تبیان، دستیار زندگی
اب در مورد دكتر لاریجانی . زندگینامه دكتر علی لاریجانی . سخنان مقام معظم رهبر انقلاب در مورد دكتر لاریجانی رهبر معظم انقلاب در ادامه بازدید خود از صدا و سیما در جمع معاونان، مدیران و مسوولان بخش‌‏های مختلف این سازمان با قدردا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

.

سخنان مقام معظم رهبر انقلاب در مورد دكتر لاریجانی

.

زندگینامه دكتر علی لاریجانی

.


سخنان مقام معظم رهبر انقلاب در مورد دكتر لاریجانی




رهبر معظم انقلاب در ادامه بازدید خود از صدا و سیما در جمع معاونان، مدیران و مسوولان بخش‌‏های مختلف این سازمان با قدردانی صمیمانه از آقای لاریجانی رییس صدا و سیما افزودند: در دوران ده سال مسوولیت آقای لاریجانی تحولات عمیقی در صدا و سیما صورت گرفته و این سازمان حقیقتا تغییر هویت داده است كه روند این پیشرفت‌‏ها باید با انجام و كارآمدی بیشتر ادامه یابد.

حضرت آیت الله خامنه ای، دلسوزی، ایمان قوت فرهنگی، برخوداری از ویژگی های انقلابی و آشنایی با مسائل كشور را از خصوصیات آقای لاریجانی برشمردند و افزودند: صدا و سیما در دهه اخیر تحت فشارهای مستمری قرار داشته است اما براستی كارهای بزرگ و ارزشمندی انجام داده كه جای تشكر قلبی و صمیمانه دارد.

زندگینامه دكتر علی لاریجانی


دكتر علی لاریجانی متولد سـال 1336 , فرزند مرجع بزرگوار تقلید مرحوم آیت الله العظمی حاج میرزا هاشم آملی از علماء برجسته حوزه های علمیه نجف و قم می باشد . ایشان همچنین داماد استاد شهید آیت الله مرتضی مطهری است .

دكتر لاریجانی در سال 1358 در رشته ریاضیات  و علوم كامپیوتر در مقطع لیسانس از دانشگاه صنعتی شریف با رتبه اول فارغ التحصیل شد .  سپس به پیشنهاد و توصیه استاد شهید مرتضی مطهری تغییر رشته داد و فوق لیسانس و دكترای خود را در رشته فلسفه غرب از دانشگاه تهران اخذ نمود . وی هم اكنون استاد و عضو هیئت امناء چندین دانشگاه و مركز پژوهشی است. دكتر علی لاریجانی در زمینه های مختلف دارای تالیفات علمی است كه از جمله آن 3 كتاب در زمینه فلسفه كانت و 15 مقاله پژوهشی در موضوعات مختلف علمی است .

دكتر علی لاریجانی قبل از انقلاب در مبارزات اسلامی ملت ایران حضور فعال و موثر داشت و پس از پیروزی انقلاب سلامی نیز دارای مسئولیت های مهم و كلیدی بوده است .وی بعد از پیروزی انقلاب و به  توصیه استاد شهید مرتضی مطهری و با توجه به اهمیت و حساسیت رسانه صدا وسیما به این سازمان رفت و بعنوان مدیر كل برون مرزی و دفتر مركزی خبر سازمان صدا وسیما انجام وظیفه نمود. دكتر علی لاریجانی سپس مسئولیت خطیر ریاست سازمان صدا وسیما را طی سالهای 60 و 61 عهده دار شد . دكتر علی لاریجانی در این مقطع كه همزمان با دوران دفاع مقدس و درگیریهای سیاسی داخلی نیروهای انقلاب با جریانات انحرافی مانند بنی صدر , منافقین و .... بود , به خوبی از عهده اداره این رسانه مهم بر آمد بطوری كه صدا وسیما درآن مقطع نقش بسیار محوری و تعیین كننده در توفیق نیروهای انقلاب داشت .

لاریجانی طی سالهای 61 تا 70 در سمت های : معاونت وزارت كارو امور اجتماعی, معاون وزارت پست و تلگراف و تلفن , معاونت وزارت سپاه و جانشین ستاد كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام وظیفه نمود وخدمات شایانی را بویژه در عرصه دفاع مقدس انجام داد.

دكتر علی لاریجانی در سال 1370 بعنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مجلس شورای اسلامی معرفی و با رای بالا به این سمت انتخاب گردید و تا سال 1372 در این وزارتخانه خدمت كرد. وی سپس در سال 1373 بنا به حكم مقام معظم رهبری ( مدظله العالی ) بعنوان رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران منصوب شد و تا سال 1383 به مدت ده سال مدیریت این سازمان را به عهده داشت .

دكتر علی لاریجانی  در دوره ده ساله ریاست سازمان صدا و سیما تحولات شگرفی را در این سازمان ایجاد كرد . در دوره مدیریت دكتر علی لاریجانی  سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران  كه در سال 1373 تنها دو شبكه تلویزیونی 7 ساعته و 2 شبكه رادیویی داشت , دارای 7 شبكه تلویزیونی و 8 شبكه رادیویی ملی و سراسری , 30 شبكه رادیویی استانی و 24 شبكه تلویزیونی استانی شد .

دكتر علی لاریجانی  همچنین چندین شبكه بین المللی از جمله شبكه های جام جم 1 و 2 و 3 را برای ایرانیان خارج از كشور و شبكه های متعدد برون مرزی از جمله شبکه سحرو نیز شبكه بین المللی العالم را برای جهان اسلام بنیان گذاشت .