تبیان، دستیار زندگی
منصور واعظی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با تشریح عملکرد یکسال اخیر این شورا از برخی تغییرات در ترکیب اعضای آن خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عملکرد یک ساله شورای فرهنگ عمومی

عملکرد یکساله شواری فرهنگ عمومی تشریح شد/ ترکیب اعضا تغییر کرد

عملکرد یک ساله شورای فرهنگ عمومی

منصور واعظی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با تشریح عملکرد یکسال اخیر این شورا از برخی تغییرات در ترکیب اعضای آن خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، در آستانه 14 آبان (روز فرهنگ عمومی) منصور واعظی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور صبح سه شنبه به میان خبرنگاران آمد تا عملکرد سال گذشته این شورا را به اطلاع نمایندگان افکار عمومی برساند.

وی ابتدا به مناسبت (13 آبان) پرداخت و آن را "روزی بسیار مهم" توصیف کرد که «امام راحل (ره) آن را بزرگتر از روز 22 بهمن می‌دانست به این جهت که صف‌بندی نظام در مقابل استکبار جهانی مشخص شد و جبهه خداپرستی در مقابل جبهه دنیاپرستی ایستاد».

7000 نفر در شورای فرهنگ عمومی مشغول فعالیت‌اند

واعظی سپس به وضعیت شورای فرهنگ عمومی کشور اشاره کرد و گفت: حدود 7000 نفر جمعیتی که از سراسر کشور در این شورا فعالند تلاش می‌کنند اصلی‌ترین رویدادهای فرهنگ منطقه خودشان را با دقت مطالعه کنند و هماهنگیهای لازم را در این جهت با دستگاه‌ها فرهنگی انجام دهند.

دبیر این شورا افزود: رویکرد و نگاه شورای فرهنگ عمومی در یکسال گذشته (از اول مهر 87 تا آخر شهریور 88) نسبت به دو دوره قبل تغییر کرده است. به این ترتیب که در دو سال ابتدایی عمدتاً تلاش این بود که در حوزه مباحث تئوریک فرهنگ عمومی و مسائلی راهبردی مانند تشخیص مولفه‌های هویت ایرانیان و سند چشم‌انداز فرهنگی و شاخصهای فرهنگ عمومی فعالیت شود.

در یکسال اخیر عمده فعالیتهای شورا به مسائل روز معطوف شد

وی ادامه داد: اما در یکسال اخیر عمده فعالیتهای شورا به مسائل روز معطوف شد و تلاش کردیم متناسب با رویکردها، مسائل رو را بیشتر مورد دقت قرار دهیم و سعی کنیم متناسب با رصدی که انجام می‌شود، مهمترین هماهنگیها را انجام دهیم. یکی از مسائل توجه، ماههای رمضان و محرم بود و اینکه چگونه می‌شود بیشترین بهره‌برداریها را از آنها برای ارتقاء فرهنگ عمومی انجام داد.

واعظی به برپایی اردوهای کاروان راهیان نور در نوروز هم پرداخت و گفت: شورای فرهنگ عمومی بر اساس توجه خاصی که باید به منطقه غرب کشور داشته باشد، این پیشنهاد برگزاری کاروانهای راهیان نور را در این منطقه و در فصل تابستان ارائه کرد و وزارت کشور هم برپایی این اردوها را تقبل کرد و امسال نخستین دوره‌شان شکل گرفت و به زودی شاهد آنها خواهیم بود.

تغییرات در ترکیب اعضای شواری فرهنگ عمومی

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در ادامه از برخی تغییرات در ترکیب اعضای این شورا در نقاط مختلف کشور خبر داد و افزود: پیشنهادهایی توسط نمایندگان دستگاههای مختلف عمدتاً با هدف عضویت نمایندگان آنها در شورا، ارائه شد؛ با توجه به اینکه قبلاً رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی عضو شورا بود و البته چنین پستی در استان‌ها وجود نداشت، از این پس معاون برنامه‌ریزی استاندار عضو شورای فرهنگ عمومی همان استان خواهد بود.

وی در این باره اضافه کرد: به جهت اصلاح ساختار بسیج تصمیم گرفته شد که فرمانده سپاه در هر استان جایگزین فرمانده بسیج همان استان در شورای فرهنگ عمومی شود. همچنین مدیران کل نهاد کتابخانه‌ها در استانها و مدیران این نهاد در شهرستانها به عضویت شورای فرهنگ عمومی کشور درآمدند.

واعظی با بیان انیکه "شورای فرهنگ عمومی در حال حاضر هم در استان‌ها و هم در شهرستان‌ها فعال است" از ایجاد آن در شهرستانهای مرکز استان ظرف چند ماه آینده خبر داد.

خبرگزاری مهر

تنظیم:بخش ادبیات تبیان