تبیان، دستیار زندگی
چه مصیبت‎ها به بار مى‎آورد كه یكى از آنها غیبت برادران و خواهران است، ببین با آبروى چه اشخاصى بازى مى‎كنى و چه اسرارى را از مسلمان روى دایره مى‎ریزى و چه حیثیاتى را خدشه‎دار مى‎كنى و
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بخشی از آفات زبان

زبان

دخترم!(1) آفات زیادی بر سر راه است. هر عضو ظاهری و باطنی ما آفت‎ها دارد كه هر یك حجابى است كه اگر از آنها نگذریم، به اولین قدم سلوك الى الله نرسیدیم. من كه خود مبتلا هستم و جسم و جانم ملعبه شیطان است به بعضی از آفات این عضو كوچك و این زبان سرخ كه سر سبز را به باد دهد و آنگاه كه ملعبه شیطان است و آلت دست او، جان و روح و فواد(قلب) را تباه كند اشاره مى‎كنم.

از این دشمن بزرگ انسانیت و معنویت غافل مشو، گاهى كه در جلسات انس با دوستان هستى خطاهاى بزرگ این عضو كوچك را آنقدر كه مى‎توانى شمارش كن و ببین با یك ساعت عمر تو كه باید صرف جلب رضاى دوست شود چه مى‎كند. و چه مصیبت‎ها به بار مى‎آورد كه یكى از آنها غیبت برادران و خواهران است، ببین با آبروى چه اشخاصى بازى مى‎كنى و چه اسرارى را از مسلمان روى دایره مى‎ریزى و چه حیثیاتى را خدشه‎دار مى‎كنى و چه شخصیت‎هایى را مى‎شكنى؟

آنگاه این جلسه شیطانى را مقیاس بگیر و ملاحظه كن در یك سال در همین امر پیش پا افتاده چه كردى و در پنجاه شصت سال دیگر چه خواهى كرد و چه مصیبت‎ها براى خود به بار خواهى آورد و در عین حال آن را كوچك مى‎شمارى و این كوچك شمردن از حیله‎هاى ابلیس است كه خداوند به لطف خود ما را همگى از آن مصون دارد.

دخترم! نگاهى كوتاه به آنچه درباره غیبت و آزار مومنین و عیبجویى و كشف سرّ(آشکار کردن اسرار) آنان و تهمت آنان وارد شده؛ دلهایى را كه مُهر شیطان بر آنها نخورده مى‎لرزاند و زندگى را بر انسان تلخ مى‎كند.


پی‎نوشت:

1- توصیه امام خمینی(ره) به عروسش است.

برگرفته از نامه حضرت امام خمینى (ره) خطاب به خانم فاطمه طباطبایى چاپ شده در كتاب ره عشق.

گروه دین و اندیشه تبیان، هدهدی .

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.