تبیان، دستیار زندگی
ثبت موسیقی ردیفی ایران در یونسکو بیش از یک سال طول می کشد و ما در این مدت مدارک و اسناد لازم را برای ارسال به یونسکو آماده می کنیم. جام جم آنلاین- محمد سریر، سخنگوی خانه موسیقی با بیان این مطلب گفت: این اسناد، شامل اظهارات ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

منتظر جهانی شدن موسیقی ردیفی ایران باشید


ثبت موسیقی ردیفی ایران در یونسکو بیش از یک سال طول می کشد و ما در این مدت مدارک و اسناد لازم را برای ارسال به یونسکو آماده می کنیم.

جام جم آنلاین- محمد سریر، سخنگوی خانه موسیقی با بیان این مطلب گفت: این اسناد، شامل اظهارات شفاهی افراد و تهیه فیلمی از این اظهارات و مدارک است. وی در ادامه با اشاره به همکاری مشترک چند گروه برای جمع آوری و فهرست برداری تمامی اسناد و مدارک موجود در این زمینه اظهار امیدواری کرد این اسناد تا بهار سال آینده آماده شود.

سریر در ادامه از خسرو سینایی به عنوان فیلمسازی که قرار است اثر او درباره موسیقی ردیفی ایران به یونسکو ارائه شود ، نام برد و تصریح کرد: در این فهرست برداری کارشناسان علاوه بر اظهارات شفاهی افراد ردیف دان، از اظهارات افرادی که ردیف را چاپ نکرده اند؛ اما دانش این کار را دارند استفاده خواهیم کرد و نوارهای صوتی و تصویری آن برای ثبت در یونسکو ارسال می شود. سریر در بخش دیگری از سخنان خود درباره انتخاب درویشی به عنوان بهترین موسیقیدان سال به یونسکو گفت: شورای جهانی موسیقی هرساله یک نفر را به عنوان موسیقیدان برتر جهانی معرفی می کند و در دنیا کمیته های ملی یونسکو در کشورها، نامزدهای خود را اعلام می کنند.مراسم اهدای جایزه بهترین موسیقیدانان برتر جهان مرداد سال آینده برگزار می شود.

انتشار آلبوم موسیقی همایون شجریان در مرکز موسیقی صداوسیما

در تازه ترین آثار موسیقایی منتشر شده از سوی مرکز موسیقی  صداوسیما نام همایون شجریان با آلبوم «ای شب جدایی» به چشم می خورد. این آثار که 5 اثر موسیقی با ساختار سمفونیک، سنتی ، پاپ و ارکسترال را شامل می شود، تا چندی دیگر روانه بازار خواهد شد. «ای شب جدایی» به آهنگسازی شادروان مجید فدایی و خوانندگی همایون شجریان، «دریا منم» و «دعا» به آهنگسازی «بهزاد عبدی» و به خوانندگی معین اسدپور و امید جعفری، «صبح ملکوت» و «دیوار» به آهنگسازی حسین شریفی و خوانندگی امیر جعفری و محمدرضا صادقی مشخصات این 5 اثر است. این آثار بر اساس اشعاری از سروده های قربان ویسی، ساعد باقری،  فائزه شاکری و رهی معیری ساخته شده اند.