تبیان، دستیار زندگی
كتاب شهید حجت‌الاسلام والمسلمین دكتر محمدجواد باهنر به روایت اسناد، با 101 سند درباره این شهید و تدوین فاطمه ترك‌چی، توسط مركز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كتاب "شهید باهنر به روایت اسناد"، منتشر شد
باهنر

كتاب "شهید حجت‌الاسلام والمسلمین دكتر محمدجواد باهنر به روایت اسناد"، با 101 سند درباره اين شهيد و تدوين فاطمه ترك‌چي، توسط مركز اسناد انقلاب اسلامي منتشر شده است.

فاطمه ترك‌چي، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) اظهار داشت: تاكنون آثار بسياري در قالب‌هاي؛ زندگي‌نامه، رمان و شعر درباره شهيد باهنر منتشر شده‌اند. مركز بررسي اسناد تاريخي نيز در پانزدهمين عنوان مجموعه "ياران امام به روايت اسناد ساواك" به اين شهيد پرداخته است.

وي با اشاره به تفاوت كتابش با اثري كه توسط مركز بررسي اسناد تاريخي منتشر شده، خاطر نشان كرد: كتاب حاضر مشتمل بر 101 سند برگرفته از آرشيو مركز اسناد انقلاب اسلامي و 9 سند از آن‌ها درباره بعد از انقلاب و دوران نخست وزيري شهيد باهنر است. البته برخي از اسناد در هر دو كتاب موجودند.

ترك‌چي ادامه داد: براي اولين‌بار 5 مشروح مذاكرات مجلس شوراي اسلامي درباره شهيد باهنر و معرفي وي به عنوان وزير آموزش و پرورش و نخست‌وزير، در كتاب "شهید حجت‌الاسلام والمسلمین دكتر محمدجواد باهنر به روایت اسناد" آورده شده‌اند.

وي گفت: 90 صفحه ابتدايي اين اثر، مدخلي پژوهشي‌ درباره مبارزات و فعاليت‌هاي انقلابي شهيد باهنر از سال 1342 تا زمان شهادت (8 شهريور 1360) است.

ترك‌چي با اشاره به موضوع‌بندي و ترتيب اسناد در كتاب "شهید حجت‌الاسلام والمسلمین دكترمحمدجواد باهنر به روایت اسناد" اظهار داشت:

از اولين سند و مرتبط با 21 اسفند سال 42 و مبني بر دستگيري دكتر باهنر به دليل سخنراني در مراسم سالگرد شهداي مدرسه فيضيه تا به آخر، هيچ‌گونه تغييري رخ نداده، مگر اشتباهات ويرايشي كه در پانويس توضيح داده شده‌اند. همچنين اسناد سال‌هاي 47، 49 و 50 به دليل اوج گرفتن فعاليت‌هاي مبارزاتي وي حجم بيشتري را در برگرفته‌اند.

اين محقق افزود: در اين كتاب گاهشمار سرگذشت شهيد باهنر، از سال 1312 (تولد) تا 1360 (شهادت)و دربرگيرنده وقايع مهم زندگي وي ارايه شده است.

كتاب "شهید حجت‌الاسلام والمسلمین دكترمحمدجواد باهنر به روایت اسناد"، در قطع وزيري و 360 صفحه، با شمارگان 2000 نسخه و بهاي 36 هزار ريال توسط مركز اسناد انقلاب اسلامي به چاپ رسيده است.