تبیان، دستیار زندگی
با تلویزیون ژاپن ژاپن جدى ترین حریف ما در جام جهانى است نشست روى زمین تمرینى شماره ? و زانویش را بغل كرد. زل زده بود به خبرنگار تلویزیون ژاپن تا سؤالاتش را آغاز كند. شگفت انگیز بود. كسى كه حتى بعد از گرفتن تندیس بازیكن سال آس...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كریمى در گفت و گوى اختصاصى با تلویزیون ژاپن

ژاپن جدى ترین حریف ما در جام جهانى است

نشست روى زمین تمرینى شماره ? و زانویش را بغل كرد. زل زده بود به خبرنگار تلویزیون ژاپن تا سؤالاتش را آغاز كند. شگفت انگیز بود. كسى كه حتى بعد از گرفتن تندیس بازیكن سال آسیا حوصله گفتن چند جمله را نداشت، دعوت تلویزیون ژاپن براى یك گفت و گوى بلند را قبول كرد. تصور خبرنگاران ژاپنى این بود كه در نهایت براى نیم ساعت كنار او باشند اما كریمى گرم شده بود و با جملات جذاب خود فیلمبرداران را براى نزدیك به یك ساعت سرپا نگه داشت. البته این تنها لوكیشن نبود. قسمت دوم گفت و گوى خبرنگاران در سالن مجلل باشگاه الاهلى انجام شد و آخرین جملات كریمى در حالى كه او روى صندلى جلوى «ب ام و» آخرین مدلش تكیه داده بود ضبط شد. بهترین بازیكن سال آسیا در قسمتى از این گفت و گو با مانیتورى كه همراه اكیپ ژاپنى بودصحنه هایى از مسابقه ژاپن - كره شمالى را دید و حتى سر گل دوم ژاپن فیلم را به عقب برد تا ثابت كند گلر كره شمالى روى این صحنه اشتباه كرده. كریمى در این فرصت خبرنگاران ژاپنى را غافلگیر كرد. آنها اصلاً باور نمى كردند كه جادوگر آسیا این قدر با حوصله به سؤالاتشان جواب بدهد. مهمترین بخش گفت و گوى كریمى با این گروه یك جمله بود كه اصلاً ضبط نشد. جایى كه شماره ? گفت: سال آینده مى روم اروپا. امسال هم باید مى رفتم ولى اشتباه كردم.

بازى ژاپن و كره شمالى را دیدى؟

خلاصه اش را دیدم. گل هاى دو تیم را چند بار نگاه كردم. به نظرم كره خیلى خوب بازى كرد.

البته ژاپن بیشتر حمله كرد.

خب این طبیعى بود. شما میزبان بودید، باید هم حمله مى كردید. ولى كره یى ها منطقى بازى كردند. همین گلى كه زدند كاملاً مشخص بود كه تمرین شده است. آنها اگر همین طور ادامه بدهند تا چند سال آینده جزو یكى از قدرت هاى اول آسیا مى شوند.

با توجه به همین بازى نقاط ضعف و قوت ژاپن را در چه دیدى؟

من كه نمى توانم در این مورد صحبت كنم. این بازى ها را برانكو آنالیز مى كند ولى چیزى كه من دیدم ضعف ژاپن در خط دفاعى بود. مدافعان شما خیلى زود جا مى مانند. البته در خط حمله نفرات خوبى دارید. حركات تیم از كناره ها هم دقیق و حساب شده است. پیستون هاى ژاپن خیلى خوب به مهاجمان اضافه مى شوند.

با توجه به همین ضعفى كه در خط دفاعى به آن اشاره كردى، فكر مى كنى مقابل ژاپن كار راحتى داشته باشى؟

هر بازى شرایط خاص خودش را دارد. به هر حال من بازیكن هستم و تابع وظایفى كه سرمربى بر عهده ام مى گذارد.

از بازیكنان ژاپن كسى را مى شناسى؟

ناكاتا كه از همه شناخته شده تر است. ناكامورا اصلى ترین رقیب خودم براى انتخابات بهترین بازیكن آسیا بود. در جام ملت ها هم بهترین بازیكن بازى ها شد. تاكاهارا را هم مى شناسم. او همبازى مهدوى كیا در هامبورگ است.

از فوتبال ژاپن چطور؟ چه پیش زمینه یى از بازى هایشان دارى؟

در قدرت ژاپنى ها شكى نیست. ما در جام ملت ها با هم بازى كردیم و مساوى شدیم. ژاپن جدى ترین حریف ما براى رسیدن به جام جهانى است.

برویم سراغ بازى با بحرین. در این بازى با توجه به انتظاراتى كه وجود داشت ایران به ? امتیاز نرسید. فكر مى كنى دلیل اش چه بود؟ در تداركات مشكلى داشتید؟

اصلى ترین مشكل ما دیر رسیدن بعضى از لژیونرها به جمع بقیه بود. آنها در فاصله ? روز مانده به شروع بازى، با ما تمرین كردند و همین در عدم هماهنگى تیم تأثیر زیادى داشت. هرچند فكر مى كنم همین یك امتیاز هم در ادامه بازى ها به درد ما مى خورد. به هر حال بازى با بحرین یك دیدار خارج از خانه بود. ما با پیروزى در بازى هایى كه میزبان هستیم و گرفتن حداقل یك امتیاز در بازى هاى خارج از خانه خیلى راحت به جام جهانى صعود مى كنیم.

پس قطعاً مى توانیم نظرت را درباره بازى روز پنجم فروردین با ژاپن بپرسیم؟

یك بازى مثل همه بازى هاى دیگر كه ما با هدف گرفتن سه امتیاز آغازش مى كنیم. البته شاید یك فرق اساسى با بحرین داشته باشد و آن این است كه ما در این بازى حتماً باید ببریم. ما میزبانیم و باید تحت هر شرایطى ? امتیاز را بگیریم.

سؤال ها را كمى شخصى تر كنیم. شما امسال به عنوان بهترین بازیكن آسیا انتخاب شدید در حالى كه رقباى سرسختى مثل ناكامورا و علا هبیل داشتید؟

به هر حال انتخاب من نظر لطف كارشناسان بود و بیشتر از همه كمك خداوند. همان طور كه خودتان گفتید رقباى سرسختى داشتم ولى در نهایت جام به من رسید.

بعد از این اتفاق چه تغییرى در وضعیت كلى ات به وجود آمده؟ به هر حال رویداد خیلى مهمى در زندگى حرفه یى یك بازیكن محسوب مى شود.

هیچ تغییرى به وجود نیامده. من هیچ وقت براى كسب عنوان بازى نمى كنم. همیشه یك هدف داشتم و آن هم این بوده كه تمام تلاش خود را براى نتیجه گیرى تیمى كه پیراهن اش را پوشیدم انجام بدهم. حالا هم اتفاق خاصى رخ نداده. من كار خودم را انجام مى دهم. فقط مسؤولیتم سنگین تر شده.

اگر خودت بخواهى على كریمى را توصیف كنى چه مى گویى؟

درمورد خودم كه نمى توانم چیزى بگویم ولى چیزى كه بقیه درباره بازى ام مى گویند این است كه در گروه بازیكنان تكنیكى قرار دارم. شوتزن نیستم ولى روى ضربه هاى سر هم كار مى كنم.

قطعاً با این سبك بازى باید الگو هم داشته باشى؟

بازى زیدان را همیشه دنبال مى كنم. از سبك بازى فیگو هم خیلى خوشم مى آید.

البته چند وقت پیش هم نیویورك تایمز لقب »مارادوناى آسیا» را به تو داده بود؟

نظر لطفشان بوده. مارادونا یكى از اسطوره هاى بزرگ فوتبال دنیا است و زمان زیادى طول مى كشد تا بازیكنى روى دستش بیاید. البته نمى توانم خوشحالى ام را از این موضوع پنهان كنم.

سؤال بزرگى كه ذهن همه ما را مشغول كرده این است كه على كریمى با این استعداد چرا در فوتبال امارات بازى مى كند؟

این سؤال را خیلى ها مى پرسند. وقتى قراردادم با پرسپولیس تمام شد چند پیشنهاد داشتم؛ الاهلى، اتلتیكو مادرید و پروجا. با اتلتیكو مادرید حتى قرارداد كتبى هم امضا كردم اما حس كردم شرایط شان زیاد به نفع من نیست. پروجا هم همین طور بود. چیزهایى مطرح كردند كه من نمى توانستم قبول كنم. به خاطر همین پیشنهاد الاهلى جدى شد. من هم قبول كردم.

در این چند سال كه در الاهلى بودى پیشنهادهاى زیادى مطرح شد ولى هیچ كدام را قبول نكردى.

بارها گفته ام كه یك پیشنهاد را وقتى بررسى مى كنم كه جدى بشود. تیم هایى كه شما گفتید زمانى مطرح مى شدند كه من تحت قرارداد الاهلى بودم. به خاطر همین خودم نبودم كه در این زمینه تصمیم مى گرفتم. یك طرف من بودم، یك طرف باشگاه. الاهلى هم به هیچ وجه رضایتنامه نمى داد.

حالا چطور؟ آن طور كه ما مى دانیم تا چند ماه دیگر قراردادت با الاهلى تمام مى شود. تصمیم خاصى نگرفته یى؟

چیز زیادى از مدت قراردادم نمانده. تصمیم اصلى ام این است كه تا پایان زمان قراردادم صبر مى كنم تا به عنوان بازیكن آزاد پیشنهادها را بررسى كنم. این طورى خیلى بهتر است.

دوست دارى در كدام لیگ باشگاهى دنیا بازى كنى؟

لیگ ایتالیا و اسپانیا را خیلى دوست دارم. آنها تحرك و هیجان زیادى در بازى هایشان دارند و به نظرم بهترین لیگ هاى دنیا هستند. فكر مى كنم سبك بازى ام با لیگ آنها هماهنگ باشد.

از باشگاه هاى ژاپنى هم پیشنهاد داشتى؟ وردى كاوازاكى خیلى دنبالت بود؟

پیشنهادشان را مطرح كردند اما جدى نشد. گفتم كه زمانى پیشنهاد دادند كه من با الاهلى قرارداد داشتم. باشگاه هم رسماً اعلام كرده بود تحت هیچ شرایطى رضایتنامه نمى دهد.

به عنوان آخرین سؤال؛ فكر مى كنى آینده على كریمى چطور باشد؟

نمى دانم. تمام تلاش خودم را مى كنم كه پیشرفت كنم. امیدوارم خدا هم كمكم كند.

 نیویورک تایمز:کریمی مارادونای آسیا