تبیان، دستیار زندگی
لابد برای شما هم پیش آمده که وقتی میوه ها را در قسمت جا میوه ای پایین یخچال قرار می دهید بعد از چند روز کم کم شروع به کپک زدن کرده وخراب می شوند .علت آن هم آبی است که بتدریج در جا میوه ای جمع می شود ونیز
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خانه داری با روش های معطر

بدون استفاده از اسپری‌های خوشبو‌كننده، با تركیب موادی كه خود تهیه می‌كنید خانه را معطر و پاكیزه و به رایحه دلخواه دست پیدا كنید.

با توجه به نقش حس بویایی، تاثیری كه خانه تمیز و معطر در سلامت فكری و جسمی ما دارد بر كسی پوشیده نیست. طبیعت را دوست داشته باشیم و از مواد طبیعی برای این منظور استفاده كنیم.

لیمو

با تركیب مساوی آب لیمو و آب و ریختن آن‌ها داخل یک اسپری تمیز و خالی‌، می توانید یك یا دو بار در هفته برای ایجاد رایحه‌ای خوش آن را در جاهای مختلف خانه ریخته یا هنگام آشپزی برای خلاص شدن از بوی غذایی كه حتی به نسوج پرده و فضای آشپزخانه نفوذ می‌كند، استفاده كنید.

روش دیگر استفاده از كمی دارچین، میخك، زنجبیل تازه و سبزی‌های معطر داخل كمی آب و حرارت دادن آن‌هاست. برای آن كه رایحه‌ای خنك و تابستانی داشته باشید.

برای معطر كردن فوری اتاق‌ها، گلوله‌های پنبه را داخل مخلوط وانیل یا اسانس دلخواه فرو ببرید. آن‌ها را داخل ظرفی زیبا قرار داده و در هر جایی كه دوست دارید، بگذارید.

برای خوشبو شدن فضا و محیط خانه می توانید به روش زیر عمل کنید :

در یک نعلبکی کمی ادکلن خوشبو ریخته ویک حبه قند چهار گوش در آن بیندازید ، طوری که ادکلن را خوب جذب کرده وقند خیس شود ، سپس قند را آتش بزنید و وقتی ادکلن تمام شد قند را خاموش کنید . با این تدبیر فضای خانه بسیار معطر خواهد شد .

برگ نعنا

چند برگ نعنا نیز به 8 پیمانه آب اضافه كنید، بعد از آن كه مخلوط كمی جوشید حرارت را كم كنید. می‌توانید روغن‌های خاصی به آن اضافه كرده یا به تنهایی استفاده کنید.

هر درخت اكسی‍ژن لازم برای دو نفر را تولید می كند. طبق تحقیق ناسا، برخی گیاهان آپارتمانی به دفع سموم خطرناك موجود در خانه كمك زیادی می‌كنند. مطالعات ناسا سه نوع آلوده‌كننده داخل خانه یعنی تری كلرواتیلن، فرمالدهید و بنزن را تایید  و ضرورت نگه‌داری به طور متوسط 15 گیاه را تایید می‌كند. كار گیاه كه در واقع فیلتر طبیعت است، تولید اكسیژن، دور كردن آلوده كننده‌ها از هوای خانه، ایجاد رطوبت لازم و جذب آلودگی‌هاست.

لابد برای شما هم پیش آمده که وقتی میوه ها را در قسمت جا میوه ای پایین یخچال قرار می دهید بعد از چند روز کم کم شروع به کپک زدن کرده وخراب می شوند .علت آن هم آبی است که بتدریج در جا میوه ای جمع می شود و نیز رطوبت دائمی یخچال . چنانچه یک قطعه اسفنج –چه طبیعی وچه مصنوعی –را در جامیوه ای قرار دهید رطوبت وآبها را جذب کرده ومانع کپک زدگی میشود .

برای زود جوش آمدن آب سماور،ابتدا آن را تا نیمه از آب پر کنید و پس از گرم شدن، بقیه آب را به آن اضافه کنید.

برای شستن لیوانها وفنجانهای شیشه ای خود که براثر خوردن چایی ، کدر و بد منظره شده اند می توانید هفته ای یکبار همه لیوان ها را در محلول سرکه و نمک خیسانده ، بعد شسته و آبکشی نمایید تا درخشندگی روز اول خود را پیدا کنند .

استفاده بهینه از سبزی خشک  چناچه قصد استفاده  از سبزی خشک در غذاها را دارید ، توصیه می کنیم حدود سه –چهار ساعت قبل سبزی ها را درون آب سرد خیس کنید تا بتدریج نرم شده و به صورت سبزی تازه در آیند ..

چنانچه در پیک نیک قصد کردید در قابلمه ، ماهیتابه یا کتری خود ، روی زغالهای صحرایی غذا درست کنید، و نگران سیاه شدن بیرون ظرف خود هستید ، توصیه می کنیم به پشت ظروف خود کمی خمیر ریش تراشی بمالید . با این تدبیر سیاهی ناشی از دود زغال و اجاق به راحتی پاک خواهد شد ، بدون آنکه خراشی به ظروف شما وارد شود .

همشهری - خانواده  

گرداوری و تنظیم : کهتری

مقالات مرتبط

در کدبانو گری معجزه کنید!

خانه داری فن است یا هنر؟

فوت و فن کدبانو گری

ترفند های زیرکانه

اگر تازه ازدواج کرده اید

خانه داری مقتصدانه

اگر بدانید بهتر است

زیرکانه خانه داری کنید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.