تبیان، دستیار زندگی
نشست خبری هفدهمین هفته كتاب جمهوری اسلامی ایران، با حضور معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن اجتماعات ساختمان فجر برگزار شد. محسن پرویز در این نشست خبری با بیان اهمیت هفته كتاب به عنوان یك رخداد ملی، گفت: هفته كتاب به یك نهاد و سازمان خاص
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هفته كتاب متعلق به تمام اقشار جامعه است
نشست

نشست خبري هفدهمين هفته كتاب جمهوري اسلامي ايران، با حضور معاون امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در سالن اجتماعات ساختمان فجر برگزار شد. محسن پرويز در اين نشست خبري با بيان اهميت هفته كتاب به عنوان يك رخداد ملي، گفت: هفته كتاب به يك نهاد و سازمان خاص اختصاص ندارد و متعلق به همه مردم كشور، به ويژه اقشار فرهنگي است.معاون امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، همچنين از رسانه‌ها خواست تا بيش از پيش به انعكاس رخدادهاي مثبت در حوزه كتاب بپردازند.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، معاون امور فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، در ابتداي نشست خبري هفته كتاب، گفت: با صداقت و صراحت مي‌گويم كه نقش وزارت ارشاد در برنامه‌هاي هفته كتاب، تنها، هماهنگي و نظارت براي پيشگيري از موازي كاري و كمك به برگزاري برنامه نهادهاي مختلف است.

وي ادامه داد: براي همكاري با نهادهاي دولتي و خصوصي، هيچ محدوديتي قايل نبوديم و جلسات ستاد برگزاري هفته كتاب با حضور موثر اعضا برگزار شد. اين امر، بيانگر استقبال خوب نمايندگان نهادهاي مختلف است.

محسن پرويز همچنين گفت: در اين دوره از هفته كتاب، هم در تهران هم در ساير استان‌ها، برنامه‌هاي مفصلي تدارك ديده شده است و با وجود تغيير و تحولات زيادي كه در ابتداي تشكيل دولت دهم در نهادهاي مختلف وجود داشت، نمايندگان سازمان‌هاي مرتبط با هفته كتاب،  حاشيه‌ها را از فعاليت خود دور كردند و برنامه‌ها به خوبي پيگيري شدند.

معاون فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، در بخش ديگري از سخنانش افزود: چشم‌انداز هفته كتاب رسيدن به نقطه‌اي است كه اين رخداد مهم فرهنگي در همه كشور و مراكز فرهنگي به عنوان يك اصل اساسي در نظر گرفته شود.

وي با  اشاره به اين كه اهتمام ويژه وزارت ارشاد به هفته كتاب به اين معنا نيست كه فعاليت‌هاي حوزه كتابخواني محدود به اين يك هفته ‌شود، تصريح كرد: در اين هفته جلوه‌اي از فعاليت‌هاي يك ساله در حوزه كتابخواني را به نمايش مي‌گذاريم.

پرويز همچنين گفت: وزير جديد فرهنگ و ارشاد اسلامي، بلافاصله پس از استقرار در وزارتخانه، به خوبي در جريان برنامه‌هاي اين وزارتخانه  قرار گرفت و حمايت خود را از اين برنامه‌ها اعلام كرد. در اين زمينه، راهنمايي‌هايي مطلوبي هم از طرف ايشان ارائه شد.

معاون امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، همچنين از رسانه‌ها خواست تا بيش از پيش به انعكاس رخدادهاي مثبت در حوزه كتاب بپردازند.

وي در پايان گفت: بايد كمك كنيم تا اين هفته به منشا تحول مثبت و پرنشاطي بدل شود تا هفته كتاب، هفته وحدت فرهنگي همه نيروهاي فرهنگي كشور باشد و به رشد كتابخواني در جامعه كمك كند.

در ادامه اين نشست، محمد اللهياري فومني، دبير هفدهمين هفته كتاب جمهوري اسلامي ايران با ارائه گزارشي از جلسات ستاد هفته كتاب، نمايندگان رسانه‌ها را در جريان ريز برنامه‌هاي اين هفته قرار داد.

وي گفت: گزارش مستند و مصور فعاليت‌هاي هفدهمين دوره برگزاري هفته كتاب را در قالب كتاب منتشر خواهيم كرد.

اللهياري، باشاره به مصوبات ستاد برگزاري هفته كتاب گفت: براي انتخاب شعار هفته كتاب، نمايندگان 40 نهاد مختلف بيش از 50 شعار را به شكل شفاهي و مكتوب به دبيرخانه هفته كتاب ارائه كردند.

وي ادامه داد: در جلسه با مديران رسانه ملي نيز تعامل مناسب و مطلوبي ميان معاونت فرهنگي و سازمان صدا و سيما به وجود آمد و برنامه‌هاي هفته كتاب متناسب با شكل فعاليت هر شبكه در اختيار نمايندگان رسانه ملي قرار گرفت.

در ادامه اين نشست، حميد قبادي، مشاور معاون فرهنگي وزير ارشاد نيز به ارائه گزارش آماري فعاليت‌هاي هفته كتاب پرداخت و گفت: برگزاري هفته كتاب، بهانه‌اي براي نمايش فعاليت‌هاي گسترده حوزه كتاب در طول سال است كه در بسياري از مواقع از نظر اطلاع رساني حق مطلب ادا نمي‌شود و بايد در اين زمينه توجه ويژه‌اي داشته باشيم.

وي با اشاره به نقش مهم صدا و سيما در پوشش فعاليت‌هاي هفته كتاب گفت: با صراحت مي‌گوييم موضوعي وجود نداشته كه انعكاس و فعاليت تبليغي آن را از رسانه ملي درخواست كرده باشيم و با اقدام مثبت اين سازمان روبه‌رو نشده باشيم.

قبادي گفت: براي فعاليت‌هاي اين دوره از هفته كتاب، حدود 40 ميليارد ريال هزينه حمايتي از سوي وزارتخانه در نظر گرفته شد.

تجهيز حدود 7000 كتابخانه، برگزاري 60 نمايشگاه در 60 دانشگاه با 6 ميليارد ريال هزينه، اختصاص 2 ميليارد ريال به مسابقات كتابخواني با هدف تمركز زدايي فعاليت‌هاي فرهنگي از تهران، اختصاص يك ميليارد ريال به شعر و تصويرگري، اختصاص يك ميليارد و پانصد ميليون ريال  براي بخش كودك و نوجوان، برگزاري 30هزار نمايشگاه در سي هزار مدرسه با حمايت سه ميليارد ريالي ارشاد، از جمله مواردي بودند كه قبادي به ارائه گزارش درباره آن‌ها پرداخت.

مشاور معاون فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، با اشاره به بحث كپي رايت و حق مالكيت فكري و معنوي در حوزه كتاب گفت: انجمن ناشرن دانشگاهي و بين‌الملل اين موضوع را دنبال مي‌كنند و پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات اسلامي وزارتخانه نيز براي تدوين سندي قانونمند در اين زمينه در حال آماده‌سازي برگزاري همايشي تخصصي در اين‌باره است.

وي از انتشار 10 عنوان كتاب از گزارش عملكرد معاونت فرهنگي در 4 سال گذشته خبر داد و گفت: گزارش عملكرد از سال 84 تا 87 ، ميزان حمايت از حوزه شعر، هدفمند كردن يارانه‌ها در حوزه فرهنگي، فعاليت‌هاي حوزه چاپ و كارت‌هاي الكترونيك از جمله مباحث اين كتاب‌ها هستند.

هفدهمين هفته كتاب جمهوري اسلامي از 23 تا 30 آبان‌ماه سال جاري در سراسر كشور برگزار خواهد شد.