تبیان، دستیار زندگی
«براى مهاجرى كه از سرخها متنفر است...چون آنها ثروت و زمینش را غصب كرده‏اند چیزى جز تحقیر محض احساس نمى‏كنم.غم غربتى كه همه این سالها مرا عمیقاً به خود مشغول كرده، احساس روزافزونى است‏كه چگونه كودكى را از دست داده‏ام، نه اسكناسهایم را...» ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چند قاچ ناباکوف!

سال شمار زندگی ناباکوف

1899

چند قاچ ناباکوفی

ناباكوف در 23 آوریل در سن‏پترزبورگ، خانه شماره 41 خیابان "مورسكایا"، در یك‏خانواده قدیمى اشرافى به دنیا آمد. پدر او ولادیمیر دمیترویچ ناباكوف، حقوق‏دانى‏آزاداندیش و دوستدار انگلیس بود. او مخالف تزار و یكى از پایه‏گذاران حزب مشروطه‏دموكراتیك بود كه به انحلال آن اعتراض كرد و در سال 1906 به زندان افتاد. سپس اویكى از نویسندگان نشریه آزادیخواه "رچ‏" شد. و در سال 1917 در دولت موقت‏كرنسكى‏ شركت داشت. مادر او "اِلنا ایوانونا روكاویشنیكف‏" نام داشت.

1900

تولد "سرگئى" اولین برادر ناباكوف. او در ژانویه 1945 در اردوگاه كار اجبارى نازى‏هامى‏میرد. همانطور كه ناباكوف در نامه‏اى به "ادموند ویلسون‏" مى‏نویسد، این خبر عمیقاًاو را دگرگون مى‏كند.

1901

النا ناباكوف دو پسر جوانش را به موانسه، به منطقه "پو"، ملك برادرش "واسیلى"، دائى‏روكا مى‏برد. این دائى جهان وطنى است كه مى‏تواند به دو زبانى مخلوط از فرانسه،انگلیسى و ایتالیایى صحبت كند." سواحل دیگر. او هنگام مرگش در سال 1916، ثروت‏عظیمى براى ولادیمیر ناباكوف به ارث مى‏گذارد كه هیچوقت از آن بهره‏اى نبرد. درباره‏این ثروت ناباكوف در خاطراتش مى‏نویسد: «براى مهاجرى كه از سرخها متنفر است...چون آنها ثروت و زمینش را غصب كرده‏اند چیزى جز تحقیر محض احساس نمى‏كنم.غم غربتى كه همه این سالها مرا عمیقاً به خود مشغول كرده، احساس روزافزونى است‏كه چگونه كودكى را از دست داده‏ام، نه اسكناسهایم را...»

1902

حضور اولین مربى انگلیسى به نام "دوشیزه راشل هوم‏" در كنار او.

1903

تولد اولین خواهر ناباكوف به نام "اولگا" ناباكوف در كتاب سواحل دیگر به اول خاطرات‏كودكیش در ملك "وایرا" اشاره مى‏كند. "وایرا" یكى از سه محلى است كه ناباكوف‏هاتابستان را در آن مى‏گذرانند. دو ملك دیگر "باتود" و "رودستونو" هستند.

1905

ورود "مادموازل" معلم سوئیسى متولد "لوزان" كه تا سال 1912 در خانه ناباكوف‏هامى‏ماند.

1906

تولد دومین خواهر او "النا"

1911

تولد دومین برادر او "كى ریل‏" كه در سال 1964 در مونیخ درمى‏گذرد.

1914

ناباكوف به پروانه‏ها علاقه خاصى نشان مى‏دهد و آثارى را كه مربوط به پروانه سانان‏مى‏شود، از ده سالگى مطالعه مى‏كند و اولین شعر خود را مى‏سراید.

1916

جزوه‏اى شامل شصت و هفت شعر او در مجموعه آثار نویسندگان پترزبورگ به چاپ‏مى‏رسد.

1917

پدر او به مجلس راه مى‏یابد. سپس در اواخر سال 1917 به "كریمه‏" در نزدیكى"یالتا" پناه مى‏برد.

1919

در ماه مارس به سوى قسطنطنیه حركت مى‏كند و سپس لندن را به عنوان تبعیدگاه خودبرمى‏گزیند. زمانى كه خانواده ناباكوف سرانجام در برلین اقامت مى‏كنند، ولادیمیر وبرادرش سرگئى ناباكوف در دانشگاه كمبریج )به گفته ولادیمیر ترینینى كالج( مشغول‏تحصیل مى‏شوند.

1919-1922

چند قاچ ناباکوفی

پدرش مجله‏اى براى مهاجران به نام "رول‏" منتشر مى‏كند. ناباكوف براى این كه آثارخود را از نوشته‏هاى سیاسى پدرش متمایز كند، اولین آثار منثور و نیز ترجمه‏هاى‏شعرهاى فرانسوى و انگلیسى را با نام مستعار "سیرین‏" به چاپ مى‏رساند.

1922

پدر ناباكوف در یك میتینگ سیاسى كه به حمایت از "میلیوكف‏" برگزار شده، توسط دو تروریست راست افراطى به قتل مى‏رسد.

1923

ناباكوف كه تحصیلاتش را در كمبریج به پایان رسانده، در برلین مقیم مى‏شود و به‏تدریس انگلیسى، فرانسه و تنیس مى‏پردازد.

در این سال او ترجمه‏اى به روسى از آلیس در سرزمین عجایب اثر "لوئیس كارول‏" را به‏چاپ مى‏رساند.

1925

او با "ورا اوسنا اسلوینم‏" ازدواج مى‏كند. از این پس او تمام كتابهایش را به ورا تقدیم‏خواهد كرد.

1926

چاپ "ماشنكا" اولین رمان روسى نویسنده.

1928

انتشار شاه، بى‏بى، سرباز

1930

انتشار دفاع لوژین‏. انتشار مجموعه‏اى از داستانها و شعرها و سپس انتشار چشم‏.

1932

انتشار فتح نمایان‏.

1933

انتشار تاریكخانه‏.

1934

تولد یگانه پسرش "دیمترى‏" كه در حالى كه به كار خود به عنوان خواننده اپرا ادامه‏مى‏دهد، تعداد زیادى از آثار روسى پدرش را به انگلیسى ترجمه مى‏كند.

1936

انتشار یأس‏، دعوت به مراسم گردن زنى‏،(كه به صورت پاورقى چاپ مى‏شد در سال‏1938 به صورت مجلد انتشار یافت.)

1937

به دلیل خطر نازیسم و نیز اصلیت یهودى همسرش به قصد پناهندگى به پاریس مى‏رود.با نشریه NRFهمكارى مى‏كند. پل هان و جویس را ملاقات مى‏كند كه نتیجه‏اش مجله‏اى‏مى‏شود درباره "پل هان‏" و "جویس‏"

و در همان شماره تحقیقى درباره پوشكین را به زبان فرانسه به چاپ مى‏رساند.

1938

نگارش دو نمایشنامه كه به زبان روسى در فرانسه اجرا مى‏شوند. نتیجه‏ و اختراع‏والس‏.

1939

چاپ تنها متنى كه به زبان فرانسه نوشته است به نام: مادموازل.

1940

خانواده ناباكوف با كشتى "شامپلن" به طرف آمریكا حركت مى‏كند. او در موزه تاریخ‏طبیعى نیویورك به مطالعه پروانه سانان مى‏پردازد. از سال 1920 كه اولین مقاله علمى‏خود را درباره پروانه‏ها به زبان انگلیسى در مجله "انتومولوژیست" به چاپ رساند،ناباكوف علاقه خود به این علم، كه آن را با كمال میل به نوعى هنر مى‏آمیخت، ترك‏نمى‏گوید. آشنائى با "ادموند ویلسون" كه ناباكوف را به نیویوركر معرفى كرد. از این‏دوستى ادیبانه در "مكاتبات ناباكوف - ویلسن" منتشر شده در سال 1978 در آمریكاذكرى به میان آمده است.

1941

انتشار اولین رمان انگلیسى او: زندگى واقعى سباستین نایت‏. این رمان سه سال پیشتر درپاریس نوشته شده بود.

1942

به عنوان محقق در موزه جانورشناسى تطبیقى هاروارد منصوب مى‏شود. و سه روز درهفته در كالج "ولزلى‏" به تدریس ادبیات روسى مى‏پردازد.

1944

چند قاچ ناباکوفی

جزوه‏اى درباره زندگى "گوگول" منتشر مى‏كند.

1945

ناباكوف تبعه امریكا مى‏شود.

1946

انتشار بندسینیستر.

1948

عنوان استادى ادبیات روسى و اروپائى را در دانشگاه "كُرنل" در "ایتاكا" واقع در ایالت‏نیویورك، كسب مى‏كند.

1951

چاپ شهادتى قطعى‏.

1955

چهار ناشر آمریكائى دستنویس انگلیسى رمان لولیتا را رد مى‏كنند و این كتاب براى‏نخستین بار در پاریس توسط انتشارات "اُلمپیا" در سال 1955 به چاپ مى‏رسد. موانع‏متعددى براى فروش آن بوجود مى‏آید. "گراهام گرین" مقاله‏اى پرسروصدا در تأیید آن‏مى‏نویسد. در 1957، خلاصه‏اى از لولیتا همراه یادداشتى از ناباكوف در مجله‏آنكورریویو درج مى‏شود. در سال 1958 سرانجام انتشارات پوتنام آن را چاپ مى‏كند.این رمان به سرعت عنوان پرفروشترین كتاب را بدست مى‏آورد. "كوبریك‏46" براساس‏آن فیلمى مى‏سازد.

1957

انتشار كتاب پنین‏.

1960

استقرار در هتل "پالاس دو مونتروه‏". "خواهران او در ژنو زندگى مى‏كنند و پسرش درمیان درس، آواز مى‏خواند."

1962

انتشار آتش رنگ باخته. عكس ناباكوف بر روى مجله نیوزویك به مناسبت ساختن فیلم"لولیتا" توسط "كوبریك" به چاپ مى‏رسد.

1964

"موسسه بولیگن‏" چهار جلد ترجمه انگلیسى او از اوژن اونگین‏ پوشكین را به همراه‏تفسیرهاى مفصل او به چاپ مى‏رساند. مشاجرات قلمى معروف او در مورد این ترجمه‏با "ادموند ویلسن" آغاز مى‏شود.

1966

خاطرات سخن بگو را به چاپ مى‏رساند. كه روایت جدید و افزون شده اثرى است به نام‏سواحل دیگر كه در سال 1951 به فرانسه ترجمه شده است.

1967

انتشار اولین آثار مهم او در نقد. "Escape into aesthestics"، در مورد آثار "پگ استیز" و"زندگى او در هنر" درباره "اندروفیلد".

1969

چاپ یك شاهكار: آدا. مجله تایم روى جلد خود را به ناباكوف اختصاص مى‏دهد ومى‏نویسد "یك داستان خوب و زنده در آنتى ترا"

1973

چاپ مجموعه‏اى به نام زیباى روسى‏ نوولى روسى كه نویسنده به انگلیسى ترجمه كرده.چاپ نظرات تند كه شامل مصاحبه‏هاى او مى‏شود.

1974

چاپ سناریوى لولیتا كه به خواست كوبریك نوشته بود، اما او از آن استفاده نكرد. چاپ‏آخرین رمان او دلقك‏ها را ببین!

1975

چاپ قتل عام مستبدان‏ مجموعه داستانهاى روسى.

1976

چاپ توصیف جزئیات یك غروب‏ مجموعه داستانهاى روسى.

1977

ناباكوف در 2 ژوئیه در مونترو زندگى را وداع مى‏گوید. او در "كلارنس‏" به خاك سپرده‏مى‏شود.

فصلنامه سمرقند

تنظیم:بخش ادبیات تبیان