تبیان، دستیار زندگی
رییس سازمان میراث فرهنگی در مراسم بازگشایی موزه ملی قرآن كریم و نمایشگاه قرآن و عترت گفت: جمع‌آوری قرآن‌های نفیس موجود در استان‌های کشور و انتقال آنها به موزه ملی قرآن، گام مهمی در راستای توسعه، تبیین و معرفی بیشتر موزه قرآن است.قرار است این موزه‌ به مركز
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگهداري قرآن‌هاي نفيس در موزه ملي قرآن كريم
قران

رييس سازمان ميراث فرهنگي در مراسم بازگشايي موزه ملي قرآن كريم و نمايشگاه قرآن و عترت گفت: جمع‌آوري قرآن‌هاي نفيس موجود در استان‌هاي کشور و انتقال آنها به موزه ملي قرآن، گام مهمي در راستاي توسعه، تبيين و معرفي بيشتر موزه قرآن است.قرار است اين موزه‌ به مركزي براي فعاليت‌هاي محتوايي، پژوهشي و فرهنگي تبديل شود تا گامي باشد در راستاي ترويج قرآن كريم.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، مراسم بازگشايي موزه ملي قرآن کريم و نمايشگاه قرآن و عترت با موضوع نگارگري، تذهيب و خوشنويسي با حضور رييس سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري روز شنبه (16 آبان‌ماه) برگزار شد.

در اين مراسم حميد بقايي، رييس سازمان ميراث فرهنگي، گفت: موزه قرآن در سال‌هاي گذشته داراي امکانات و ظرفيت بسياري بود که فعال نشده بودند اما امروز با برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته شاهد رونق و توسعه فعاليت‌هاي اين موزه‌ايم.

وي بر فعال‌تر شدن اين موزه نسبت به گذشته در مديريت جديد تأکيد کرد و افزود: در طول سه سال گذشته فرصت استفاده مناسب از موزه قرآن را از دست داديم و اين در حالي است که امکانات موزه قرآن بايد در مسير واقعي خود مورد استفاده عموم مردم قرار گيرد.

بقايي يادآور شد: رونق مخزن علمي يک موزه در گرو تعاملات بهره‌برداران و استفاده آن ها از اين مکان‌ها و سياست سازمان ميراث فرهنگي، تقويت عملکرد و فعاليت موزه‌هاي کشور است.

معاون رييس جمهور گفت: موزه‌هايي نظير موزه‌هاي تاريخي، مردم‌شناسي و موزه‌هاي ديني مانند دانشگاه‌ها و مراکز علمي و تحصيلي، مکان‌هاي مقدسي به شمار مي‌روند.

وي افزود: بررسي مشکلات موزه قرآن و موضوع حفاظت و مباحث امنيتي اين موزه بسيار مهم است. با توجه به اين که کنترل رفت ‌و آمد مردم در شرايط خاص اين موزه بسيار دشوار بود، لذا معبر ورودي سرپوشيده‌اي ايجاد کرديم تا اين مشکل نيز حل شود.

وي از مدير موزه قرآن خواست تا شناسايي و معرفي موزه قرآن را به همه مردم شهر تهران و بقيه نقاط  در دستور کار خود قرار دهد.

رييس سازمان ميراث فرهنگي، جمع‌آوري قرآن‌هاي نفيس موجود در استان‌هاي کشور و انتقال آنها به موزه قرآن را گام بعدي در راستاي توسعه، تبيين و معرفي بيشتر موزه قرآن اعلام کرد.

وي با اشاره به آشنايي مدارس، دانشگاه‌ها، مساجد و حوزه‌هاي مختلف با موزه قرآن، بيان كرد: بر اساس هماهنگي‌هاي صورت گرفته اكنون توسعه فعاليت موزه‌ها در رأس برنامه‌ريزي‌ها و سياست‌هاي سازمان ميراث فرهنگي قرار گرفته است،‌ بنابراين وضعيت موزه‌ها از وضعيت کنوني ارتقا خواهد يافت.

در ادامه‌ اين مراسم ،رييس موزه‌ ملي قرآن كريم گفت: ساختمان اين موزه در سال 1355 به‌عنوان مجموعه‌ فرهنگسرا در كنار كاخ مرمر ساخته و براي حفظ ارزش بناي كاخ مرمر تصميم گرفته شد كه اين ساختمان در عمق 14 متري در سه طبقه‌ زيرزمين بنا شود. سال 1357، بيست و پنج درصد اين ساختمان ساخته شد كه پس از آن و همزمان با پيروزي انقلاب اسلامي عمليات تكميلي اين ساختمان حدود 16سال متوقف بود تا بالاخره در سال 1373 مسوولان تصميم به تجهيز اين ساختمان به‌عنوان موزه گرفتند و سال 1384 موزه‌ قرآن آماده‌ بهره‌برداري شد.

فخرالدين صابري قرار‌ داشتن ساختمان موزه در كنار نهاد رياست جمهوري و ساختمان مجلس شوراي اسلامي را در سال‌هاي پيش، از محدوديت‌هايي دانست كه اين موزه با آن مواجه بود.

وي در ادامه سخنانش اظهار داشت: به همين دليل چند ساعت در يك روز از هفته درهاي موزه روي مردم باز بود تا چندماه اخير كه همه‌ فعاليت‌هاي موزه به‌طور كامل متوقف شدند و با تصميم رييس‌ ميراث فرهنگي و گردشگري، اين موزه فعاليت دوباره‌ خود را آغاز كرد و امروز بهره‌برداري دوباره از آن آغاز شده است.

به گفته فخرالدين صابري، پس از فراهم شدن شرايط لازم براي بازديد عموم مردم، دست كم پنج روز در هفته اين موزه فعال است.

وي با اشاره به اجراي طرح «هزار مزار» در موزه‌ قرآن كه مدارك ثبت اصل و نسب هزار آرامگاه را در اين موزه براي نخستين‌بار در ايران به‌نمايش درآورده است، گفت: بر اساس نظريه‌ مجموعه‌ حفاظتي منطقه و با همت رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، كريدوري شيشه‌اي از در ورودي موزه تا ساختمان اصلي كشيده شد تا بتوانيم فعاليت‌هاي موزه را به انجام برسانيم.

وي موزه‌ قرآن را تنها موزه‌ تخصصي در ايران دانست كه مجموعه‌اي از نسخ نفيس و ارزشمند قرآني از سده‌ چهارم و پنجم هجري قمري تا دوره‌هاي تيموري و قاجاري در آن وجود دارند.

رييس موزه‌ ملي قرآن كريم با اشاره به جايگاه مناسب موزه‌ قرآن براي فعاليت‌هاي فرهنگي و هنري در ارتباط با موضوع قرآن، اظهار كرد: در اين موزه ضمن اين‌ كه شاهد آثار هنري هستيم، با محتواي قرآن نيز آشنا مي‌شويم.

صابري ادامه داد: از خصوصيات اصلي قرآن، مصون بودن آن از تحريف و قدرت پاسخگويي آن به همه‌ مردم در هر زماني است. پس وجود اين نسخه‌هاي خطي از گذشته مي‌تواند از هر نوع دست ‌بردن مصون باشد و مورد استفاده‌ علاقه‌مندان قرار گيرد.

وي همچنين در توضيح برنامه‌هاي خود در موزه‌ ملي قرآن كريم گفت: آمادگي داريم از مفاهيم هنري براي بهره‌برداري ديني استفاده كنيم. همچنين از آموزش و پرورش و مراكز آموزش عالي كشور مي‌خواهيم در كنار برنامه‌ريزي‌هاي فوق برنامه‌ خودشان بازديد از اين موزه را نيز داشته باشند.

به گفته وي، موزه‌ قرآن را به مركزي براي فعاليت‌هاي محتوايي، پژوهشي و فرهنگي تبديل مي‌كنيم تا گامي در راستاي ترويج قرآن برداريم.

وي در ادامه سخنانش گفت: در فراخواني از همه‌ مردم مي‌خواهيم اگر نسخه‌هاي نفيسي از قرآن را در خانه‌ يا مساجد دارند، آن‌ها را براي حفظ شدن به موزه‌ قرآن تحويل دهند. همچنين از روساي سازمان‌هاي ميراث فرهنگي و گردشگري استان‌ها نيز در اين زمينه كمك مي‌خواهيم.