تبیان، دستیار زندگی
ورزش راهی برای تندرستی و رسیدن به جامعه ‌ای پُرنشاط و پویا محسوب می ‌شود، اما از وقتی بحث...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ورزشكارانی كه نمی ‌ترسند، اما نابود می ‌شوند!

مصرف مکمل در ورزشکاران

ورزش راهی برای تندرستی و رسیدن به جامعه ‌ای پُرنشاط و پویا محسوب می ‌شود، اما از وقتی بحث حرفه ‌ای ‌گری به این عرصه راه پیدا كرده، سر و كله سوء استفاده‌ كنندگان از فرصت ‌های اقتصادی نیز پیدا شده است.

فروش مكمل‌ های غذایی تقلبی و داروهای روان ‌گردان یكی از این تهدیدها است كه جامعه ی ورزشی و خصوصا جوانان خواستار شهرت را مورد هدف قرار داده است.

در این رابطه سراغ خانم زهرا امین، مدرس دانشگاه و رئیس اداره آموزش و تحقیقات اداره‌ كل تربیت ‌بدنی استان اصفهان رفتیم. وی سخنان خود را چنین شروع كرد:

نیازهای جسمانی و روانی نوجوانان و جوانان، خصوصا در سنین 16 تا 22 سالگی، مسائلی را ایجاب می‌ كند كه طبیعی است و نمی ‌توان با آن ها برخورد حذفی داشت.

برتری‌ جویی و حس ممتاز بودن در جامعه، قشر جوان را تحریك می‌ كند تا با استفاده از مكمل‌های غذایی در كنار ورزش‌ های قدرتی، هر چه سریع تر به آن چه در ذهن دارند، برسند.

هر ورزشكار در طی روز معمولا به 5000 تا 6000 كالری، انرژی نیاز دارد كه این میزان معمولا با مصرف غذا تامین نمی ‌شود، بنابراین بحث مكمل ‌های غذایی مطرح می‌ شود.

مصرف مکمل غذایی با تجویز پزشک در ورزشکاران

مكمل‌ ها كه اغلب پروتئین خالص بوده و گاهی با کمی كراتین یا همان مواد نیروزا مخلوط هستند، به‌ خودی خود مشكل‌ آفرین نیستند، اما مصرف بی ‌رویه آن ها برای رسیدن هر چه سریع تر به حجم عضلانی مورد نظر، مشكلاتی را فراهم می‌ كند.

در این میان برخی سوء‌ استفاده ‌كننده گان، با اضافه كردن "مواد استروئید آنابولیك" یا همان "هورمون‌ها" به مكمل‌ ها،‌ ظاهرا می خواهند ورزشكاران را در رسیدن به هدف شان یاری کنند، اما در عمل لطمات جبران‌ ناپذیری به آن ها وارد می‌ سازند.

گاهی دیده شده مربیان ورزشی به‌ دلیل ناآگاهی، داروهای تقلبی را برای شاگردان خود تجویز می‌ كنند. عده‌ای نیز البته آگاهانه و برای به‌ اصطلاح، اسم در كردن، افراد تحت ‌نظر خود را به استفاده از مواد غیرمجاز ترغیب می‌ كنند كه این امر مغایر با اصول ورزشی جوانمردانه است.

مسئله بعد، رواج داروهای روان‌ گردان در بین ورزشكاران است. این داروها نوعی اعتماد به ‌نفس كاذب در ورزشكار ایجاد می کنند و اصطلاحا ترس از رقابت را از آن ها می‌ گیرند. البته معمولا با سم ‌زدایی، اثرات این قبیل مواد تا حدودی از بدن فرد بیرون می رود، اما مواردی نیز دیده شده كه مرگ یا دیوانگی مطلق به سراغ استفاده‌ كنندگان از داروهای روان ‌گردان آمده است.

هدف ما در اداره‌ كل تربیت ‌بدنی استان اصفهان، معرفی مكمل‌ های واقعی و تاثیر نامطلوب مواد نیروزا و شیوه‌ های غلط استفاده از برخی مكمل ‌ها است تا جامعه ورزشی از گزند آسیب ‌های این چنینی مصون بماند.

در واقع مواردی چون عقیم شدن ورزشكاران، ایجاد معلولیت ‌های ذهنی و جسمی در فرزندان آن ها، تغییرات نامطلوب و خطرناك جسمی و ...، از جمله عوارض سهل‌ انگاری در این قضیه است.

در كشورهای پیشرفته معمولا ورزشكاران با اطلاع از تاثیرات مثبت و منفی مواد نیروزا و مكمل‌ های موجود، در انتخاب و استفاده از آن ها مختار هستند و حق انتخاب دارند، اما در كشور ما متاسفانه ورزشكار بدون اطلاع از ماهیت واقعی آن چه مصرف می‌ كند، ناخواسته دچار مشكلات متعدد می ‌شود.

ضمن این كه برخی مربیان با سوء استفاده از ناآگاهی شاگردان خود و تجویز مواد ممنوعه برای رژیم غذایی آنان، در عمل باعث رشد سریع بدنی ورزشكاران شده و شهرتی در زمینه پرورش سریع قهرمانان نیز برای خود دست و پا می ‌كنند.

این افراد همان ‌هایی هستند كه به اشتباه مورد اعتماد ورزشكاران قرار گرفته اند و آگاهانه جوانان را به ورطه نابودی می ‌كشانند.

همشهری استان ها

حمید هیدارن

* مطالب مرتبط:

استفاده از مکمل ها در ورزشکاران

داروهایی که ورزشکاران مصرف می کنند

عضلات بادكنكی به چه قیمتی؟

هشدار FDA در مورد TRIAC

نوشابه های انرژی زا اعتیادآورند؟

هشدار به جوانان ورزشکار

دوپینگ و اثرات مضر آن در سلامتی ورزشکاران

شیوه کاهش وزن در ورزشکاران

رژیم‌های بدنسازی، مفید یا مضر؟

داروهای نیروزا و دام اعتیاد ورزشکاران

مصرف مکمل غذایی با تجویز پزشک در ورزشکاران

مصرف قرص های ویتامینی در ورزشکاران

مصرف مکمل ویتامین و املاح مفید است؟

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.