تبیان، دستیار زندگی
محمدجعفر یاحقی:در صورت قصور ما، دیگران مالكیت خود را تثبیت می‌كنند (در صورتی که ما می توانیم)با تفاهم، سهم خود را در بزرگداشت مفاخر ایرانی مدفون در خارج از كشور ابراز كنیم ایسنا- محمدجعفر یاحقی(از چهره های برجسته زبان و اد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بزرگداشت مفاخر ایرانی مدفون در خارج از كشور


محمدجعفر یاحقی:در صورت قصور ما، دیگران مالكیت خود را تثبیت می‌كنند (در صورتی که ما می توانیم)با تفاهم، سهم خود را در بزرگداشت مفاخر ایرانی مدفون در خارج از كشور ابراز كنیم

ایسنا- محمدجعفر یاحقی(از چهره های برجسته زبان و ادبیان فارسی) معتقد است: در صورت قصور ما در پاسداشت چهره‌های فرهنگی، دیگران مالكیت خود را تثبیت می‌كنند.

این استاد دانشگاه فرمودند: درباره غفلت ما در توجه به چهره‌های فرهنگی و شاعران ایرانی مدفون در خارج از كشور و توجه این كشورها به این مفاخر زبان و ادب فارسی ، عنوان كرد: وقتی  آرامگاه شاعری  در كشوری باشد، آنها برای او سرمایه گذاری می‌كنند و كاری كه ما می‌توانیم انجام دهیم، این است كه در داخل كشور اهمیتی قایل شویم و مراسم بزرگداشت  و تجلیل برگزار كنیم.

او با بیان اینكه ما به لحاظ اعتبار فرهنگی و زبان فارسی صاحب این چهره‌ها هستیم و آن كشورها به لحاظ جغرافیایی، گفت: بهتر این است كه ما به شكل سامان یافته در برنامه‌های بزرگداشت این شاعران مشاركت كنیم و با تفاهم سهم خود را ابراز كنیم، اما اگر عقب نشینی كنیم، آنها استفاده خود را می‌برند و البته هیچ كس نمی‌تواند این حقیقت را پنهان كند كه مثلا اشعار مولانا  به زبان فارسی است.

یاحقی در ادامه یادآور شد: در قونیه كنگره بین‌المللی بزرگی برای مولانا  برگزار می‌شود كه از ایران كسی در آنجا حضور ندارد، در صورتی كه حضور ایران باید محسوس باشد. در تاجیكستان هم در اوایل مهرماه روز بزرگداشت رودكی را دارند كه خوب است افرادی از ایران هم در آن شركت كنند. ضمن اینكه شاید تركها از حضور ما چندان استقبالی نكنند، ولی تاجیكها خیلی استقبال می‌كنند.

این نویسنده و پژوهشگر با بیان اینكه نوع عملكرد ما در قبال چهره‌های ایرانی مدفون در دیگر كشورها مسأله حساسی است، گفت: در این زمینه نباید خیلی ادعای خاصی داشته باشیم، چنانكه بیهقی و سنایی در افغانستان هستند و آنها هم فارسی‌زبانند. درواقع باید با توافق با این كشورها در این زمینه فعالیت كنیم.

او با تأكید بر اینكه درباره بسیاری چهره‌ها از طرف ایران هیچ اقدامی صورت نمی‌گیرد، افزود: در برنامه بزرگداشت رودكی در تاجیكستان هم من به صورت شخصی شركت كردم، آنها امكانات مالی ندارند و ما خودمان باید مشاركت كنیم و بهتر است از طرف مسؤولان اقدامات لازم صورت بگیرد.

یاحقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت امور خارجه را به لحاظ بین‌المللی بودن موضوع در این زمینه مسئول دانست و افزود: از آنجا كه این موضوع ادبی  و فرهنگی است، دانشگاه‌ها، مراكز علمی و شورای گسترش زبان و ادب فارسی  هم در این زمینه باید توجه لازم را داشته باشند.

اما یاحقی در ادامه این موضوع متذكر شد: البته این فقط به چهره‌های كلاسیك محدود نمی‌شود و مثلا برای صادق هدایت و غلامحسین ساعدی كه در فرانسه مدفون هستند نیز باید اقدامی صورت بگیرد.

او ادامه داد: ممكن است امروز مسئولان نگاه چندان مناسبی به این چهره‌ها نداشته باشند، ولی حق با علم است نه سیاست و در جایی كه ایرانیان خارج از كشور در این زمینه فعالیت می‌كنند، ما چرا استقبال و مشاركت نكنیم؟