تبیان، دستیار زندگی
کودکان مدرسه ای نیز هنوز گاهی به نوازش نیاز دارند و از در آغوش گرفتن استقبال می کنند. حتی نوجوانان که اغلب در آغوش گرفتن را رد می کنند، معمولاً
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تشنه است سیرابش کنید

کودک

کودکان تشنه محبتند و مهم ترین منبع برای دریافت محبت، پدران و مادران هستند. برخی از والدین فکر می کنند که تنها با ادای وظایف والدی محبت واقعی خود را ابراز داشته اند در صورتی که کارشناسان علوم رفتاری مکررا گفته اند که در تربیت صحیح و پرورش فرزندانی با هوش هیجانی  ابراز محبت به صورت اختصاصی ضرورت دارد. ابراز محبت می تواند به صور مختلف کلامی، در آغوش گرفتن و ... باشد. لذا با توجه به لزوم این امر در تربیت در سطور زیر روش های چندگانه ای را به شما ارائه می دهیم.

? - احساسات خود را بیان کنید.

وقتی فرزند خود را به مدرسه می فرستید، به او بگویید دوستش دارید. وقتی مشغول انجام تکالیفش است، باز هم علاقه خود را بیان کنید. حتی نوجوانان سرکش نیز علاقه و توجه قلبی شما را رد نمی کنند.

? - در حال نوازش با او گفتگو کنید.

این روش ابراز غیرکلامی علاقه است. ایجاد این رابطه با کودکان و فرزندان دوره ابتدایی آسان است. با بزرگتر شدن کودک ، ابراز علاقه به این روش سخت تر می شود. ولی خاراندن پشتشان توسط والدین را دوست دارند. به هر حال ارتباط پوستی برای فرزندان آرامش بخش است پس بهانه های مختلف انها را در این امر رد نکنید و مورد توجه قرار دهید.

گفتن «نه» و ثبات نظر شما در مقاطع زمانی مختلف، قوی ترین نوع بیان عشق است. چرا که به این صورت رفتار شما قابل پیش بینی است.

? - در مورد فرزندتان با دیگران صحبت کنید طوری که خودش نیز بشنود.

اگر کسی از پسر یا دختر شما تعریف کرد، به فرزند خود بگویید. کمی تعریف و بالیدن به آنها اشکالی ندارد و اعتماد به نفس را در آنها ایجاد می کند. گاه نیز خوب است  تا در مواقعی که خودش را به خواب زده او را مورد تمجید قرار دهید. در این مواقع تمجید شما بیشتر بر او نفوذ می کند.

? - به او توجه کنید.

وقتی با عروسک ، بازی می کند، بایستید و او را تماشا کنید؛ بنشینید و به او توجه کنید. این روش بسیار دقیقی برای گفتن «دوستت دارم» با چشم و گوش است. با این روش به او بها می دهید .

کودک

? - به او کمک کنید.

وقتی که با عجله می خواهد به سرویس مدرسه برسد اگر در مورد غذا، لباس یا کیفش مشکلی دارد، به او کمک کنید. اگر می خواهد قلعه یا خانه بسازد و برای جمع آوری قطعات و نقشه آن با مشکل مواجه شده ، به وی کمک کنید و بی توجه نگذارید.

? - به سرگرمی ها و علائق او توجه کنید.

به مدرسه اش سر بزنید. اگر مسابقه ای دارد، حتماً به تماشا بروید. علائق فرزندتان مهم است؛ اگر به آنها توجه کنید، عشق و علاقه خود را ثابت کرده اید.

? - عشق و علاقه خود را همزمان با محدودیت ها ابراز کنید.

وظیفه شما ایجاد محدودیت منطقی برای رفتارهای فرزندتان است. والدین دمدمی نشان می دهند که برای توجه به فرزندان خود انرژی کافی ندارند. گفتن «نه» و ثبات نظر شما در مقاطع زمانی مختلف، قوی ترین نوع بیان عشق است. چرا که به این صورت رفتار شما قابل پیش بینی است.

به گام ها و مراحل پیشرفت او توجه کنید. اگر مطالعه می کند، بسکتبال بازی می کند یا در حال پرورش و رشد دانه ای است، او را تشویق کنید

? - کارهای درست را تشویق کنید

با توجه و تشویق رفتاری های مثبت، به روش دیگری به او می گویید دوستت دارم. مثلاً بگویید: در جمع کردن سفره کمک کردی، از تو ممنونم. یا «کار خیلی خوبی کردی که برای کلوچه ها از دوستت تشکر کردی».

? - موضوعاتی برای گفتگو پیدا کنید

روش کامل کردن چرخه گفتگو را یاد بگیرید. مثلاً وقتی می گوید: «دوستم می خواهد به شهر دیگری برود.» نگویید: «نگران نباش، دوست دیگری پیدا می کنی.» پاسخ دهید: «کی می رود؟» منظور شما از این سؤال این است که «شنیدم چه گفتی و به آن علاقه مند شدم و مایلم بیشتر بدانم». این جمله توجه، علاقه و عشق شما را ثابت می کند.

?? - با او همدلی کنید

به گام ها و مراحل پیشرفت او توجه کنید. اگر مطالعه می کند، بسکتبال بازی می کند یا در حال پرورش و رشد دانه ای است، او را تشویق کنید و اگر ناامیدی و شکست را تجربه کرد، برای پاک کردن اشکهایش پیش او باشید.

همشهری همراه با اضافات

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

متفاوت پرورش دهید

کودکان دین زده یا تربیت دینی؟

مثل من به دنیا نگاه کن

قبل از آنکه نه بگویید

کتابخوان تربیت کنید

سپری در برابر آتش

بد اخلاقم اما محبت می خوام

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.