تبیان، دستیار زندگی
آمارهای نهادهای ناظر بین‌المللی می‌گوید ایران، دومین مصرف‌کننده لوازم آرایش در خاورمیانه و هفتمین واردکننده لوازم آرایشی در جهان است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علل گرایش زنان به آرایش افراطی

آرایش

آمارهای نهادهای ناظر بین‌المللی می‌گوید ایران، دومین مصرف‌کننده لوازم آرایش در خاورمیانه و هفتمین واردکننده لوازم آرایشی در جهان است.

گرایش زنان به آرایش های افراطی، از رویكردهای متفاوتی قابل تبیین است. جامعه شناسان، روانپزشکان و روان شناسان مسائل گوناگونی را به عنوان علل این افراط عنوان می کنند كه مهم ترین آنها، انواع اختلالات شخصیتی از جمله اختلال شخصیت وسواسی، نیاز به خودنمایی در شخص در گرایش به آرایش های غلیظ و ناهنجار دخیل می داند.

جامعه شناسان معتقدند گاه آرایش بیش از حد و غیرمتعارف در دختران و پسران تبدیل به ابزاری برای کسب قدرت اجتماعی و لجبازی می شود، آنها کج دهنی خود به برخوردهای نسنجیده خانواده و اجتماع را با رنگهای تند صورت هایشان یا هر نوع هنجارشکنی ممکن نشان می دهند.

روشهای پرورشی سخت گیرانه ، تعصبات کور و بی منطق جوانان را عصیان زده خواهد کرد، که بی احترامی به عرف جامعه از پیامدهای آن است.

همچنین بالاتر بودن تعداد دختران نسبت به پسران و تغییر ملاک های ازدواج از دیگر علل علاقه مندی آنها به متفاوت بودن است. به گفته بسیاری از جوانان ، اولین ملاکها برای ازدواج ، ثروت و زیبایی هستند و قابلیت فرد برای درآمدزایی و رشته و مدرک تحصیلی در درجه دوم قرار دارند. به این ترتیب زمانی که چهره اولین عامل انتخاب محسوب شود ، طبیعی است که فرد از بابت ظاهرش نگران باشد.

آرایش

البته دکتر بهنام اوحدی، روانپزشک، می گوید: نمی شود به هر کس که آرایش می کند برچسب بیمار روانی زد؛ اما زمانی که آرایش کردن و نکردن سبب ایجاد اضطراب و افسردگی یا رفع آن شود و احساس نیاز به آرایش فرد را اندوهگین کند و اختلال کارکرد شغلی ، تحصیلی ، یا روزانه به وجود آید، می توان به عنوان نوعی مشکل روانی آن را بررسی کرد.

منبع :جهان

تنظیم برای تبیان :داوودی

مقالات مرتبط :

بکش و خوشگلم کن!

عوارض آرایش صورت

زیبایی و آرایش اما طبق استاندارد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.