تبیان، دستیار زندگی
حال به هم خوردگی، یک تجربه سخت و دشوار است. به هنگام تهوع، ضعف و لرزش داریم، دهانمان بدبو می‏شود که این حالت بسیار آزاردهنده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زمانی که مغز گیج می شود!

تهوع

حال به هم خوردگی،یک تجربه سخت و دشوار است. به هنگام تهوع، ضعف و لرزش داریم، دهانمان بدبو می‏شود که این حالت بسیار آزاردهنده است.

هنگامی که غذا می‏خوریم، غذا مستقیماً وارد معده می‏شود. سپس در آنجا خرد و مخلوط می‏گردد، مواد شیمیایی مخصوصی هم به این مخلوط اضافه می‏شوند تا حل شدن و جذب غذا به وسیله خون آسان‏تر شود. در واقع مواد شیمیایی که در معده‏ ما قرار دارند، باعث بد بو شدن و طعم نامطبوع غذا می‏شوند.

عوامل زیادی می‏توانند باعث تهوع شوند. تهوع ممکن است در اثر پرخوری یا خوردن غذای آلوده به باکتری پیش آید. اما بیشتر اوقات، دلایل دیگری به غیر از غذا و نحوه هضم آن دارد.

بسیاری از مردم پس از یک مسافرت طولانی با کشتی یا ماشین، دچار تهوع می‏شوند. یک عفونت میکروبی، اضطراب و نگرانی نیز می‏توانند باعث تهوع شوند. گاهی اوقات فقط با دیدن یک نفر در حال استفراغ، این حالت به ما دست می‏دهد. همچنین بعضی از افراد، بخصوص کودکان، بدون هیچ دلیلی دچار تهوع می‏شوند.

تهوع

در واقع، معده باعث این کار نمی‏شود؛ بلکه قسمتی از مغز است که دستور این کار را می‏دهد. هنگامی که این قسمت تصمیم می‏گیرد که معده تخلیه شود، با فرستادن علامت به عضلات دستگاه گوارش، حالت تهوع به انسان دست می‏دهد.

عضلات دستگاه گوارش، مراقب انتقال درست مواد غذایی به داخل دستگاه گوارش ما هستند. این عضلات به شیوه مخصوصی کار می‏کنند. برای مثال، هنگامی که سر و ته می‏شویم یا زمانی که معلّق می‏زنیم غذایی که خورده‏ایم از معده به طرف دهان برنمی‏گردد.

حتی اگر در همین وضعیت باقی بمانیم، این عضلات غذا خوردن را برای ما ممکن می‏سازند. در این حالت تهوع، این عضلات دیگر کار خود را به خوبی انجام نمی‏دهند.

مغز به عضله‏ای به نام «دیافراگم» فرمان می‏دهد که فشار زیادی به معده وارد آورد، در نتیجه تمام مواد غذایی داخل معده بیرون می‏ریزد و از راه دهان خارج می‏گردد.

علت‏های بسیاری باعث تهوع می‏شود. برای مثال، هنگامی که غذاهای مختلف یا بسیار سنگین خورده‏ایم، حتماً دچار

مغز

چنین حالی می‏شویم، همچنین هنگامی که چیزی در گلویمان گیر می‏کند، استفراغ، تنها راه خارج شدن آن است.

پزشکان عقیده دارند زمانی که سوار کشتی، بر روی دریای متلاطم هستیم، یا با ماشین در حال حرکت روی یک جاده پرپیچ و خم می‏باشیم، حالت تهوع ما به دلیل بی‏نظمی و اختلال در مغز به وجود می‏آید. در حقیقت، اعصاب چشم‏ها و پاها به مغز می‏گویند که بدن ما بی‏حرکت است، در حالی که سایر اعضای حساس به مغز نشانه‏های حرکت و جابه‏جایی را منتقل می‏کنند.

مغز در این حالت گیج می‏شود و کار خود را به خوبی نمی‏تواند انجام دهد و در نتیجه این اختلال مغزی دچار حال بهم خوردگی می‏شویم. بسیاری از افراد که در ماشین دچار تهوع می‏شوند، می‏توانند با نگاه کردن به مناظر بیرون از ماشین، از این حالت جلوگیری کنند، به نظر می‏رسد که با نگاه کردن به بیرون، چشم‏ها به مغز کمک می‏کنند تا بفهمد که چه اتفاقی می‏افتد.

با این وجود، هنوز نمی‏توان دلیل تهوع بعضی از افراد را پس از گذراندن امتحان یا هنگام بالا رفتن از صحنه تئاتر دانست و یا چرا فقط حتی فکر کردن به یک چیز ناخوشایند ممکن است باعث دل به هم خوردگی ما شود.

تنظیم:بخش کودک و نوجوان

**********************************

مطالب مرتبط

سکسکه چیست؟

دنیای ویروسها

سردرد بستنی خوردن

باکتری های گلودرد را می شناسید؟

آنژین چیست؟

سرفه‏هایی که منشأ باکتریایی دارند

سه بیماری واگیر دار

چرا تبخال؟

انواع بیماری‌های ویروسی

زگیل چیست؟

درد چیست؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.