تبیان، دستیار زندگی
ابتدا قصد داشتم كه هر كدام از این داستان‌ها را كه در مجموعه «فورد كانتی» آمده به صورت یك رمان بلند بنویسم اما داستان‌ها قدرت و كشش لازم را برای تبدیل شدن به یك رمان نداشتند. بنابراین حدس زدم كه بهتر است آنها را در قالب یك مجموعه داستان به خوانندگانم ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کوتاهی به نام" فورد کانتی"

گفت‌وگو با جان گریشام به بهانه انتشار اولین مجموعه داستان كوتاهش

کوتاهی به نام فورد کانتی

خبرگزاری فارس: "جان گریشام" نویسنده رمان‌های "زمانی برای كشتن"، "موكل" و "سوداگر" اولین مجموعه داستانی خود را با نام "فورد كانتی" منتشر كرد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از آسوشیتدپرس، این مجموعه داستانی بر اساس پرونده‌های سال‌های اخیر كه "گریشام"مسولیت رسیدگی به آنها را داشته است قلمی شده است.

انتشار این مجموعه داستان در حالی صورت می‌گیرد كه در سالهای گذشته استقبال خوانندگان ادبی از مطالعه مجموعه داستان نسبت به رمان كمتر صورت می‌گیرد. اما بنگاه خبری آسوشیتدپرس در این باره نوشته است اگرچه فروش مجموعه داستان‌های كوتاه به سختی صورت می‌گیرد اما اگر شما "جان گریشام" باشید این مشكل برایتان هیچ است.

در حال حاضر هزاران جلد از مجموعه داستان‌های "فورد كانتی" گریشام در بازارهای فروش كتاب در امریاك به دست مخاطبان رسیده است.

دو سایت "آمازون" و "والمارت" نیز این كتاب را به صورت آن لاین برای فروش عرضه می‌كنند.

چطور تصمیم گرفتید كه مجموعه داستان كوتاه بنویسید؟

ابتدا قصد داشتم كه هر كدام از این داستان‌ها را كه در مجموعه «فورد كانتی» آمده به صورت یك رمان بلند بنویسم اما داستان‌ها قدرت و كشش لازم را برای تبدیل شدن به یك رمان نداشتند. بنابراین حدس زدم كه بهتر است آنها را در قالب یك مجموعه داستان به خوانندگانم ارائه كنم.

خاصیتی كه مجموعه داستان‌ها دارند این است كه شما می‌توانید روی آنها كار كنید و برای مدتی آنها را فراموش كنید و دوباره به سراغشان بروید و دستی بر سرشان بکشید و در نهایت آن را به صورت مجموعه داستانی كامل به مخاطب ارائه كنید.

اصولا مردمانی كه پشت این درها در رفت و آمدند هر كدام مشكلی دارند . بسیاری از آنها پول كافی ندارند. بسیار آسیب دیده‌اند. بسیاری طلاق گرفتند و از همسرانشان جدا شدند. ...

شما در بیشتر آثارتان وكیل‌ها را شخصیت‌هایی مثبت و افرادی متعالی به تصویر می‌كشید؟

واقعیت همین است كه اکثر كسانی كه من با آنها روبرو بودم و وكیل‌های كه در دوره‌ كاری خود دیدم افرادی مثبت و صادق و وفادار بودند كه با كمترین درآمد به فكر انجام كار مشتریانشان بودند. و البته هیچ خواننده‌ای دوست ندارد از وكیلی بخواند كه كند و راكد است و هوشیاری ندارد.

خواننده دوست دارد درباره وكیلی بخواند كه هوشیار است و برای رسیدن به هدف نهایی خود حتی از جانش مایه می‌گذارد.

در شهرهای كوچك عموما وكیل‌ها كمتر خوشحال و سرحال به نظر می‌رسند چرا كه در مقایسه با وكلای دیگر كمتر با پروژه جدی روبرو می‌شوند. آنها به دانشگاه می‌روند و آموزش می‌بینند. اما نبود این حس كه از اطلاعاتشان استفاده كنند آنها را غمگین می‌كند. و برای همین است كه یا از منطقه‌ای كه در آن زندگی می‌كنند فرار می‌كنند و یا شغلشان را عوض می‌كنند.

به نظر می‌رسد كه شما نزدیكی زیادی به مراجعه‌كنندگانتان دارید؟

مردمی كه من می‌شناسم مقصودم مشتریانم هستند غالبا مشكلی دارند. اصولا مردمانی كه پشت این درها در رفت و آمدند هر كدام مشكلی دارند . بسیاری از آنها پول كافی ندارند. بسیار آسیب دیده‌اند. بسیاری طلاق گرفتند و از همسرانشان جدا شدند. پس انداز كافی ندارند و خیلی مشكلات دیگر كه احتیاج به كمك امثال من دارند.

آیا شما پیش‌تر به مجموعه داستان كوتاه علاقه داشتید؟

از دوران كودكی توجه زیادی به داستان‌های كوتاه «مارك تواین» و «چارلز دیكنز» داشتم . زمانی كه دانجشو بودم و بعدتر از آثار نویسندگان صاحب‌نامی چون «فاكنر» و «فلانری» و «اوكانر» و همینطور «همینگوی» نیز آثاری می‌خواندم.

وی اضافه می‌كند: برای سال‌های بسیار زیادی من با علاقه روزنامه نیویوركر را می‌خریدم تنها برای اینكه در بنشینم و داستان‌های كوتاه آن را كه به قلم «جان شیور» نوشته شده بود، بخوانم.

آیا دوست داشتید یكی از داستان‌های شما در نیویوركر چاپ شود؟

خب اگر چندتایی از آنها را به آنها ارائه می‌كردم می‌گفتند خیلی طولانی است. اما حدس می‌زنم امكان انتشار آن وجود دارد.

در حال حاضر روی چه كتابی كار می‌كنید؟

بخشی‌ از رمان جدیدم را آماده كردم. تصمیم دارم تا رمانی متفاوت با آنچه منتشر شده در سال آینده به مخاطبانم ارائه دهم. قصد داشتم آن را در زمان كریسمس به مخاطبانم ارائه كنم اما فكر می‌كنم تغییراتی در زمان انتشار آن به وجود خواهد آمد.

خبرگزاری مهر

تنظیم:بخش ادبیات تبیان