان دایمی ‌قرار گرفته است، فشار وارد می‌آید و این فشار کم کم باعث از بین رفتن ریشه دندان شیری می شود، تا جایی که دیگر دندان شیری، فاقد ریشه می گردد. در این حالت دندان شیری لق شده و می افتد.

دندان‌های تنبل، دندان‌های عجول

اگر اختلالی در روند بالا اتفاق بیفتد، در این صورت متوجه ناهنجاری‌های رویشی دندان ها می‌شویم، مثلا نبودن دندان دایمی ‌به صورت مادرزادی، باعث می‌شود ریشه دندان شیری مرتبط با آن خورده نشود و دندان شیری تا سالیان سال دست نخورده باقی بماند.

در برخی از این اختلالات، مشکل به این صورت است که دندان دایمی ‌که شروع به رشد کرده، بنا به عللی از مسیر اصلی خود منحرف می شود. در دندان‌های دایمی ‌جلویی ‌پایین، این انحراف معمولا به سمت داخل دهان است.

این انحراف در رویش دندان دایمی ‌باعث می‌شود که ریشه دندان شیری از بین نرود و یا به صورت ناقص خورده شود.

رویش دندان دایمی کودک ‌قبل از اینکه دندان شیری روی آن بیفتد، می‌تواند مشکل ساز شود.

دندان های شیری

توصیه‌هایی برای والدین

1- دندان شیری موقع افتادن اصلا ریشه ندارد، ولی دندان دایمی از ریشه کاملی برخوردار است. همچنین ریشه دندان شیری موقع افتادن، در قسمتی که در مجاورت دندان دایمی ‌است، خورده شده و نازک می شود.

2- مرتبا دندان‌های فرزند‌تان را کنترل کنید و لازمه این کار این است که اطلاعات کاملی از سن رشد دندان های دائمی و افتادن دندان‌های شیری در فرزندتان داشته باشید.

3- در صورتی که متوجه رویش دندان دایمی ‌شدید، بدون اینکه دندان شیری بیفتد، سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید تا دندان‌ شیری را بکشد.

4- دندانی دائمی که کج درآمده معمولا جای نگرانی ندارد و در صورتی که به موقع تشخیص داده شود و نسبت به کشیدن دندان شیری اقدام گردد، به مرور به جای اصلی خود برمی‌گردد.

5- در صورتی که اختلال رویش دندان دائمی کج (بدون افتادن دندان شیری)، دیر تشخیص داده شود، طوری که دندان دایمی کاملا رشد کند و ثابت شود، دیگر این انحراف خود‌به‌خود اصلاح نخواهد شد و حتما نیاز به ارتودنسی دارد. این حالت را "کراس‌بایت" می‌گویند که باید توسط پزشک متخصص ارتودنسی درمان گردد. لذا با تشخیص به موقع مشکل بالا، شما نیازی به درمان‌های گران‌قیمت ارتودنسی نخواهید داشت.

دکتر شیرین معماران

سلامتیران

*مطالب مرتبط:

با دندان اضافی چه کنیم؟

مراقبت از دندان های کودک

نکاتی درباره دندان‌های شیری

فضا نگهدارنده‌ به ‌جای دندان‌ شیری

ضرورت نگهداری از دندان ها

مراقبت از دندان کودک مدرسه ای

تغذیه و دندان های سالم کودک

نیش زدن مرواریدهای نوزادی

دندان های كوچك، اما مهم

آیا دندان‌های شیری مهم‌اند؟

درمان دندان های فاصله دار

بهترین سن ارتودنسی : 7 تا 12 سالگی

آشنایی با انواع دندان ها

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.