تبیان، دستیار زندگی
حتماً همه شما می‏دانید که لباس‏های ابریشمی، بسیار زیبا و نرم و لطیف‏اند. ولی آیا می‏دانید ابریشم چگونه تولید می‏شود؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ابریشم چگونه تولید می‏شود؟

پیله

حتماً همه شما می‏دانید که لباس‏های ابریشمی، بسیار زیبا و نرم و لطیف‏اند. ولی آیا می‏دانید ابریشم چگونه تولید می‏شود؟

جالب است بدانید که الیاف ابریشم توسط حشره‏ای به نام کرم ابریشم تولید می‏شود. کرم ابریشم پس از آن‏که به میزان کافی رشد کرد، پیله‏ای به دور خود می‏تند. برای به دست آوردن الیاف ابریشمی، پیله را در آب گرم حرارت می‏دهند. به این ترتیب کرم در داخل پیله می‏میرد. اگر به پیله آسیبی نرسد، کرم به تدریج رشد می‏کند و پس از مدتی به پروانه تبدیل می‏شود. سپس پروانه پیله را می‏شکافد و از آن خارج می‏شود.

چینی‏ها چهارهزار سال پیش با روش تولید ابریشم آشنا بودند. طرز تهیه الیاف و پارچه‏های ابریشمی رازی بود که چینی‏ها مایل به افشای آن نبودند. این راز سال‏ها محفوظ نگاه داشته شد. ژاپنی‏ها نخستین کسانی بودند که در قرن سوم میلادی به این راز پی بردند. در حدود سال 550 میلادی امپراتور بیزانس دو راهب را برای جاسوسی روانه چین کرد. این دو جاسوس پس از بازگشت، تعدادی تخم کرم ابریشم نیز به همراه خود آوردند. پس از آن، روش تهیه ابریشم از کرم ابریشم به تدریج در سرتاسر جهان گسترش یافت.

امروزه کشورهایی مثل چین، ژاپن، هندوستان، فرانسه، اسپانیا، روسیه و ایتالیا بزرگترین تولید کنندگان ابریشم در جهان‏اند.

پروانه

در آغاز فصل تابستان، پروانه ماده حدود 500 تخم روی برگ‏های درخت توت می‏گذارد. تقریباً ده روز بعد، نوزادهای کرمی شکل از تخم بیرون می‏آیند. پرورش دهندگان کرم ابریشم این نوزادان را به دقت بررسی می‏کنند و آنهایی را که بیمار و ضعیف‏اند، از بین می‏برند. کرم‏های سالم با برگ‏های درخت توت تغذیه می‏شوند و به سرعت رشد می‏کنند. حدود 25 روز بعد، حشره با شیره‏ای که از دهانش ترشح می‏شود، پیله‏ای به دور خود می‏تند. این پیله‏ها را در آب حرارت می‏دهند و رشته‏های ابریشمی را توسط ماشین‏های مخصوص دور دوک می‏پیچند. هر پیله دارای رشته‏ای به طول 500 تا 1300 متر است.

با آمیزه‏ای از ابریشم، پنبه و سایر الیاف مصنوعی پارچه‏های بسیار زیبایی بافته می‏شود. امروزه ابریشم ایتالیا به خاطر زیبایی و مرغوبیت دارای شهرت جهانی است.

چرا چطور چگونه؟

تنظیم:بخش کودک و نوجوان

******************************************

مطالب مرتبط

شیر از چه موادی تشکیل شده است؟

بنزین چگونه به دست می آید؟

سنگ مرمر چیست؟

نور خورشید و پوست

جبر،شاخه ای از ریاضیات

کیمیاگری

مثلث شیطان

چرا طلا این‏قدر ارزشمند است؟

باران رنگی هم وجود دارد؟

چرا وسایل آتش بازی رنگارنگ اند؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.