تبیان، دستیار زندگی
آنفلوآنزای شما چند‌ دلیل دارد؛ یا به ‌طور مداوم در خیابان‌ها‌ تردد دارید و به ‌طور همزمان از...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خطر در بیخ گوش

آنفلوآنزای خوکی

ابتلای شما به آنفلوآنزای خوکی (نوع آ) چند‌ دلیل دارد:

"یا به‌طور مداوم در خیابان‌ها‌ تردد دارید و به‌طور همزمان از کنار یک یا چند‌نفر مبتلا به آنفلوآنزای خوکی عبور کرده‌اید، یا در محیط کارتان افرادی حضور دارند که ‌به‌رغم مبتلا نبودن به آنفلوآنزای‌‌ نوع ‌‌آ، ناقل این بیماری هستند، و یا خودتان مستعد مبتلا شدن به بیماری بوده‌اید و استراحت کمی در این مدت داشته‌اید."

نخستین ساعات روز شنبه، 5 ‌اردیبهشت 1388بود كه واژه «آنفلوآنزای خوكی» به رسانه‌ها‌ راه پیدا‌كرد و تلویزیون ایران هم در میان اخبار علمی و پزشکی خود، از بیماری به نام آنفلوآنزای خوکی نام برد که تا‌ آن موقع فقط در مکزیک و چند کشور آمریکای جنوبی مشاهده شده بود.

در همان روزها برخی کارشناسان مدعی بودند، از آن‌جا که حیوان خوک در ایران وجود ندارد، هیچ ایرانی به این بیماری مبتلا نشده است و در آینده نیز این بیماری به ایران سرایت پیدا نخواهد کرد! ولی کم کم، خبرهای متعددی از نقاط مختلف کشور درباره آمار مبتلایان به آنفلوآنزای خوکی منتشر شد.

این‌طور که از شواهد بر‌می‌آید، این آنفلوآنزا میهمان امروز و فردا نیست و شاید تا روزها و ماه‌ها‌ باید پذایرای آن باشیم. بد نیست قبل از توصیه‌ها‌ی حمل‌و‌نقلی درباره آنفلوآنزا که البته تاثیر زیادی در سالم ماندن شما هم دارد، یک‌سری موارد را در خصوص این آنفلوآنزا بدانید.

بد نیست بدانید که این بیماری آن‌چنان هم حاد و وخیم نیست. در هیچ‌کدام از آنفلوآنزاهایی که خوک‌ها‌ به آن دچار می‌شوند، چیزی به نام مرگ وجود ندارد، اما در انسان‌ها‌ به یک‌دلیل، گاهی پای مرگ هم به میان می‌آید‌!

ویروس آنفلوآنزای خوکی به این دلیل که در بدن هیچ انسانی وجود نداشته است، بنابراین بدن نیز برنامه‌ای برای مقابله با آن ندارد. از آن‌جا که این بیماری برای انسان‌ها‌ شناخته‌شده نیست، آنفلوآنزا‌ی خوکی بیماری خطرناکی به حساب می‌آید.

در این‌جا باید به علایم واقعی این آنفلوآنزا هم اشاره کنیم. اگر بیش از ‌سه مورد از این علایم را داشتید، اصلا امیدواری بیخود به خودتان ندهید و فورا خودتان را به اولین درمانگاه تخصصی برسانید.

نشانه‌هاى آنفلوآنزاى خوکی در انسان‌ها‌ مانند نشانه‌هاى آنفلوانزاى فصلى است، مانند: ‌حمله ناگهانى تب، بی‌حالی، در خود فرو رفتن، ‌بى‌اشتهایى و سرفه کردن‌. هم‌چنین تعدادی از افراد آلوده به آنفلوآنزاى خوکی دچار سردرد، سرماخوردگی، گلودرد، کوفتگی و درد مفصل، عطسه‌، ناراحتی تنفسی، سرخ شدن یا التهاب و آبریزش بینی می‌‌شوند‌. در مواردی نیز تهوع، استفراغ و اسهال گزارش شده است‌. 

مهم‌ترین قسمت گزارش ما، درباره اتفاقی متداول در زندگی این روزهای غالب شهروندان است. اتفاقی که به دلیل افزایش قابل ‌توجه آمار شهروندان استفاده‌ کننده از سیستم حمل‌و‌نقل شهری، لازم است که گوشزد شود.

اتوبوس

در بررسی‌ها‌یی که کارشناسان حمل‌و‌نقلی و بهداشت مدیریت شهری انجام داده‌اند، سیستم حمل‌و‌نقل عمومی هیچ‌کدام از کشورهای مدرن دنیا برنامه‌ای برای بهبود وضعیت بهداشت، برای مقابله با آنفلوآنزای نوع ‌آ نداشته‌اند.

اما در معدود موارد گزارش‌شده از کشورهای خارجی، شرکت متروی نیویورک اعلام کرده است که به دلیل تعدد واگن‌ها‌ی مترو، در هر بار رفت ‌و ‌برگشت واگن‌ها‌، آن‌ها از ردیف خارج و برای ضدعفونی کردن کامل وارد پارکینگ می‌شوند. بعد از ضدعفونی شدن، باز‌هم به خط اصلی وارد می‌شوند. البته مسئولان این شرکت این نکته را هم اضافه کرده‌اند، از آن‌جایی که حتی اولین عطسه می‌تواند احتمال انتشار بیماری را ایجاد کند، این ضدعفونی شدن‌ها‌ی پیاپی هم نمی‌تواند راه‌حل مناسبی تلقی شود.

حالا که امکانات محدود حمل و نقل، این اجازه را نمی‌دهد که با خیال راحت (از بابت مبتلا نشدن به این بیماری) در سطح شهر تردد کنیم، برخی توصیه‌ها‌ی ایمنی که خودمان می‌توانیم جدی‌‌شان بگیریم را مطرح می‌کنیم تا به این ویروس آلوده نشویم.

دوستان عزیز، اگر با کسی در تماس هستید که سرماخوردگی دارد، با او دست ندهید و روبوسی نکنید.

ویروس آنفلوآنزا در اماکن عمومی وجود دارد و تماس با سطوحی مانند میله اتوبوس و مترو، درب و کلید آسانسور، صفحه کلید کامپیوتر، دستگیره درب، دیوراه پله برقی، میز و صندلی به راحتی شما را آلوده می‌کند. بنابراین اگر دستان خود را به این مکان ها زدید، آن را به دهان و بینی خود نزنید‌.

دانشمندان هنوز نمی‌دانند که ویروس این بیماری در صورت تماس زیاد و طولانی‌مدت از بیمار به افراد سالم انتقال می‌یابد، یا این‌که حتی کوچک‌ترین تماس می‌تواند باعث انتقال ویروس شود. ویروس آنفلوآنزا می‌تواند تا چندین ساعت روی سطوح باقی بماند و از دست و صورت بیماران منتقل شود.

طریقه شیوع این بیماری به هر صورت که باشد نتیجه اش این است که در ‌حال ‌حاضر بسیاری از کشورهای دنیا را در‌ برگرفته و انتظار می‌رود تمامی کشورها را درگیر کند.

شستن دست ها با آب و صابون

اگر بیرون از منزل کار دارید، دست‌های خود را مرتبا بشویید و در صورت عدم دسترسی به آب، پیشنهاد می‌شود کمی از ژل‌ها‌ یا اسپری‌ها‌ی ضدعفونی کننده همراه خود داشته باشید و هر ‌از‌ چند‌ گاهی‌ (در فواصل کمتر از 3 ساعت‌) به دست و صورت خود بزنید. آیا می‌دانید ذرات و قطرات کوچک ناشی از سرفه و عطسه، بیماری را منتقل می‌کنند؟ این ذرات به دست‌های ما منتقل می‌شوند و بعد هر چیزی را که ما لمس کنیم، آلوده‌ می‌شود.

روش شستن صحیح دست ها در روزهایی که آنفلوآنزای خوکی غوغا می‌کند، این است که به غیر از پشت و روی دست‌ها و انگشتان، زیر ناخن‌ها، بین انگشتان و دور مچ‌ها را نیز به مدت کافی با صابون کف‌مالی کنید و بعد خوب با آب بشویید.

دست‌های خود را نه‌تنها قبل از غذا خوردن و بعد از دستشویی رفتن، بلکه بعد از استفاده از حوله یا گرفتن جلوی دهان بعد از سرفه یا عطسه نیز باید بشویید.

محمد جواد زمان ‌آبادی

همشهری مسافر

*مطالب مرتبط:

4 ماده غذایی برای مقابله با آنفلوآنزای خوکی

وضعیت دارویی کشور در برابر آنفلوانزای خوکی

سایت اختصاصی آنفلوانزای خوکی

آنفلوآنزای نوع A (خوکی) در ایران

6 اشتباه رایج درباره آنفلوآنزای خوکی

مراقب شیوع آنفلوآنزای خوكی باشید

مانور سیاسی آنفلوآنزای خوكی

برای درمان و مقابله با آنفلونزا چه باید بكنیم؟

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.