تبیان، دستیار زندگی
دبیر کل بنیاد فردوسی از ثبت جایزه جهانی فردوسی در یونسكو خبر داد و گفت: با توجه به ثبت هزاره پایان سرایش شاهنامه در یونسکو، بنیاد فردوسی تهیه پرونده یک جایزه جهانی را به نام فردوسی در دستور کار خود قرار داده است. یاسر موحدفرد همچنین افزود: ایرانیان برای ب
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ثبت جايزه جهاني فردوسي در يونسکو
حکیم ابوالقاسم فردوسی

دبير کل بنياد فردوسي از ثبت جايزه جهاني فردوسي در يونسكو خبر داد و گفت: با توجه به ثبت هزاره پايان سرايش شاهنامه در يونسکو، بنياد فردوسي تهيه پرونده یک جايزه جهاني را به نام فردوسي در دستور کار خود قرار داده است. ياسر موحدفرد همچنين افزود: ايرانيان براي برخورداري از چنين درفشي سرافراز، وامدار فردوسي، سخن پارسي و زنده نگه دارنده فرهنگ و نگاهبان سرافرازي‌ها و روشني‌هاي گسترده ايرانند.

ياسر موحدفرد با بيان اين مطلب به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) گفت: با گذشت يك هزار سال از تاريخ ايران كه در آن هزاران رويداد ناهماهنگ، سختي و ستم بر جان ايرانيان و بر فرهنگ شكوهمند آن روان شده است، شاهنامه حكيم ابوالقاسم فردوسي همواره چون درفش برافراشته فرهنگ و تاريخ ايران، نگاهبان و پناهگاه ايران و ايرانيان بوده و پايگاه خويش را داشته و دارد.

دبير کل بنياد فردوسي خاطرنشان كرد: بي‌گمان ايرانيان براي برخورداري از چنين درفشي سرافراز، وامدار فردوسي، سخن پارسي و زنده نگه دارنده فرهنگ و نگاهبان سرافرازي‌ها و روشني‌هاي گسترده ايرانند.

وي افزود: با توجه به ثبت هزاره پايان سرايش شاهنامه به عنوان نخستين رويداد فرهنگي ايراني در فهرست جهاني مفاخر و رويدادهاي علمي فرهنگي و هنري سال ۲۰۱۰ يونسکو، هم‌اکنون بنياد فردوسي ثبت جايزه جهاني به نام فردوسي را در يونسکو در دستور کار خود قرار داده است.

ياسر موحدفرد در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: در اين راستا بنياد فردوسي به عنوان ايفاگر نقشي تعيين کننده براي ۱۹۲کشور عضو يونسکو، اجراي يک مجموعه برنامه‌ را در داخل و خارج  از کشور در نظر گرفته است.

به گفته اين شاهنامه‌پژوه؛ با همکاري نماينده دايم جمهوري اسلامي ايران در يونسکو از سال آينده، فعاليت‌هايي براي بازشناسي مفاخر ايراني به ويژه حکيم ابوالقاسم فردوسي اجرا خواهيم شد.

به گفته دبير کل بنياد فردوسي، به منظور نهايي کردن اين امر در يونسکو تاسيس يک دبيرخانه مشترک در کشور امري لازم است. وي در ادامه خواستار همراهي و همکاري سازمان ميراث فرهنگي و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي براي تاسيس دبيرخانه‌ مشترک جايزه جهاني فردوسي شد.

وي يادآور شد: بنياد فردوسي به عنوان نهاد متولي فعاليت‌هاي شاهنامه‌پژوهي، اين امکان را دارد که با همکاري سازمان ميراث فرهنگي و سازمان فرهنگ و ارتباطات بتواند در اين دبيرخانه نقش تعيين کننده‌اي داشته باشد.

وي به اهداف بنياد فردوسي اشاره كرد و گفت: بازشناسي ابعاد وجودي، نگره‌ها و انديشه‌هاي مفاخر ادبي، علمي، هنري و فرهنگي ايران، ساماندهي گروه‌هاي علمي، پژوهشي، فرهنگي، هنري و ادبي، راه‌اندازي كارگروه‌هاي تخصصي و آموزش نيروهاي علاقه‌مند و جوان براي توانمندسازي بنياد، بهره‌گيري از تخصص نخبگان و استادان مجرب، پشتيباني و حمايت از حفظ و سالم‌سازي محيط زيست به وسيله ايجاد بوستان‌سراهاي فردوسي و تلاش براي شناسايي و شناساندن چهره‌هاي برتر در راه ترويج و گسترش فرهنگ، تمدن، ادب و زبان پارسي از جمله اهداف بنياد فردوسي به‌شمار مي‌رود.