تبیان، دستیار زندگی
در این طرح درس دانش آموزان چیزهایی راجع ‏به نور، بازتاب و آینه ‏های تخت، مقعر، و محدب می‏ آموزند. دانش‏ آموزان از قاشق‏ برای تشخیص ویژگی های آینه ‏های مقعر و محدب استفاده می‏ کنند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عملکرد آینه

عملکرد آینه

اهداف

دانش آموزان توانایی تشخیص آینه‏ های محدب، مقعر و تخت را از یکدیگر پیدا می کنند.

  1. دانش آموزان توانایی توصیف ویژگی های آینه ‏های محدب و مقعر را کسب می کنند.

وسایل لازم

  1. ریسمان
  2. آینه ی تخت
  3. قاشق (تا حد امکان بزرگ)
  4. خودکار یا مداد
  5. برگه ی فعالیت آینه

طرح درس

برای دانش ‏آموزان توضیح دهید که پرتوهای نور به مستقیم حرکت می کنند. از ریسمانی که دارای رنگ روشن است برای توضیح دادن استفاده کنید. سپس، از دانش ‏آموزان بخواهید خودشان را در یک آینه تخت مشاهده ‏کنند. از آن ها بخواهید بازتابش نور و این که چطور می توانند عکسشان را در آینه ببیند را توضیح دهند.

قاشق ‏ها و برگه های فعالیت آینه را بین دانش آموزان پخش کنید.

آن ها ابتدا از قسمت مقعر قاشق استفاده می‏ کنند. دانش آموزان بازتابی را که روی قسمت مقعر روی داده است را توضیح خواهند داد. مطمئن شوید که دانش آموزان حالت ‏های دور و کاملاً نزدیک را نیز امتحان خواهند کرد. آن ها باید با یک خودکار یا مداد مشاهدات خود را ثبت نمایند. از دانش آموزان بخواهید به این نکته توجه کنند که وقتی جسم در فاصله های متفاوت از قاشق قرار دارد اندازه تصویر به چه صورت است. می‏ توانید با کشیدن یک آینه بر روی تخته این رویداد را نشان دهید.

عملکرد آینه

اکنون دانش آموزان از قسمت محدب قاشق استفاده می‏ کنند. دانش آموزان باید برگه های فعالیت را کامل کنند. سپس، از دانش آموزان بخواهید چیزی را که آن ها در مورد تصاویر محدب و مقعر آموخته ‏اند را در کلاس مطرح کنند.

برگه های فعالیت دانش آموزان را برای بررسی معقول و منطقی جمع‏ آوری کنید.

مترجم: خانم دهخدا

تنظیم: نسرین صادقی