تبیان، دستیار زندگی
دوزیستان، گروهی از جانوران هستند که هم در آب و هم در خشکی زندگی می‏کنند. قورباغه‏ها، وزغ‏ها، سمندرهای آبی و دوزیستان بی‏پا، همگی جزء این گروه هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زندگی در خشکی و آب

دوزیستان، گروهی از جانوران هستند که هم در آب و هم در خشکی زندگی می‏کنند. قورباغه‏ها، وزغ‏ها، سمندرهای آبی و دوزیستان بی‏پا، همگی جزء این گروه هستند. آنها در همه جای دنیا به جز قطب شمال دیده می‏شوند و در مناطق گرم فراوان‏ترند.

- قورباغه‏ها و  وزغ‏های بالغ بدون دم و دارای چهار پا هستند. بعضی از قورباغه‏ها برای اینکه بتوانند با صدای بلند قورقور کنند، حلق خود را باد می‏کنند. این عمل در جلب توجه جنس مخالف به آنها کمک می‏کند.

قورباغه

- سمندرها، دم دراز و چهار پای کوتاه دارند و شبیه مارمولک هستند. برخلاف مارمولک‏ها، پوست سمندر پولک ندارد و همیشه مرطوب است.

سمندر

- در دوزیستان بی‏پا، پاها از بین رفته است و بیشتر شبیه کرم شده‏اند. این جانوران در مناطق استوایی و در زیر زمین زندگی می‏کنند. بر خلاف دوزیستان دیگر، ماده دوزیست بی‏پا از تخم‏های خود مراقبت می‏کند.

- یک حوضچه کوچک راه مناسبی برای جلب قورباغه‏ها و وزغ‏ها در باغ است. برای ساختن این حوضچه به یک لگن پلاستیکی، مقداری ماسه، خزه و چند قطعه سنگ نیاز دارید.

- گودالی در گوشه‏ای از باغ حفر کنید و لگن پلاستیکی را درون آن قرار دهید. ته آن را با ماسه و سنگ بپوشانید، دقت کنید سطح بالایی برخی از سنگ‏ها از آب بیرون آمده باشد. مقداری خزه در لگن بریزید و آن را پر از آب کنید. چند هفته به لگن آب سر بزنید. آیا بازدیدکننده‏ای داشته است؟!

نخستین کتاب مرجع من

تنظیم:بخش کودک و نوجوان

**********************************

مطالب مرتبط

زنبور عسل و زنبور معمولی

سنجاب دم پشمالو

سنجاقک و دمزل فلای

ستاره دریایی

یازده حیوان هنر مند

حشره دعاخوان

آلپاکا

موش گوش دراز

موش کور دماغ ستاره ای

بهترین پرنده شناگر

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.