تبیان، دستیار زندگی
هر چیزی اطراف شما ماده است. هر چیز ساخته شده از اتم و مولکول، ماده است. ماده با نور و پرتوهای الکترومغناطیسی هم در رابطه است. در همه دنیا می توان ماده پیدا کرد. شما می توانید ماده را به حالت های مختلف پیدا کنید. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ذرات اطراف شما ماده است!

زمین

هر چیزی اطراف شما ماده است. هر چیز ساخته شده از اتم و مولکول، ماده است. ماده با نور و پرتوهای الکترومغناطیسی هم در رابطه است. در همه دنیا می توان ماده پیدا کرد. شما می توانید ماده را به حالت های مختلف پیدا کنید. تا سال 1995 دانشمندان پنج حالت ماده را شناسایی کرده اند. شاید در آینده حالت های دیگری هم پیدا بشود!

شما باید در مورد جامدات، مایعات، گازها، پلاسماها و یک حالت جدید که ماده چگال بوز - اینشتین نامیده می شود، اطلاعاتی داشته باشید. مدت زیادی است که چهار حالت اول را در اطرافمان شناخته ایم. اما دانشمندانی که روی حالت ماده چگال بوز - اینشتین کار می کنند، تازه در سال 1995 به خاطر کار بر روی آن جایزه نوبل دریافت کردند.

آب

اما چه چیزی حالت یک ماده را می سازد؟

این سوالی در مورد حالت فیزیکی مولکول ها و اتم ها است.

عناصر و ترکیبات می توانند از یک حالت فیزیکی به حالت دیگری تبدیل شوند ولی تغییر نکنند. گاز اکسیژن همان

خواص اکسیژن مایع را دارد.

اکسیژن در حالت مایع سردتر و کوچک تر است اما مولکول ها هنوز همان

ها هستند. آب مثال دیگری است. آب ترکیبی

است که از 2 اتم هیدروژن و 1 اتم اکسیژن ساخته شده است و وقتی گاز، مایع یا جامد است، ساختار مولکولی یکسانی دارد. بنابراین ممکن است حالت فیزیکی آب تغییر کند اما حالت شیمیایی آن حفظ می شود.

حالا شما می پرسید " حالت شیمیایی چیست؟ "

اگر فرمول آب تغییر کند، این یک تغییر شیمیایی است. مثلا اگر یک اتم اکسیژن دیگر اضافه کنید، پراکسید هیدروژن یا آب اکسیژنه ساخته می شود، ولی مولکول آن دیگر مولکول آب نخواهد بود.

تغییر حالت ماده چگالی، فشار، دما یا سایر ویژگی های فیزیکی آن را عوض می کند اما ساختار شیمیایی آن را تغییر نمی‏دهد.

مترجم: ساناز فرهنگی