تبیان، دستیار زندگی
امام خمینی(ره) در سخنرانی‌ها و پیام ‌های مختلفی با اشاره به فصل الخطاب بودن نظر شورای نگهبان بر لزوم پذیرش آن توسط همه گروه‌ها، احزاب و افراد تاكید ورزیده‌اند.گزیده‌ای از فرمایشات بنیانگذار جمهوری اسلامی درباره تمكین مسئولان ، احزاب و گروه‌ها به قانون و ف
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امام و شورای نگهبان

امام و شورای نگهبان

امام خميني(ره) در سخنراني‌ها و پيام ‌هاي مختلفي با اشاره به فصل الخطاب بودن نظر شوراي نگهبان بر لزوم پذيرش آن توسط همه گروه‌ها، احزاب و افراد تاكيد ورزيده‌اند.گزيده‌اي از فرمايشات بنيانگذار جمهوري اسلامي درباره تمكين مسئولان ، احزاب و گروه‌ها به قانون و فصل‌الخطاب بودن قانون اساسي و شوراي نگهبان به شرح ذيل است:

*شوراي نگهبان به ‌هيچ وجه گوش به حرف عده‌اي كه به اصطلاح مترقي هستند ندهد

"....شما بايد ناظر بر قوانين مجلس باشيد، و بايد بدانيد كه به هيچ وجه ملاحظه نكنيد. بايد قوانين را بررسي نماييد كه صددرصد اسلامي باشد.

به هيچ وجه گوش به حرف عده‌اي كه مي خواهند يك دسته كوچك مردم ما خوششان بيايد و به اصطلاح مترقي هستند، ندهيد، قاطعانه با اينگونه افكار مبارزه كنيد.

خدا را در نظر بگيريد. اصولا آنچه كه بايد در نظر گرفته شود خداست ، نه مردم، اگر صد ميليون آدم ، اگر تمام مردم دنيا يك طرف بودند و شما ديديد كه همه آنها حرفي مي زنند كه بر خلاف حكم قرآن است بايستيد و حرف خدا را بزنيد، ولو اينكه تمام بر شما بشورند. انبيا هم همين طور عمل مي كردند؛ مثلا موسي در مقابل فرعون مگر غير از اين عمل كرد؟ مگر موافقي داشت.

بحمدالله مجلس ما مجلسي است اسلامي و قوانين خلاف اسلام تصويب نخواهد شد؛ولي شما وظيفه داريد ناظر باشيد. خلاصه گوش به حرف طبقه مرفه مترقي ندهيد. خدا انشاءالله با ماست . اگر عملمان براي خدا باشد، خدا ما را موفق مي كند..... "

(صحيفه امام ج 13 ص 53)

*پس از راي و انفاذ شوراي نگهبان، هيچ مقامي حق رد آن را ندارد

"....موضوعات براي احكام ثانويه اسلام نظر خواهي شود كه كارها به نحو شايسته انجام گيرد. و اين نكته نيز لازم است كه تذكر داده شود كه رد احكام ثانويه پس از تشخيص موضوع به وسيله عرف كارشناس ، با رد احكام اوليه فرقي ندارد، چون هر دو احكام الله مي باشند. و نيز احكام ثانويه ربطي به اعمال ولايت فقيه ندارد و پس از راي مجلس وانفاذ شوراي نگهبان ، هيچ مقامي حق رد آن را ندارد، و دولت در اجراي آن بايد بدون هيچ ملاحظه اي اقدام كند. و با تشخيص دو سوم مجلس شوراي اسلامي كه مجتمعي ازعلماي اعلام و مجتهدان و متفكران و متعهدان به اسلام هستند،

در موضوعات عرفيه كه تشخيص آن با عرف است ، با مشورت از كارشناسان ، حجت شرعي است كه مخالفت باآن بدون حجت قويتر خلاف طريقه عقلاست . چنانچه تغيير احكام اوليه ، با شك درموضوع و عدم احراز آن با طريقه عقلا مخالف است .

دولت جمهوري اسلامي كه متصدي اداره كشور است و در هر پيشامدي موظف است اقدام مقتضي نمايد، در وضع كنوني بدون كمك ملت ، توانايي رفع تمام گرفتاريهارا ندارد، و براي اداره نظام جمهوري و دفاع از دشمنان مهاجم و رفع مشكلات جنگ كه حجم آن بسيار عظيم است ، احتياج به كمك دارد.... "

(صحيفه امام ج17ص 321 )

* من در تمام مواقعي كه مقتضي بوده است، شوراي نگهبان را تاييد كرده ام

".....از تحمل زحمات و رنجهاي شما تشكر مي كنم . شما توقع نداشته باشيد كه مورداهانت واقع نشويد. همه مي دانيد تا كسي كاري انجام ندهد كسي به او توهين نمي كند.توهين براي كساني است كه مي خواهند زنده باشند. هيچ كدام از ما نبايد انتظار تعريف راداشته باشيم . بايد به حكم خدا عمل كنيم و به اين هم كاري نداشته باشيم كه چه كسي ازاين كاري كه براي خدا مي كنيم خوشش مي آيد و يا چه كسي بدش مي آيد. من در تمام مواقعي كه مقتضي بوده است، مجلس و شوراي نگهبان را تاييد كرده ام. ما بايد دست دردست يكديگر بگذاريم تا يك كشور اسلامي درست كنيم .

امروز تبليغات عليه من و شما نيست ، تبليغات عليه اسلام است . اگر ما با اسلام كاري نداشتيم كسي با ما بد نبود. امروز امريكا و شوروي را كه آن قدر در دنيا فساد مي كنندكسي محكوم نمي كند، ولي تمام محكوميتها مال ماست . در دنيا تنها ايران است كه موردسئوال است ؛ ولي اگر ما وحدت خودمان را حفظ كنيم و همصدا و همجهت باشيم از هيچ چيز نبايد بترسيم . مهم اين است كه با هم خوب باشيد و تصميم داشته باشيم كه مستقل..... "

(صحيفه امام ج 17ص441 )

*افرادي كه نظريه شوراي محترم نگهبان در ابطال يا تاييد موافق ميلشان نباشد دست به شايعه افكني مي‌زنند

امام و شورای نگهبان

"...چنانچه مشاهده مي شود پس از انتخابات مرحله اول از دوره دوم مجلس شوراي اسلامي ، افرادي كه نظريه شوراي محترم نگهبان در ابطال يا تاييد بعضي حوزه ها موافق ميل شان نبوده است دست به شايعه افكني زده و اعضاي محترم شوراي نگهبان - ايدهم الله تعالي - را كه حافظ مصالح اسلام و مسلمين هستند، تضعيف و يا خداي ناكرده توهين مي نمايند و به پخش اعلاميه و خطابه در مطبوعات و محافل دست زده اند غافل از آنكه پيامد چنين اعمال و جوسازي ها آن هم در دوره دوم مجلس و نگذشتن سالي چند ازانقلاب چه خواهد بود. اميد است چنين اعمال ، بي توجه به نتايج ناروا و اسف بار آن باشد.

معلوم نيست در صدر مشروطيت در دوره اول با فقهاي ناظر به قوانين اين نحو عمل شده باشد. در آن زمان به تدريج فقها را از مجلس بيرون راندند و به سر اين ملت آن آوردند كه ديديم .

من به اين آقايان هشدار مي دهم كه تضعيف و توهين به فقهاي شوراي نگهبان امري خطرناك براي كشور و اسلام است . هميشه انحرافات به تدريج در يك رژيم واردمي شود و در آخر، رژيمي را ساقط مي نمايد.

لازم است همه به طور اكيد به مصالح اسلام و مسلمين توجه كنيم و به قوانين ، هر چند مخالف نظر و سليقه شخصي مان باشد احترام بگذاريم و به اين جمهوري نوپا كه مورد هجوم قدرت ها و ابرقدرت هاست وفادار باشيم.

(صحيفه امام ج17ص431)

*شوراي نگهبان، موردتاييد اينجانب مي‌باشند

شوراي محترم نگهبان ، كه حافظ احكام مقدس اسلام و قانون اساسي هستند، موردتاييد اينجانب مي باشند. و وظيفه آنان بسيار مقدس و مهم است . و بايد با قاطعيت به وظايف خود عمل نمايند. البته توجه به اهميت حفظ نظام جمهوري دارند كه با آن هيچ حكم و امري مزاحمت نمي كند و براي حفظ آن از هيچ كوششي نبايد مضايقه كرد ومعلوم است آقايان با تعهدي كه دارند تحت تاثير هيچ جوي واقع نمي شوند.

ان شاءالله مويد باشند.

(صحيفه امام ج19ص155)

*نهاد شوراي نگهبان به هيچ وجه تضعيف نشده و نخواهد شد

ولايت فقيه و حكم حكومتي از احكام اوليه است. نهاد شوراي نگهبان هميشه موردتاييد اينجانب است و به هيچ وجه تضعيف نشده و نخواهد شد. اين نهاد بايد هميشه بابيداري و هوشياري در خدمت به اسلام و مسلمين كوشا باشد.

(صحيفه امام ج20ص457)


حوزه علمیه تبیان