تبیان، دستیار زندگی
بیشترین چیزی كه بسیاری از زنان از اوایل دوران بارداری خود به یاد می آورند، احساس خستگی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خستگی دائمی در خانم باردار

بارداری

بیشترین چیزی كه بسیاری از زنان از اوایل دوران بارداری خود به یاد می آورند، احساس خستگی دایمی‌ است.

بارداری، فشار مضاعفی بر بدن وارد می کند و می‌تواند با خستگی بسیار همراه باشد. حتی زنانی که قبلا شب ها دیر می خوابیدند، در دوران بارداری خود ممکن است به دلیل خستگی مفرط نتوانند بیشتر از ساعت 8 شب بیدار بمانند. این خستگی ناشی از تغییرات بدن، به ویژه تغییرات هورمونی در بارداری است.

بدخوابی شبانه به ویژه در صورتی كه خانم باردار مجبور باشد چند بار برای ادرار كردن بیدار شود، وجود دارد. تهوع و استفراغ هم می‌تواند مزید بر علت باشد.

نهایتا اینكه خانم باردار ممكن است در مورد بارداری خود، افسرده و مضطرب باشد و نتواند خوب بخوابد. اگر فعالیت روزانه هم زیاد باشد، قطعا خستگی‌اش بیشتر خواهد شد.

دوران خستگی و تهوع بارداری در افراد مختلف متفاوت است، ولی به‌طور كلی معمولا تا شروع سه ماهه دوم بارداری (تا آخر ماه سه یا چهار بارداری) ادامه می‌یابد. اگر بعد از این مدت، هنوز احساس خستگی وجود داشته باشد، بهتر است با پزشك خود مشورت كنید.

البته متاسفانه این وضعیت، حدود ماه هفتم دوباره تكرار می‌شود. در آن زمان زن باردار، بار سنگینی را با خود حمل می‌كند و ممكن است به دلایل متعدد از جمله كمردرد، ترش کردن معده، گرفتگی عضلات پا، حركات جنین و به ویژه تكرر ادرار نتواند در طول شب خوب بخوابد.

بعضی زنان در تمام طول دوران بارداری خود احساس خستگی دارند، ولی برای مطمئن شدن از اینكه مشكل دیگری وجود ندارد، بهتر است حتماً با پزشك خود مشورت كنند.

چه باید کرد؟

1- به هشدارهایی كه بدن‌تان به شما می‌دهد توجه كنید. سعی كنید شب ها زودتر بخوابید و در طول شب خواب كافی داشته باشید (حداقل 9 تا 10 ساعت، البته در صورتی كه بتوانید بخوابید.)

2- سعی كنید در طول روز چرتی بزنید. اگر سر كار می‌روید، یك چرت 15 دقیقه‌ای هم خیلی به شما كمك می ‌كند. حتی اگر در محل كارتان امكان دراز كشیدن (مثلاً در نمازخانه) وجود ندارد، سرتان را روی میز بگذارید و استراحت كنید. اگر ماشین دارید، می‌توانید صندلی آن را بخوابانید و داخل ماشین استراحت كوتاهی كنید.

3- سعی كنید برنامه‌های روزانه تان را تنظیم كنید. در صورت امكان سعی كنید از تعهدات كاری‌تان كم كنید و كارهای‌تان را برای آخر هفته به منزل ببرید. به این شکل شاید بتوانید یكی دو ساعت زودتر به خانه بروید.

4- اگر می‌توانید یك روز از وسط هفته را مرخصی (استحقاقی و یا اگر حالتان خوب نیست استعلاجی) بگیرید. اگر خانه‌دار هستید، هر از گاهی استراحتی به خود بدهید و اگر فرزندان دیگری هم دارید، نگهداری آنها را به فرد دیگری بسپارید تا بتوانید استراحت كنید.

5- تغذیه صحیح و مناسبی داشته باشید. بدن شما به 300 كالری اضافی (علاوه بر کالری قبلی) در روز نیاز دارد كه البته نباید از مواد غذایی مثل چیپس و شكلات تامین شود.

یك رژیم‌غذایی سالم شامل سبزی‌ها، میوه‌ها، نان و غلات (سبوس دار)، شیر و گوشت بدون چربی است. خوردن هله‌هوله، اشتهای شما را برای مصرف مواد غذایی سالم کاهش می دهد.

6- تنقلات مناسب در یك رژیم غذایی سالم شامل میوه و ماست است. همچنین سعی كنید كافئین (قهوه، چای و نوشابه سیاه) كمتری مصرف كنید و آب زیادی بنوشید.

7- هر روز كمی ‌ورزش سبك (نه شدید) انجام دهید. ممكن است حس كنید كه توانی برای ورزش كردن ندارید، ولی با این حال سعی خود را بكنید. توجه داشته باشید كه یك ورزش سبك مثل پیاده‌روی كوتاه مدت با سرعت آهسته، می‌تواند حالتان را بهتر كند.

ترجمه: دکتر مهدی تیموری

منبع: MSNhealth

*مطالب مرتبط:

احساس خستگی در دوران حاملگی

نگاهی به افسردگی دوران بارداری و پس از زایمان

نکاتی برای بارداری سالم

نقش تغذیه در کاهش عوارض دوران بارداری

تغذیه دوران بارداری (قسمت اول) و (قسمت دوم)

بیماری صبحگاهی یا ویار - Morning Sickness

راه های كاهش تهوع بیماری صبحگاهی

رابطه فعالیت مادر باردار و هوش نوزاد

بهار فصل خوبی برای بچه‌دار شدن نیست

توصیه های ورزشی در خانم های باردار

ارتباط بین تغذیه و خستگی

وقتی کم بخوابید ...

برای رفع کم خوابی چه باید خورد؟

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.