تبیان، دستیار زندگی
بیمارى‌های مقاربتی بیماری‌هایی هستند كه به وسیله ویروس‏، باكتری و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سوزاک یکی از بیماری های مقاربتی

سوزاک

بیمارى‌های مقاربتی بیماری‌هایی هستند كه به وسیله ویروس‏، باكتری و یا انگل ایجاد می گردند و از طریق تماس جنسی به بدن منتقل مى‌شوند.

برخی از این بیماری‌ها عوارضی همچون ترشحات تناسلی، درد هنگام ادرار و تورم در ناحیه تناسلی را دارند، اما بسیاری از آنها مانند كلامیدیا ( بیماری عفونی کلامیدیا، ناشی از نوعی باکتری است و موجب عفونت های حاد در اندام تناسلی می شود) در آغاز بدون علامت هستند و عوارض‌شان ماه‌ها پس از ابتلا بروز می‌کند.

سوزاک یا گنوره یکی از این بیماری‌هاست که دکتر محمدرضا رزاقی، متخصص کلیه و مجاری ادراری و عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی، درباره آن توضیح می دهند:

آقای دکتر! بیماری سوزاک معمولا چه سن و جنسی را درگیر می‌کند؟

سوزاك‌ عبارت‌ است‌ از یك‌ بیماری‌ عفونی‌ در دستگاه‌ تناسلی‌ كه‌ از راه‌ آمیزش‌ منتقل‌ می‌شود. در کل بیماری‌های مقاربتی یا بیماری‌هایی که در اثر تماس جنسی ایجاد می‌شوند، بیشتر جوان‌ها را درگیر کرده و سن شیوع این بیماری‌ها معمولا بین 18 تا 28 سال است و هر دو جنس زن و مرد را درگیر می‌کند.

سردسته همه این بیماری‌ها از گذشته، چه در دنیا و چه در کشور ما، بیماری سوزاک یا گنوره است که توسط یک عامل بیماری‌زا به نام "نایسریا گنوره آ" ، در اثر تماس جنسی از فرد آلوده به فرد سالم منتقل می‌شود، بنابراین وقتی ما با یک فرد مبتلا به سوزاک مواجه می‌شویم، اولین سوالمان این است که آیا تماس مشکوکی داشته است یا نه؟

دوره تظاهر این بیماری نیز کوتاه‌مدت است و معمولا 3 تا 14 روز پس از تماس مشکوک طول می‌کشد تا بیماری خودش را نشان دهد.

خطر انتقال بیماری تا چه میزانی است؟

خطر انتقال بیماری بعد از یک بار مقاربت برای آقایان 10 درصد و برای خانم‌ها 40 درصد است، یعنی اگر یک مرد سالم با همسرش که آلوده به این بیماری است مقاربت داشته باشد، احتمال آلودگی‌اش 10 درصد است، ولی اگر یک خانم سالم با همسرش که مبتلا به این بیماری است مقاربت داشته باشد، 40 درصد احتمال آلودگی دارد.

میزان شیوع سوزاک در دنیا و در کشور ما چگونه است؟

در دنیا میزان شیوع بیماری در قسمت‌هایی از آسیا، هاوایی و کالیفرنیا بیشتر است. در کشور ما بعد از انقلاب، این بیماری تقریبا ریشه‌کن شده بود و وجود نداشت، اما اکنون نسبتا زیاد شاهد این بیماری هستیم و متاسفانه تعداد مراجعان با علایم این بیماری، در حال افزایش است.

علایم بیماری چیست؟

علایمی که در آقایان دیده می‌شود، بیشتر به صورت خارش، سوزش مجرای ادراری، تکرر ادرار و گاهی دفع خون در ادرار به علت التهاب در مجرا است و چنانچه بیماری درمان نشود، ممکن است میکروب خودش را به قسمت‌های دیگر مانند مجرای انزال و لوله‌های حامل اسپرم و کیسه‌های منی‌ساز و یا حتی به پروستات برساند و در آن جایگزین شده و التهاب پروستات و علایمی همچون سوزش و تکرر ادرار، حس تخلیه نکردن ادرار و ترشحات غلیظ ایجاد کند که نشانه این ها، ترشحی به صورت خود به خود و بدون اینکه همراه با ادرار کردن باشد، است و افراد آلوده از اینکه لباس زیرشان همیشه از این ترشحات آلوده است شکایت دارند. آلودگی با این میکروب همچنین ممکن است سبب ایجاد خارش و تحریک مقعد شود.

اما علایم سوزاک در خانم‌ها به صورت ناراحتی واژینال و ناراحتی لگنی است که ممکن است کمی درد داشته باشد، ولی بیشتر به صورت یک حالت ناخوشایند و ناراحتی است و ممکن است گاهی سوزش ادرار و یا سختی در ادرار کردن هم داشته باشند.

تمامی این علایم می‌توانند به یک عفونت لگنی به‌خصوص در خانم‌ها منجر شوند که سبب چسبندگی لوله‌ها و در نهایت ناباروری گردند. در آقایان هم عفونت در قسمن لوله‌های حامل اسپرم می‌تواند ایجاد چسبندگی و در نهایت ناباروری کند.

بیماری سوزاک به جز دستگاه تناسلی چه جاهای دیگری از بدن را درگیر می‌کند؟

بیماری سوزاک معمولا با التهاب مفاصل، التهاب ملتحمه چشم و التهاب مجاری ادراری همراه است.

تشخیص و درمان بیماری چگونه انجام می‌شود؟

اگر شک داشته باشیم که فردی به سوزاک مبتلا شده است، باید ترشحات ناحیه تناسلی او را در محیط آزمایشگاه کشت دهیم و چنانچه نتیجه آزمایش مثبت شد، باید درمان را سریعا شروع کنیم، زیرا اگر درمان دیر شروع شو،د عوارض جبران‌ناپذیری چه برای خانم‌ها و چه برای آقایان در پی دارد.

برای درمان معمولا پزشک از انواع آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده می‌کند، ولی آنچه مهم است این است که بعد از پایان دوره درمانی، ترشحات بیمار باید یک بار دیگر کشت آزمایشگاهی شود تا مطمئن شویم که درمان به خوبی انجام شده است. ضمنا تا زمانی که فرد بهبود نیافته است، باید از تماس جنسی خودداری کند تا بیماری را منتقل نکند.

آیا هر دو نفر باید درمان شوند؟

بله، برای درمان فرد آلوده، باید همسرش هم مراجعه کند تا هر دو با هم درمان شوند، اما گاهی ممکن است فرد در یک مسافرت خارج از کشور آلوده شده باشد که در این موارد، درمان را فقط برای فرد مراجعه کننده شروع می‌کنیم.

راه پیشگیری از سوزاک چیست؟

داشتن روابط جنسی سالم و مشروع، پرهیز از بی‌بندوباری‌‌های‌ جنسی‌ و روابط خارج از چارچوب خانواده و استفاده از کاندوم.

ضمنا این بیماران‌ باید از نظر سایر بیماری‌های‌ آمیزشی‌ مورد آزمایش‌ قرار بگیرند.

به‌ هنگام‌ درمان‌، باید از ملحفه‌ و روانداز مجزا استفاده‌ شود.

بیماران باید دستان‌ خود را به‌خصوص پس‌ از اجابت‌ مزاج بشویند و از دست زدن به چشمان‌شان خودداری کنند.

مصاحبه کننده: مریم منصوری

*مطالب مرتبط:

تاثیر نماز بر بیماری های مقاربتی

برخی پرسش ها و پاسخ ها درباره ایدز

همه چیز در باره ایدز: علائم، مراحل؛ راه های پیشگیری و ...

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.