تبیان، دستیار زندگی
عباس كیارستمی یكی از گالری‌های موزه ویكتوریا اند آلبرت لندن را به جنگل تبدیل می‌كند. میراث خبر- این برنامه بخشی از جشنواره‌ای است كه بهار امسال در بزرگداشت این هنرمند و فیلم‌ساز ایرانی در لندن برگزار می‌شود. كیارستمی همچنی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جنگل عباس کیارستمی در موزه لندن


عباس كیارستمی یكی از گالری‌های موزه ویكتوریا اند آلبرت لندن را به جنگل تبدیل می‌كند.

میراث خبر- این برنامه بخشی از جشنواره‌ای است كه بهار امسال در بزرگداشت این هنرمند و فیلم‌ساز ایرانی در لندن برگزار می‌شود. كیارستمی همچنین قرار است با مایك لی، كارگردان مشهور انگلیسی در این موزه به گفتگو بنشیند.

عباس كیارستمی، كارگردان، هنرمند، عكاس، و شاعر، یكی از شناخته‌شده‌ترین چهره‌های فرهنگی قرن حاضر ایران در صحنه بین‌المللی به شمار می‌رود كه كارهای او از لحاظ ظاهری ساده اما از نظر مفهومی پیچیده هستند.

موزه ویكتوریا اند آلبرت لندن در برنامه‌ای كه در بزرگداشت دستاورد‌های كیارستمی و تأثیر او بر فرهنگ و جامعه معاصر هم در داخل و هم در خارج ایران برگزار می‌كند، آثار تازه‌ای از این هنرمند را به نمایش درخواهد آورد.

بخشی از این نمایشگاه اینستالیشن درختان بدون برگ است كه كیارستمی آن را مخصوص موزه ویكتوریا اند آلبرت خلق كرده است. این نمایشگاه كه از 13اردیبهشت تا 15خرداد ماه در این موزه برگزار می‌شود، جنگلی سه بعدی از درختان است شامل تیوپ‌های بزرگ توخالی كه با عكس‌هایی در اندازه واقعی از تنه درختان پوشانده شده است.

این اینستالیشن بخشی از تحقیقات طولانی‌مدت كیارستمی در مورد نوع نگاه انسان‌ها به محیط اطرافشان است. او معتقد است كه انسان‌ها عادت كرده‌اند تنها زمانی با دقت به طبیعت نگاه كنند كه آن را قاب كرده و در موزه ببینند.

اینستالیشن دیگر كیارستمی در این جشنواره تعزیه است كه یكی از انواع معدود برجا مانده از تئاتر سنتی و مردمی اسلامی محسوب می‌شود. او برنامه خود را روی تلویزیونی بزرگ به نمایش درخواهد آورد و در پشت این تلویزیون دو پرده بزرگ نصب خواهد شد كه چهره ایرانیان بیننده نمایش تعزیه كیارستمی بر آن نشان داده خواهد شد. فیلم این افراد در روستاهایی برداشته شده است كه سنت تعزیه در آن‌ها بسیار قوی است و اثر مجموعاً ارتباط قوی میان بینندگان و رویداد تعزیه را كه بخش مهمی از این سنت محسوب می‌شود نشان می‌دهد.

در كنار این اینستالیشن‌ها روز 4 اردیبهشت كیارستمی به همراه جف اندرو و دكتر احمد كریمی -حكاك- به بررسی تعزیه كیارستمی و دیگر جوانب كار این هنرمند می‌پردازند. در روز 12 اردیبهشت هم كیارستمی و مایك لی كارگردان معروف انگلیسی و بن گیبسون از مدرسه فیلم لندن آثار سینمایی و شیوه‌های كارگردانی این دو كارگردان را بررسی خواهند كرد.

از 2 تا 4 اردیبهشت هم كنفرانسی با عنوان عباس كیارستمی: صدا، تصویر، بینش به منظور بررسی آثار مختلف كیارستمی از فیلم گرفته تا شعر در موزه ویكتوریا اند آلبرت برگزار می‌شود.

هدف از جشنواره عباس كیارستمی كه به عنوان بخشی از جشن‌های دهمین سال تأسیس بنیاد میراث ایران توسط این بنیاد در لندن برگزار می‌شود، بالا بردن سطح آگاهی درمورد پویایی‌شناسی خلاقیت فرهنگی در ایران امروز است. نمایش فیلم، برگزاری نمایشگاه، اینستالیشن، ارائه انتشارات مختلف، كارگاه فیلم‌سازی، و برگزاری مصاحبه از دیگر بخش‌های این جشنواره است.