تبیان، دستیار زندگی
مادربورد جدید ایسوس با کد P7P55D-E در نوع خود اولین مادربوردی است که USB پرسرعت نسخه 3 را یدک می‌کشد. بورد مذکور روی چیپ اینتل موسوم به P55 سوار شده، اما پورت USB پرسرعت را داخل خود ندارد؛ بلکه ایسوس کنترولری متعلق به شرکتی ناشناس را مانند قلاب به بورد خو
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

USB3 وارد بازار شد

شرکت ایسوس اولین مادربورد خود را که USB3 به‌همراه دارد، به نمایش در آورد. به‌نظر می‌رسد این اقدام که با همکاری شرکتی ناشناس، بدون هماهنگی اینتل و دیگر شرکای USB انجام شده است.

مادربورد جدید ایسوس با کد P7P55D-E در نوع خود اولین مادربوردی است که USB پرسرعت نسخه 3 را یدک می‌کشد. بورد مذکور روی چیپ اینتل موسوم به P55 سوار شده، اما پورت USB پرسرعت را داخل خود ندارد؛ بلکه ایسوس کنترولری متعلق به شرکتی ناشناس را مانند قلاب به بورد خود متصل کرده است.

usb3

این بورد هم‌چنین دارای یک جفت پورت ساتا 6 گیگابیت بر ثانیه و 6 پورت 3 گیگابیت بر ثانیه است. دو اسلات برای کارت گرافیک از نوع ایکس16 که هم کارت‌های کراس‌فایر AMD و هم فناوری چند کارته SLI متعلق به ان‌ویدیا را در خود جای داده و یک زوج از پورت‌های اترنت گیگابیت را نیز در خود دارد.

پورت USB جدید هم‌چنین نسخه‌های قبلی 1.1 و 2 را نیز حمایت می‌کند؛ علاوه بر این‌که روی خود بورد، 10 پورت USB2 نیز به صورت آن‌بورد در کنار اتصال دهنده esata وجود دارد . هم‌چنین ایسوس برای کسانی که فقط مادربورد سری قدیمی p7p55d را دارند نیز یک کارت به نام U3S6 PCIe x4 ساخته تا آنها نیز از USB نسخه 3 و سایر فناوری‌های جدید بهره‌مند شوند.

اینتل قبلا اعلام کرده بود تا سال 2011 / 1390، USB نسخه3 را روی بوردهای خود ارایه نخواهد کرد؛ اما ایسوس با این کار نشان داد زودتر از سایر رقبا مشتاق به ورود این پورت به بازار است و حتی حاضر است آن‌را به صورت کنترولر جدا از بورد ارایه دهد. واقعیت این است که شرکت‌ها و کاربران علاقمندند که این پورت پرسرعت جدید را به صورت واقعی و نه آزمایشگاهی تست بزنند.

usb3

البته اینتل اعلام کرده که واسط جدید HXCI را برای سازندگان درست کرده تا بتوانند USB جدید را به بورد متصل کنند. در حال حاضر شرکت‌های NEC‌ و فوجیتسو، کنترلرهای جداگانه‌ای برای آن ساخته‌اند.

دلیل اصلی عدم رغبت اینتل به این کار، این است که آنها روی معماری USB با دو باس جدید QPI و DMI کار می کنند که با در اختیار داشتن PCI 5 گیگاهرتز و ساتای 6 گیکابیت بر ثانیه، سرعت کار را به دو برابر افزایش می‌دهند. به‌همین دلیل، اولویت روی USB3 که سرعتش در مقایسه با آنها بسیار کمتر است، نخواهد بود.

برگرفته از خبرآنلاین

تنظیم برای تبیان: فاطمه مجدآبادی