تبیان، دستیار زندگی
هر كس بین خود و خدا را اصلاح كند بین او و خلق خدا هم اصلاح خواهد شد .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نسخه قرآن برای "اصلاحات" واقعی

نماز

قرآن كریم می فرماید: یا بَنِی اِسْرائیلَ اذْكُرُا نِعْمَتِیَ الَّتِی اَنْعَمْتُ عَلَیْكُم .( بقره/40)

آن روز به بنی اسرائیل می گفت، و امروز هم به ما می گوید كه اگر می خواهید« اصلاح» بشوید بیایید«نعمت»های خدا را به یاد بیاورید .چون انسان هایی كه«نعمت»های خدا را به یاد بیاورند با هم آشنا خواهند شد و آشتی خواهند كرد .

هر دو انسانی كه خدا را پیدا كنند خود را هم پیدا خواهند كرد .

شما طبق قانون ظروف مرتبط همین را نمی گویید ؟

نمی گویید اگر چند ظرف به یك ظرف مرتبط بودند با هم نیز مرتبط خواهند بود ؟

و نمی گویید كه آب در همه این ظرفها به یك سطح می ایستد ؟

اگر انسانها همه به خدا «مرتبط» می شدند نتیجه این می شد كه به هم نیز « ارتباط» پیدا می كردند .

یعنی اگر باز گردند به خدا ، باز می یابند یكدیگر را ،

اگر با خدا رابطه پیدا كنند ، با یكدیگر هم رابطه پیدا خواهند كرد .

اگر انسانها همه به خدا «مرتبط» می شدند نتیجه این می شد كه به هم نیز « ارتباط» پیدا می كردند

قرآن، در این آیه نگاه به رفتار و اعمال یهود نمی كند و به ادعاها و آنها توجه نمی كند ، بلكه به اشكال كارشان رسیدگی می كند و به آن اشكال و ایراد اشاره نماید، و می گوید كار از اینجا خراب است كه شما نعمتهای مرا یاد نمی كنید .

وقتی انسان یاد كرد نعمتهای خدا را بین خودش با خدا رابطه ای احیاء خواهد شد؛ بین انسان و خدا كه ارتباط برقرار شد، بین او و انسانها نیز ارتباطها اصلاح خواهد شد، در روایت آمده است كه:

مَنْ اَصْلَحَ بَیْنَهُ وَ بَیْنَ اللهِ اَصْلَحَ الله بَیْنَهُ وَ بَیْنَ خَلْقِه؛

 هر كس بین خود و خدا را اصلاح كند بین او و خلق خدا هم اصلاح خواهد شد .

دعا

به اهل كتاب می گوید بیایید با خدای خودتان بسازید تا با مسلمانها دعوایتان تمام بشود . و این مطلب را به همه می گوید كه بیایید بین خود و خدا را اصلاح كنید . و البته منظور از«خلق»فقط مردم نخواهد بود، بلكه هر آن چیزی منظور است كه« آفریده»خدا باشد،

پس من اگر بخواهم بین خودم و باران هم«اصلاح»بشود باید رابطه خود را با خدا اصلاح كنم . چون باران هم جزء«خلق» است .

من اگر بخواهم بین خود و طبیعت اصلاح بشود باید بین خود و خدا را اصلاح كنم چون طبیعت هم خلق است .

نماز باران را كه گذاشته اند یك تشریفات نیست بلكه به جهت اصلاح بین خود و خدا است تا از این طریق بین خود و خلق اصلاح بشود . از این جهت در روایات داریم كه انسان قبل از اقامه نماز باید مَظْلِمه ها را ادا كند؛ اگر غیبتی كرده است یا تهمتی زده است ابتدا حِلیّت بطلبد و بعد وارد نماز بشود.

تنظیم برای تبیان : شکوری