سر قبر مردهها جایزه میدهند
فایده زیارت اهل قبور
احادیثى كه در این مورد رسیده به سه دسته تقسیم مى شوند:
الف احادیثى كه ثواب زیارت را عاید صاحبان قبور مىنماید.
ب احادیثى كه ثواب زیارت را عاید زیارت كننده مىداند.
ج احادیثى كه ثواب زیارت را نصیب دو طرف نموده.
1- مرحوم مجلسى به نقل از كتاب دعوات راوندى از قول داوود رقى آورده است كه:
قال: قلت لابى عبدالله علیهالسلام یقوم الرجل على قبر ابیه وقریبه و غیر قریبه، هل ینفعه ذلك؟ قال (ع ): نعم. ان ذلك یدخل علیه كما یدخل على احدكم الهدیه یفرح بها(1)
گفت: خدمت حضرت صادق علیهالسلام عرض كردم: فلان مرد بر مزار پدر، خویشان، دوستان و دیگران رفته، آیا این كار ره مردگان فایدهاى مىرساند؟ حضرت فرمودند: بله این كه انسان به زیارت آنها برود و دعا كند باعث خوشحالى و سرور آنها مىشود، همان گونه كه وقتى انسان زندهاى به دیدار دیگر مىرود و براى او هدیه مىبرد.
2- در كتاب وسائل الشیعه به نقل از حضرت امام باقر علیهالسلام آمده:
... عن الباقر علیهالسلام قال: سالته عن زیاره القبور، قال علیه السلام: اذا كان یوم الجمعه فزرهم، فانه من كان منهم فى ضیق وسع علیه ما بین طلوع الفجر الى طلوع الشمس، یعلمون بمن اتاهم فى كل یوم
از حضرت امام باقر علیهالسلام در مورد زیارت اهل قبور پرسیدم.حضرت فرمودند: اگر روح مردهاى در فشار و نگرانى باشد و شما بین طلوع فجر و طلوع خورشید او را زیارت كنید خداوند به او وسعت مىدهد و روح مرده را از نگرانى خارج مىگرداند.
1- مرحوم مجلسى به نقل از مرحوم شیخ مفید رحمهالله آورده است كه:
قال: قال رسول الله صلیاللهعلیهوآله من قرا آیه من كتاب الله فى مقبره من مقابر المسلمین، اعطاره الله ثواب سبعین نبیا. ومن ترحم على اهل المقابر نجى من النار و دخل الجنه و هو یضحك (2)
گفت: رسول خداصلیاللهعلیهوآله فرمود: كسى كه در مزار مسلمانان یكى از آیات قرآن را براى اموات بخواند، خداوند ثواب هفتاد پیامبر به او مىدهد، و كسى كه براى اهل قبور طلب رحمت و مغفرت نماید خداوند او را از آتش جهنم نجات مى دهد و او را خندان وارد بهشت مىگرداند.
2- و نیز از حضرت حسین بن على علیهالسلام نقل كرده كه:
قال: من دخل المقابر فقال: اللهم رب هذه الارواح افانیه، والاجساد البالیه، والعظام النخره التى خرجت من الدنیا وهى بك مومنه، ادخل علیهم روحامنك و سلاما منى، كتب الله له بعدد الخلق من لدن آدم ان تقوم الساعه حسنات (3)
فرمود: اگر كسى به زیارت اهل قبور برود بر مزار مسلمانان بگوید: خدایا این ارواح فانى، و این جسدهاى پوسیده، و این استخوانهاى متلاشى شده را كه از دنیا رفته و به تو ایمان داشتهاند به رحمت خود برسان و سلام مرا نیز بر آنها نازل گردان؛ خداوند به عدد تمام بندگان خود از زمان خلقت آدم علیهالسلام تا پایان دنیا براى او ثواب مى نویسد.
3- و نیز مرحوم مجلسى به نقل از كتاب كامل الزیاره از حضرت رضا علیهالسلام آورده است كه:
قال: من اتى قبر اخیه امومن، ثم وضع یده على القبر وقرا انا انزلناه فى لیله القدر سبع مرات، امن یو. الفزع الاكبر (4)
حضرت فرمودند: كسى كه به زیارت قبر برادر مومن خود برود، و دست خود را روى قبر بگذارد، و هفت مرتبه سوره انا انزلناه بخواند، از عذاب آن روز بزرگ (روز قیامت ) ایمن خواهد بود.
1- مرحوم شیخ كلینى در كتاب كافى به نقل از محمد بن مسلم آورده است:
... عن ابى عبدالله علیهالسلام قال: قال امیر المؤ منین علیهالسلام زواروا موتاكم فانهم یفرحون بزیارتكم، ولیطلب احدكم حاجته عند قبر ابیه و عند قبر امه بما بدعولهما (5)
حضرت صادق علیهالسلام فرمود: حضرت امیر المؤ منین علیهالسلام فرموده: مردگان خود را زیارت كنید؛ زیرا آنها از زیارت شما خشنود مىشوند، و شما هم حاجتهاى خود را هنگام زیارت قبور پدر و مادر از خدا بخواهید؛ زیرا خداوند بواسطه دعائى كه بر مزار آنها مىكنید حاجات شما را برآورده مىكند.
2- مرحوم مجلسى در بحار به نقل از عده آورده است:
قال الصادق (ع ): من عمل من المسلمین عن میت عملا صالحا اضعف الله له اجره و نفع به المیت (6)
حضرت صادق علیهالسلام فرمود: هر مسلمانى كه به نیابت مردگان عمل صالحى انجام دهد خداوند ثواب آن را براى خود او دو چندان مىكند و از آن عمل نفعى هم براى صاحب قبر مىفرستد.
3- باز در كتاب وسائل الشیعه آمده است:
قتل ابو عبدالله علیهالسلام یدخل على المیت فى قبره الصلاه والصوم، والحج و الصدقه، والبر، والدعاو یكتب اجره للذى یفعله و للمیت (7)
حضرت صادق علیهالسلام فرمودند: ثواب هر كدام از نماز، روزه، حج، صدقه و دعا براى كسى كه اعمال را انجام مىدهد و نیز براى اموات ثبت و ضبط مىشود.
تنظیم برای تبیان: حسین عسگری
گروه دین و اندیشه
1- بحار الانوار ج 102 ص 296 حدیث 6
2- بحار الانوار ج 102 ص 300 حدیث 29
3- بحار الانوار ج 102 ص 300 حدیث 31
4- بحار الانوار ج 102 ص 295 حدیث 3
5- كافى ج 3 ص 229 حدیث 10
6- بحار الانوار ج 82 ص 62 حدیث 2،
7- وسائل الشیعه ج 2 ص 655 حدیث 3