تبیان، دستیار زندگی
استان کرمان با دارا بودن آثار تاریخی و مناظر طبیعی بکر و چشم نواز یکی از قطبهای مهم گردشگری در کشور به شمار می رود که سالانه جهانگردان زیادی را به سوی خود جذب می کند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کویر لوت همان زیبای خفته

آیه 20 سوره عنکبوت مردم را به سیر و سیاحت در زمین امر کرده می فرماید: "بگو در زمین گردش کنید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را آغاز کرد ، سپس خداوند (به همین گونه) جهان آخرت را ایجاد می کند."

استان کرمان با دارا بودن آثار تاریخی و مناظر طبیعی بکر و چشم نواز یکی از قطبهای مهم گردشگری در کشور به شمار می رود که سالانه جهانگردان زیادی را به سوی خود جذب می کند.

کویرلوت همان زیبای خفته

از جمله مناظر طبیعی استان کرمان که همواره مورد توجه جهانگردان قرار داشته کویر لوت با 80 هزار کیلومترمربع وسعت می باشد که در جنوب شرق ایران قرار گرفته است.

رود شور به عنوان تنها رودخانه دایمی در اعماق این کویر جایی که به گفته کارشناسان گرمترین نقطه کره زمین است، جریان دارد.

این رود از کوههای شمال غرب بیرجند سرچشمه می گیرد و پس از 200 کیلومتر مسیر پرپیچ و خم در کویر سرانجام به گود نمک سر یا معدن نمک شهداد می رسد.

آب این رود بسیار شور است و هرچه به چاله مرکزی لوت نزدیکتر می شود بر اثر گذشتن از بسترهای شور و نیز تبخیر شدید آب، غلظت املاح در آن به حدی زیاد می شود که در کناره های قسمت پایینی آن کیلومترها اثری از گیاه دیده نمی شود.

کویرلوت همان زیبای خفته

در کناره های رود شور قبل از رسیدن به معدن نمک به علت بالا رفتن غلظت، بلورهای زیبای نمک که شکلهای جذاب هندسی دارند به چشم می خورد.

آب رود شور که از مناظر و چشم اندازهای زیبای کویر شهداد می باشد که به علت خشکسالی های چند سال اخیر بسیار کاهش یافته است.

از کلوتهای کویر شهداد هم که بزرگترین عارضه کلوخی طبیعی دنیا هستند به عنوان منحصربفردترین و جذابترین عارضه کویر نام برده می شود.

عارضه های کلوخی یا کلوتها در اثر فرسایش آبی و بادی طی هزاران سال شکل گرفته اند و از دور مانند شهری بزرگ اما بدون جمعیت به نظر می آیند.

این شهر کلوخی در فاصله 40 کیلومتری شرق و شمال شرق شهداد قرار گرفته و مساحت آن بیش از 11 هزار کیلومترمربع است.

کویرلوت همان زیبای خفته

ژنرال "سرپرسی سایکس" که در قدیم یکی از با نفوذترین عوامل انگلیس در ایران بوده در بازدید از کلوتها نوشته: "آثار شهر کلوتها از غرایب طبیعت است، در حین عبور از بین این نقاط مخروب، شخص تصور می کند از وسط قلاع و قصرهای جن و پری می گذرد.

"این ابنیه ای که طبقه طبقه روی هم بنا شده و گویا اشخاصی ورای بنی نوع انسان در ساختمان آن دخیل بوده اند، اشکال عبادتگاهها، اهرام، برجها و قعله های بزرگی را در نظر انسان مجسم می کنند و بدون اغراق از مشاهده آنها شخص به خود می لرزد".

امواج شن در کوچه و دالانهای کلوتها از یک سو و سرابهای زیبا در این شهر افسانه ای قطره ای از دریای قدرت الهی را نمایان می سازد.

کویرلوت همان زیبای خفته

سراب در کلوتها به قدری زیباست که گویی صدها کشتی و قایق بر آب شناور هستند.

دشت ریگ سوخته یا "تل گندم بریان " از دیگر جاذبه های زیبا و دیدنی کویر لوت به شمار می رود.

"تل گندم بریان" با مساحت 480 کیلومتر در شرق رود شور قرار دارد و سطح آن از گدازه های آتشفشانی سیاهرنگ پوشیده شده که رنگ تیره این خطه با جذب حرارت خورشید، موجب افزایش گرمای موجود می شود.

گفته می شود در تابستان دمای هوا در این نقطه در سایه 65 درجه بالای صفر و در آفتاب در روی گدازه های آتشفشانی به 100 درجه سانتیگراد می رسد.

کویرلوت همان زیبای خفته

شهداد با 24 هزار کیلومتر مربع وسعت به عنوان بزرگترین و باستانی ترین بخش کرمان در حاشیه غربی لوت و در 100 کیلومتری کرمان قرار گرفته است.

از آثار تاریخی این بخش نیز می توان به پیر بابامسافر، قلعه های چغوکی، رموک و کهنه، بقعه امامزاده، بقایای آثار تمدن شش هزار ساله و آب انبارهای قدیمی اشاره کرد.

قلعه رموک در 4 کیلومتری شمال شهداد به عنوان قدیمی ترین قلعه این بخش مربوط به قرون اولیه اسلامی می باشد و در سال 1347 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

کویرلوت همان زیبای خفته

این اثر به علت ارزش تاریخی آن و قرار گرفتن در محور گردشگری کمپ کویری و کلوتهای شهداد مورد توجه گردشگران قرار دارد.

تپه های تخم مرغی شکل، طلوع و غروب بی نظیر آفتاب کویر، شبهای پرستاره، سکوت دل انگیز و شنهای روان از دیگر جاذبه های اعجاب آور در دل کویر به شمار می روند.

منبع:جام جم