تبیان، دستیار زندگی
غذایی که می‏خوریم، پس از بلعیدن وارد معده و از آنجا به طرف لوله بلندی به طول 6 متر که روده کوچک نام دارد، منتقل می‏شود. غذا در معده خرد و به مایع تبدیل می‏شود، سپس در آنجا هضم می‏شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهتر است به پزشک مراجعه کنیم!

غذایی که می‏خوریم، پس از بلعیدن وارد معده و از آنجا به طرف لوله بلندی به طول 6 متر که روده کوچک نام دارد، منتقل

روده

می‏شود. غذا در معده خرد و به مایع تبدیل می‏شود، سپس در آنجا هضم می‏شود. این عمل گاهی اوقات با سر و صدای کوچکی همراه است. در طول این مدت، آنچه را که بدن نیاز دارد، به وسیله خون از مواد غذایی گرفته می‏شود. در پایان این مسیر، فقط تفاله‏های مواد غذایی باقی می‏ماند که باید تخلیه شود. هنگامی که این تفاله‏ها از یک لوله دیگر به نام روده بزرگ می‏گذرد، خون تمامی مایع داخل روده را جذب می‏کند. سپس عضلات و ماهیچه‏هایی که در جداره روده بزرگ قرار دارند، این تفاله‏ها را فشرده می‏کنند و به خارج از بدن می‏رانند.

اسهال

اگر این عضلات، تفاله‏ها را به سرعت خارج کنند، خون، دیگر فرصت کافی برای جذب تمامی مایع داخل روده را ندارد، در نتیجه فرد دچار اسهال می‏شود. اما اگر ماهیچه‏های روده بزرگ، تنبل شوند و کند کار کنند، در نتیجه زمان زیادی برای تخلیه این تفاله‏ها صرف می‏شود.

در این حالت، خون تمامی مایع داخل روده را جذب می‏کند و این تفاله‏ها بسیار خشک می‏شوند و بنابراین به سختی خارج می‏شوند و گاهی اوقات نیز حتی عمل تخلیه انجام نمی‏شود. در این حالت گفته می‏شود که شخص دچار یبوست شده است.

اسهال، اغلب اوقات به دلیل موادی که باعث تحریک شدید و آسیب این عضلات می‏شوند، پیش می‏آید.

این مواد ممکن است از مواد غذایی که شخص مصرف می‏کند یا باکتری‏هایی که در روده زندگی می‏کنند، تولید شود. زمانی که شخصی دچار اسهال می‏شود، مقدار کمی غذا می‏خورد، البته اگر میل به غذا داشته باشد.

در اصل، بدن ما در حالت اسهال، می‏خواهد  اسیدها یا باکتری‏هایی که باعث بی‏نظمی روده شده‏اند در زمانی کمتر از یک روز خارج کند.

در مواقع اسهال، می‏توانیم از داروهایی که حرکات دودی روده‏ را کند می‏کنند، استفاده کنیم.

اما اگر این داروها هم موثر نشد و بیماری بیش از یک روز طول کشید، بهتر است به پزشک مراجعه کنیم. داروهایی نیز وجود دارند که «ملیّن» نام دارند و برای درمان یبوست به کار می‏روند. این داروها عضلات روده را تحریک می‏کنند، امّا

یبوست

موارد مصرف آنها بسیار کم است، زیرا  یبوست معمولاً بیش از 3 یا 4 روز طول نمی‏کشد. داروها ملیّن را نباید به مدت طولانی استفاده کرد، زیرا این داروها در درازمدّت باعث تنبل شدن روده‏ها می‏شوند.

برای جلوگیری از یبوست، بهتر است از مواد غذایی استفاده کنیم که سرشار از فیبر غذایی باشند، مثل نان کامل یا سبزیجات سبز، در حقیقت، بدن ما نمی‏تواند فیبر غذایی را هضم کند و این مواد میزان و حجم مدفوع را افزایش می‏دهند، استفاده از مواد غذایی فیبردار باعث می‏شود که عضلات روده کوچک به راحتی و به طور منظم منقبض شوند و عمل تخلیه به راحتی صورت گیرد. به علاوه، حرکت منظم روده کوچک باعث می‏شود که همیشه در وضعیت خوبی باقی بماند.

تنظیم:بخش کودک و نوجوان

************************************

مطالب مرتبط

آنتی بیوتیک چیست؟

سکسکه چیست؟

دنیای ویروسها

سردرد بستنی خوردن

باکتری های گلودرد را می شناسید؟

آنژین چیست؟

سرفه‏هایی که منشأ باکتریایی دارند

سه بیماری واگیر دار

چرا تبخال؟

انواع بیماری‌های ویروسی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.