تبیان، دستیار زندگی
حتماً می دانید که روان شناسان می گویند هنگام عصبانیت با آب سرد دست و صورت خود را بشویید. پیامبر اکرم (ص) هم توصیه ای به این مضمون دارد : « اگر یکی از شما دچار خشم شد و خشمش فرو ننشست ، با آب سرد وضو بگیر و دست و صورت خود را شست و شو ده. »
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قورباغه خشمت را قورت بده!

خشم

قرآن کریم در سوره آل عمران، یکی از خصلتهای ممتاز بندگان خاص خدا را فرو بردن خشم و غضب(کظم غیظ) می داند:

«الَّذِینَ یُنفِقُونَ فِی السَّرَّاء وَ الضَّرَّاء وَ الْكَاظِمِینَ الْغَیْظَ وَ الْعَافِینَ عَنِ النَّاسِ وَ اللّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ »[ آل‌عمران / 134]

«همانا كه در توانگری و تنگدستی، انفاق می‌كنند و خشم خود را فرو می‌برند و از خطاهای مردم در می‌گذرند و خدا نیكوكاران را دوست دارد.»

این مومنان که قرآن از آنان با وصف غرور آمیز "عباد الرحمن" یاد کرده است، افسار دیو خشمشان را در اختیار داشته، جز برای خدا و در راه رضای او خشمگین نمی شوند.

یکی از مواردی که خشم در آن توصیه شده، «خشم بر خود» است. پیامبر اکرم(ص) در این مورد فرموده اند: «هر که به جای خشم بر دیگران، نفس خود را مورد سرزنش قرار دهد، خداوند او را از عذاب و خواری قیامت ایمن می گرداند.»

خشم حالتی نفسانی است که كما بیش در همه وجود دارد. معمولاً زمانی كه انسان احساس می‌کند دشمنی قصد تجاوز و تعدی به او، یا به مال، و یا به حیثیت و آبرویش دارد، به طور طبیعی حالتی در او پیدا می‌شود که در نتیجه آن جریان خون در رگ‌هایش سرعت می‌گیرد، انرژیش را متمرکز می‌کند و آماده می‌شود كه اگر تجاوزی انجام گرفت، با آن مقابله كند یا از متجاوز انتقام گیرد. این حالتی طبیعی است که خداوند برای انسان قرار داده تا در مقابل تجاوز دیگران آماده دفاع و یا آماده قصاص شود.

و اما چند توصیه از اهل بیت(ع) برای مقابله با خشم و غضب

امام صادق(ع) فرمودند: «خدای عزوجل به یکی از پیامبرانش وحی کرد که این فرزند آدم! مرا در هنگام خشمت یاد کن تا من هم تو را در هنگام خشمم یاد کنم. هرگاه مورد ستمی قرار گرفتی ، به انتقام گیری من از آن ستمکار خشنود باش زیرا انتقامی که من به نفع تو می گیرم، بهتر از انتقامی است که تو خود می گیری.»

وضو بگیر

حتماً می دانید که روان شناسان می گویند هنگام عصبانیت با آب سرد دست و صورت خود را بشویید. پیامبر اکرم (ص) هم توصیه ای به این مضمون دارد : « اگر یکی از شما دچار خشم شد و خشمش فرو ننشست ، با آب سرد وضو بگیر و دست  و صورت خود را شست و شو ده. »

تغییر موقعیت بده

گاهی اوقت یک تغییر موقعیت ساده می تواند خشم انسان را فروبرد. حتماً می دانید که امیرالمومنین(ع) در جنگ خندق وقتی که خواست عمرو بن عبدود با یه هلاکت برساند ، از سوی وی مورد اهانت قرار گرفت . حضرت چند لحظه قدم زدند تا خشمشان را فرو برند، بعد بدون خشم و کینه شخصی و فقط در راه رضای خدا او را به هلاکت رساندند.

امام صادق(ع) هم در حدیثی که در «وسائل الشیعه» آمده، فرموده اند: « همانا غضب شراره ای از شیطان است که در قلب آدمی افروخته می شود . چنین است که چون یکی از شما خشمگین شود، چشم هایش سرخ و رگ های گردنش برآمده شده و شیطان درونش داخل می شودو پس اگر کسی از این حالت بترسد، باید هنگام عصبانیت بر زمین بنشیند و اگر نشسته بود هم باید بلند شود و چند قدم راه برود . این کار پلیدی شیطان را از تود دور می کند.

این مومنان که قرآن از آنان با وصف غرور آمیز "عباد الرحمن" یاد کرده است، افسار دیو خشمشان را در اختیار داشته، جز برای خدا و در راه رضای او خشمگین نمی شوند.

از خدا بترس!

خشم

خدا ترسی می تواند کمک بزرگی برای کنترل خشم باشد . در تاریخ آمده که تعدادی از حواریون به عیسی(ع) گفتند: «از چه چیزی بترسیم». عیسی(ع) پاسخ داد : «سخت ترین چیزها غضب خداوند است.»حواریون دوباره سوال کردند : «چگونه باید از غضب خدا پروا کنیم؟» حضرت فرمود: «به یکدیگر غضب نکیند تا مورد خشم خدا قرار نگیرید.»

بر خودت خشم کن!

لازم نیست که همیشه از دست دیگران خشمگین شویم؛ اتفاقاً یکی از مواردی که خشم در آن توصیه شده، «خشم بر خود» است. پیامبر اکرم(ص) در این مورد فرموده اند: «هر که به جای خشم بر دیگران، نفس خود را مورد سرزنش قرار دهد، خداوند او را از عذاب و خواری قیامت ایمن می گرداند.»

با تصرف از مجله همشهری آیه


تنظیم برای تبیان: شکوری