تبیان، دستیار زندگی
در مراسم اعطاى جوایز اسكار 2005، برنده بزرگ این مراسم، یكى از كهنه كاران عالم فیلم بود: كلینت استیوود كه هم جایزه اسكار بهترین كارگردان را از آن خود كرد و آخرین ساخته اش یعنى MILLION DOLLAR BABY، جایزه اسكار بهترین فیلم سال...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درباره کلینت استیوود، بهترین کارگردان اسکار


در مراسم اعطاى جوایز اسكار 2005،  برنده بزرگ این مراسم، یكى از كهنه كاران عالم فیلم بود: كلینت استیوود كه هم جایزه اسكار بهترین كارگردان را از آن خود كرد و آخرین ساخته اش یعنى MILLION DOLLAR BABY، جایزه اسكار بهترین فیلم سال را به دست آورد.

كلینت استیوود در روز 31 ماه مه سال 1930 در سانفرانسیسكو به دنیا آمد و تا سن بیست و یك سالگى مشغول تحصیل در مدارس مختلف بود و در سال 1951براى انجام خدمت سربازى وارد ارتش شد.

پس از گذراندن این دوران از طریق یكى از دوستانش كه فیلمبردار بود، با استودیو یونیورسال تماس پیدا كرد و در پى بستن قراردادى با این استودیو در سال 1955 براى اولین بار در فیملى درجه دو به اسم «فرانسیس در نیروى دریایى» نقشى جانبى را برعهده گرفت.

تلاشهاى بعدى او در هالیوود با ناكامى روبرو شد و كلینت استیوود در پى سرخوردگى از هالیوود، همكارى خود را با تلویزیون آغاز كرد كه حاصل این همكارى از جمله حضور در سریالى وسترن به اسم «روهاید» بود.

این كارگردان و هنرپیشه 71 ساله، در سال 1964، راهى دیگر را در پیش گرفت و در ایتالیا دست به تلاشى تازه زد. وى در همان سال با بازیگرى در فیلم معروف «به خاطر یك مشت دلار» اثر سرجیئو لئونه كارگردان ایتالیایى، به شهرتى جهانى رسید.

در پى این موفقیت و در ادامه این فیلم، لیوئنه با استیوود دو فیلم دیگر به نامهاى «به خاطر چند دلار بیشتر» و «خوب، زشت، بد» ساخت. این تریلوژى، نه تنها در سراسر جهان فروشى عالى داشت، بلكه راه را بر ژانر وسترنهاى ایتالیایى هموار كرد.

كلینت استیوود در سال 1969، شركت فیلم «MALPASO PRODUCTIONS» را تأسیس كرد كه از آن زمان تا به حال فیلمهاى وى را تهیه كرده و می كند. او در سال 1971، قدم به عرصه كارگردانى گذاشت و اولین فیلمش را  ساخت كه این فیلم در سینماهاى تهران تحت عنوان «یك بازى پلید» به نمایش درآمد.

استیوود در آمریكا بیش از همه در نقش «دیترى هرى» یا هرى خبیث معروف شد، كارگاه پلیسى كه در مبارزه با تبهكاران، هیچ حد و مرزى نمی شناسد. وى در دهه هفتاد و هشتاد میلادى در فیملهاى گوناگونى بازیگرى كرد كه در چارچوب این فیلمها، بیش از همه به عنوان «مرد عدالت و قانون» ظاهر شد.

در همان دهه هشتاد میلادى، كارگردانى چندین فیلم را نیز برعهده داشت كه همه آنها فروشى متوسط داشتند.

بزرگترین موفقیتش را استیوود در سال 1992، با ساختن فیلم «بیرحم» كسب كرد. این فیلم در ژانویه سال 93 نه تنها جایزه گلدن گلوب  را براى بهترین كارگردانى به ارمغان آورد، بلكه دو ماه بعد نیز سه جایزه مهم اسكار نیز دریافت كرد: جایزه بهترین كارگردانى، بهترین فیلم و بهترین جایزه نقش دوم مرد.

فعالیتهاى بعدى وى چه به عنوان بازیگر و چه به عنوان كارگردان همواره با موفقیت همراه بوده است، چه از لحاظ گیشه و چه از لحاظ استقبال منتقدان. این هنرمند كاركشته، حال توانسته است با دریافت دو اسكار دیگر، خود را ابدى سازد.

ناگفته نماند كه وى تا كنون جوایز مختلفى در جشنواره هاى معروف جهان از جمله در كن و ونیز دریافت كرده كه از بین آنها می توان به جایزه شیر طلایى جشنواره ونیز سال 2000به خاطر یك عمر فعالیتهاى هنرى اشاره كرد.