تبیان، دستیار زندگی
نف پنجشنبه وارد ایران خواهد شد دستیاران سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری مشخص شدند با تلاش مسوولان فدراسیون وزنه‌برداری، كمیته‌ی ملی المپیك و سازمان تربیت بدنی و سفارت ایران در بلغارستان، یوردان گئورگی ایوانف پس از عقد قرارداد بامد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخبار ورزشی (17اسفند)

ایوانف پنجشنبه وارد ایران خواهد شد

دستیاران سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری مشخص شدند

با تلاش مسوولان فدراسیون وزنه‌برداری، كمیته‌ی ملی المپیك و سازمان تربیت بدنی و سفارت ایران در بلغارستان، یوردان گئورگی ایوانف پس از عقد قرارداد بامداد پنجشنبه هفته‌ی جاری به همراه همكارانش وارد كشور خواهد شد.

ایوانف سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری در این سفر با «ژیناساران دالیف» به عنوان مربی، «هریستو اسلالوف» به عنوان پزشك و «رایف رافتوف» به عنوان ماساژور وارد كشور خواهد شد و فعالیت‌های خود را بر روی تیم‌های ملی وزنه‌برداری آغاز می‌كند.

قرارداد ایوانف چهار ساله منعقد شده و مبلغ قرارداد ماهیانه هشت هزار دلار است. ایوانف و همراهانش ساعت 3:30 بامداد پنجشنبه 20 اسفند ماه 83 وارد كشور خواهند شد.

جوانان سلام نایب قهرمان مسابقات كشتی دانكلوف بلغارستان شد

منصوری نایب قهرمان شد، كمره‌ای و رباط مرادی برنز گرفتند

تیم كشتی آزاد جوانان سلام موفق به كسب یك مدال نقره و دو برنز در جام دانكلوف بلغارستان شد.

چهل و سومین دوره مسابقات كشتی آزاد دانكلوف بلغارستان ، در سالن دیانا صوفیه پایان یافت كه تیم جوانان سلام، نماینده‌ی ایران در این رقابت‌ها پس از دور ماندن از مدال در چهال وزن اول، در روز دوم مسابقات در هر سه وزن صاحب مدال شد.

در وزن 60 كیلوگرم حسن كمره‌ای پس از دو پیروزی ابتدایی، در نیمه نهایی مغلوب پترو تواركا از رومانی شد و برای كسب مدال برنز 5 بر صفر كشتی‌گیر فرانسوی را شكست داد.

مهدی منصوری موفق‌ترین كشتی‌گیر جوانان سلام در این رقابت‌ها بود كه با سه پیروزی متوالی راهی فینال شد اما در كشتی پایانی 2 بر صفر مغلوب نیكلای پاسلار قهرمان سال 2001 جهان شد تا صاحب مدال نقره شود.

در وزن 96 كیلوگرم نیز علیرضا رباط مرادی پس از دو پیروزی ابتدایی،‌ مغلوب كومشوف از كشور میزبان شد اما با پیروزی بر كشتی‌گیر قبرس به مدال برنز رسید.

مجید یوسفی، مهدی سهرابی، اباذر اسلامی و علیرضا قرایی كشتی‌گیران چهار وزن اول بودند كه همگی به مقام پنجم دست یافتند.

شكست دیوید موسل بز قهرمان جهان والمپیك سیدنی از حوادث مهم این رقابت‌ها بود.

رده‌بندی كامل این رقابت‌ها به شرح ذیل است:

60 كیلوگرم:

1ـ گوگا شویلی (یونان) 2ـ پترو تواركا (رومانی) 3 ـ حسن كمره‌ای (ایران) و آكالادزه (گرجستان)

74 كیلوگرم:

1ـ نیكلای پاسلار (بلغارستان) 2ـ مهدی منصوری (ایران) 3ـ بنیتیس (یونان) و كونوهیكو اوباتا (ژاپن)

96 كیلوگرم:

1ـ گودیموف (روسیه) 2ـ كومشوف (بلغارستان) 3ـ علیرضا رباط مرادی (ایران) و الكسی شماروف (بلاروس)

نتایج لیگهای اروپایی

لیگ آلمان (هفته 24)

هفته‌ی بیست‌وچهارم لیگ دسته اول فوتبال آلمان با پیروزی تیم‌های بایرن مونیخ و هامبورگ همراه شد.

در رقابت‌های این هفته‌ی بوندس‌لیگا بایرن مونیخ با تك گل بالاك، وردربرمن را شكست داد.

وحید هاشمیان در این دیدار از روی نیمكت ذخیره‌ها شاهد برد تیمش بود. هامبورگ نیز با گل نیمه‌ی اول فن بویتن، لوركوزن را مغلوب كرد تا با 40 امتیاز به رده‌ی پنجم جدول صعود كند. مهدی مهدوی‌كیا از دقیقه‌ی 60 جانشین یارولیم شد. شالكه نیز با گل‌های آیلتون و لینكون، بوخوم را مغلوب كرد تا با 50 امتیاز در رده‌ی دوم جدول و تنها به خاطر تفاضل گل باقی بماند.

كایزرسلاترن در زمین هرتابرلین به تساوی یك بر یك دست یافت. فریدون زندی از ابتدا در تركیب كایزرسلاترن قرار گرفت، در دقیقه‌ی 80 بازی كارت زرد دریافت كرد و در دقیقه‌ی 88 با تبر تعویض شود. در دیگر دیدار شب گذشته نورنبرگ و دورتموند به تساوی 2 بر 2 دست یافتند.

لیگ ایتالیا (هفته27)

در حساس‌ترین دیدار فوتبال این هفته‌ی سری A ایتالیا، یوونتوس 2 بر یك رم را مغلوب كرد تا همچنان در كنار میلان صدرنشین باشد.

هفته‌ی بیست‌وهفتم سری A ایتالیا با انجام دو بازی مهم آغاز شد كه یوونتوس در ورزشگاه المپیك رم، توانست 2 بر یك رم را شكست دهد. كاناوارو دقیقه 11 و دل پیرو دقیقه 45 از روی نقطه‌ی پنالتی برای یووه گلزنی كردند و تك گل رمی‌ها توسط كاسانو در دقیقه‌ی 39 به ثمر رسید.

در دیگر دیدار شب گذشته، میلان صدرنشین فعلی سری A با گل دقیقه‌ی 90 پیرلو 2 بر یك آتلانتا را شكست داد.

آمبروسینی زننده‌ی گل اول میلان در دقیقه‌ی 71 بود و ماكینوا دو دقیقه بعد تك گل آتلانتا را به ثمر رساند. اینتر با گل‌های كوردوبا و آدریانو 2 بر یك لچه را شكست داد اما اختلاف امتیازش با تیم‌های صدرنشین 14 امتیاز است. سامپدوریا نیز با یك گل كیه‌وو را شكست داد تا با 47 امتیاز در رده‌ی سوم جدول قرار گیرد. همچنین مسینا كه رحمان رضایی را 90 دقیقه در تركیب خود داشت، با یك گل برابر لاتزیو پیروز شد. رحمان رضایی در این دیدار در دقیقه‌ی 71 كارت زرد گرفت.

در جدول رده‌بندی سری A، میلان و یوونتوس با 60 امتیاز در صدر قرار دارند تا رقابت برای قهرمانی تنها بین این دو تیم باشد.

لیگ اسپانیا (هفته 27)

همچنین هفته‌ی بیست و هفتم باشگاه‌های اسپانیا با انجام سه بازی آغاز شد كه بارسلونا با تك گل دقیقه‌ی 40 اتوئو اوساسونا را شكست داد تا با 62 امتیاز در صدر جدول باقی بماند و یك گام دیگر به قهرمانی نزدیك شود.

اما رئال مادرید در دیداری حساس یك بر یك برابر والنسیا متوقف شد تا فاصله‌اش با بارسلونا به 8 امتیاز برسد. آیمار دقیقه‌ی 14 برای والنسیا و رونالدو در دقیقه‌ی 28 برای رئال مادرید گلزنی كردند.

در دیگر دیدار شب گذشته لالیگا اتلتیكو مادرید با سه گل از سد سویا گذشت.

لیگ انگلیس(هفته 29)

هفته‌ی بیست‌ونهم لیگ برتر فوتبال انگلستان با پیروزی تیم‌های چلسی و آرسنال و توقف منچستر یونایتد همراه شد.

چلسی صدرنشین فعلی لیگ برتر 3 بر یك نوریچ را شكست داد تا همچنان با 71 امتیاز و یك بازی كمتر در صدر جدول باقی بماند. آرسنال نیز با هت تریك تیری آنری 3 بر صفر پورتس موث را شكست داد تا فاصله‌اش با منچستر به دو امتیاز برسد. اما منچستر یونایتد در زمین كریستال پالاس با نتیجه‌ی بدون گل متوقف شد. كریستال پالاس از اواسط نیمه‌ی دوم 10 نفره شد اما حملات یونایتدها بی‌ثمر بود. منچستر با این تساوی 63 امتیازی شد.

در دیگر دیدار مهم شب گذشته نیوكاسل با تك گل رابرت لیورپول را مغلوب كرد.

رییس فدراسیون بسكتبال در سال جدید و سالی كه گذشت:

عطش علاقه‌مندان به بسكتبال را سیراب كردیم

در پناهگاه پیروزی‌ها بمانیم، بازنده‌ایم

فدراسیون بسكتبال به خاطر موفقیت‌هایی كه در سال جاری كسب كرد، عملكرد متفاوت‌تری نسبت به سال‌های گذشته داشت. قهرمانی نوجوانان آسیا در هند به همراه قهرمانی امیدهای آسیا در تهران و كسب سكوی نخست مسابقات قهرمانی غرب آسیا از جمله افتخاراتی بودند كه چهره‌ی جدیدی از بسكتبال را معرفی كرد.

محمود مشحون، رییس فدراسیون بسكتبال در این رابطه اظهار داشت: باید اعتراف كنم كه موفقیت‌های فدراسیون بسكتبال در سالی كه روزهای پایانی آن را سپری می‌كنیم، تنها با خواست و اراده‌ی یك نفر میسر نشده است، موفقیت‌های بسكتبال نتیجه‌ی یك كار گروهی بود و باید در سال جدید تلاش خود را دو چندان كنیم تا عناوین جدید و بهتری را كسب كنیم.

وی درباره‌ی اقدامات انجام شده افزود: هیچ گاه سوپر لیگ بسكتبال با این وضعیتی كه در سال جاری برگزار شد، انجام نشده بود. البته قبول دارم كه نقاط ضعفی هم وجود داشت اما در كل فكر می‌كنم دیدن بازی‌های جذاب عطش علاقه‌مندان این رشته را برطرف كرد.

مشحون با بیان این كه با استفاده از تجربیات كسب شده و نظرات مسوولین، مدیران و مربیان باشگاه، مشكلات سوپرلیگ كارشناسی شده و در جهت رفع آن‌ها اقدام می‌شود، تصریح كرد: یكی از مواردی كه خود ما نیز بر روی آن حساس هستیم بحث استفاده از بازیكنان خارجی در تیم‌های سوپر لیگی است. استفاده از این بازیكنان هرچند مزایایی دارد اما نباید به گونه‌ای باشد كه بازیكنان داخلی ما را نیمكت نشین كند، سوپر لیگ میدانی است كه بازیكنان داخلی در آن شلاق بخورند و توانایی‌های خود را به رخ بكشند، نباید با استفاده‌ی بی‌رویه‌ی از بازیكنان خارجی و مطرح، این شانس را از بازیكنان داخلی بگیریم.

رییس فدراسیون بسكتبال در ادامه به وضعیت هیات‌های بسكتبال كشور اشاره كرد و به خبرنگار ایسنا گفت: در سال جاری آنچه را كه لازم بود، در اختیار هیات‌ها قرار دادیم. از امكانات سخت‌افزاری گرفته تا بودجه‌های لازم. حتی خود هیات‌ها فكر نمی‌كردند كه امسال این گونه اعتبارات مالی آن‌ها تامین شود. در مجموع فكر می‌كنم كه برای هیا‌ت‌ها چیزی گم نگذاشته‌ایم.

وی هم‌چنین در خصوص اولویت‌های فدراسیون بسكتبال اظهار داشت: امسال بر اساس توافق‌نامه‌ای كه با سازمان تربیت بدنی و اداره آموزش و پرورش به امضا رسیده بود، مقرر شد تا در زمینه‌ی مینی بسكتبال و نونهالان اقدامات زیربنایی خوبی انجام شود اما تا این لحظه كوچك‌ترین حركتی را مشاهده نكرده‌ایم. لطمه سختی از این موضوع خوردیم، اما به عنوان اصلی‌ترین اولویت كاری فدراسیون در سال آینده كمیته‌ی مینی بسكتبال را فعال‌تر از گذشته خواهیم كرد تا كمبودهای گذشته را جبران كنیم.

محمود مشحون در پاسخ به این سوال كه آیا سازمان تربیت بدنی به قول خود مبنی بر احداث و یا واگذاری یك سالن بسكتبال در داخل شهر تهران عمل كرده است،

گفت: پس از رقابت‌های قهرمانی غرب آسیا، مهندس مهرعلیزاده قول داد تا یك سالن بسكتبال را در تهران، در اختیار ما قرار دهد كه متاسفانه به دلیل كم‌لطفی زیرمجموعه‌های وی تاكنون این امر محقق نشده است. خود ریاست سازمان تربیت بدنی بر عملی شدن این موضوع بسیار تاكید دارد و امیدوارم تا پایان سال جاری این موضوع را به سرانجام درستی برسانیم.

رییس فدراسیون بسكتبال هم‌چنین در خصوص تیم‌های ملی بسكتبال و مسابقات كشورهای اسلامی اظهار داشت: این رقابت‌ها تا حدودی ما را غافلگیر كرده است. زمان بسیار كمی در اختیار داریم و تاكنون نتوانستیم كارهای دلخواه خود را انجام دهیم. البته تمام تلاش خود را در این رقابت‌ها خواهیم كرد، اما برنامه‌های ما در سال آینده متمركز بر روی مسابقات آسیایی قطر در رده‌ی بزرگسالان، جهانی آرژانتین در رده‌ی امید، مسابقات نوجوانان و جام باشگاه‌های آسیا خواهد بود.

وی در پایان یادآور شد: ما در سه رده سنی متفاوت عناوینی را كسب كرده‌ایم اگر بخواهیم در پناهگاه این پیروزی‌ها استراحت كنیم، در یك كلام بسكتبال را لو داده‌ایم. همان طور كه گفتم باید تلاش خود را دو چندان كنیم تا ضمن حفظ موفقیت‌ها عناوین جدیدی را نیز كسب كنیم.

طالقانی:

پس از 2 سال به اهداف پیش بینی شده دست یافتیم

بابك باید علت غیبتش را به فدراسیون توضیح دهد

درخواست كردیم؛ ستاد مبارزه با دوپینگ پاسخ مثبتی به ما نداد

رییس فدراسیون كشتی با ابراز رضایت از عملكرد جوانان در رقابت‌های جام تختی گفت: پس از 2 سال مدیریت در فدراسیون به اهداف پیش‌بینی شده دست پیدا كردیم.

محمدرضا طالقانی با بیان این مطلب افزود: مهم نبود چه تعداد تیم‌های خارجی با چه نفراتی در جام تختی شركت كردند، بلكه حضور موفق جوانان نشان داد پس از 2 سال كار در فدراسیون و پشتوانه‌سازی عملكرد موفقی داشتیم.

وی تصریح كرد: در این جام با وجود غیبت 5 نفر از نامداران كشتی و نبود اكثر كشتی‌گیران مطرح به دلیل اعزام به جام‌های دانكلوف، جام جهانی ازبكستان و ...، رقابت‌های داخلی باز هم جذاب و قابل قبول بود و جوانان ثابت كردند آینده كشتی متعلق به آنهاست.

طالقانی اضافه كرد: برای ما فرقی نمی‌كند تیم‌های خارجی استقبال خوبی از جام تختی به عمل آوردند یا خیر؟ عملكرد جوانان برای ما مهم بود كه در نبود بزرگ‌ترها، این جام را به نحو مطلوب برگزار كردند.

وی در رابطه با تغییر زمان احتمالی جام تختی، گفت: این جام در هر فصل دیگری از سال نیز برگزار شود به دلیل تداخل با سایر مسابقات و جام‌ها، وضعیت كنونی را خواهد داشت. زیرا زمان فعلی جام تختی نیز پس از انجام كار كارشناسی تعیین شده و با توجه به جام‌های معتبر دنیا، اسفندماه بهترین وقت برای برگزاری این جام بود.

رییس فدراسیون كشتی در رابطه با علت عدم انجام تست دوپینگ از ورزشكاران در جریان رقابت‌های جام تختی، تاكید كرد: ما وظیفه خود را در این باره انجام دادیم و با ارسال نامه‌ای به ستاد مبارزه با دوپینگ خواستار انجام آزمایش دوپینگ از ورزشكاران شدیم، اما ستاد پاسخ مثبتی به فدراسیون نداد. البته در این مورد مشكل خاصی وجود ندارد و ستاد هر زمان كه دوست داشته باشد آزمایش دوپینگ از ورزشكاران به عمل می‌آورد.

وی در پایان پیرامون علت غیبت حسن بابك در رقابت‌های جام تختی متذكر شد: بابك مسوول فنی كشتی فرنگی است و برای غیبت خود در این مسابقات دلایلی دارد كه باید با حضور در فدراسیون مشكلاتش را حل و فصل كنند البته ما مشكلی با وی نداریم.