تبیان، دستیار زندگی
وینتون سوف در سال 1943 متولد شده و در لس آنجلس پرورش یافته است. او به پدر اینترنت اشتهار دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وینتون سرف پدر اینترنت
وینتون سرف،پدر اینترنت

وینتون سرف در سال 1943 متولد شده و در لس آنجلس پرورش یافته است. او به پدر اینترنت اشتهار دارد.

وینتون سرف (Vinton G. Cerf) از سال 1994 تا سال 2003 معاونت ارشد طراحی و مهندسی اینترنت را به عهده داشت. او در زمان تحصیل در دبستان و دبیرستان علاقه و توانایی شگرف خود را در حل مسائل و معادلات ریاضی نشان داد.

می‏گویند او از زمان کودکی لباس مرتب و تمیز می‏پوشید عادتی که هنوز هم آن را فراموش نکرده چون تا به حال کسی او را بدون کت و شلوار ندیده است.

علاقه سوف به کامپیوتر از نوجوانی شروع شد و پس از اتمام دبیرستان دانشگاه استفورد را جهت ادامه تحصیل انتخاب کرد و در سال 1965 از رشته ریاضی فارغ‏التحصیل شد.

استخدام درآی بی ام رایانه همچنان او را به دنبال خود می‏کشاند و به همین دلیل بلافاصله با عنوان مهندس سیستم در آی بی ام شروع به کار کرد اما خیلی زود تصمیم گرفت دوباره به تحصیل در رشته کامپیوتر ادامه دهد. سرف جهت دریافت دکترا در رشته کامپیوتر در دانشگاه لس‏آنجلس کالیفرنیا UCLA ثبت نام کرد و تز دکترای خود را درباره ابر رایانه‏هایی که می‏توانند برنامه‏های کامپیوترهای دیگر را کنترل کنند نوشت که بعدها تز خود را در پروژه آرپانت به مرحله عمل درآورد.

پروژه ابر رایانه، سرف را به شبکه بندی کامپیوترها علاقمند کرد. در پاییز 1968 وزارت دفاع آمریکا از دانشگاه لس‏آنجلس خواست تا شبکه آرپانت (ARPANET) را طراحی کنند. سرف در مرکز اندازه گیری شبکه که مسئولیت آزمایش و تجزیه و تحلیل سیستم را بر عهده داشت به کار مشغول شد.

اینترنت

اینترنت

وینتون سرف در سال 1972 به عنوان دستیار استاد به دانشگاه استفورد برگشت و تا سال 1976 به عنوان دستیار استاد به تدریس پرداخت. او همچنین در فاصله سپتامبر سال 1973تا ماه می 1974 با همکاری دانشمند دیگری به نام رابرت کان طرح شبکه‏بندی بین‏المللی را با نام پروتکل کنترل انتقال ارائه داد با جدا کردن این پروتکل به دو بخش جداگانه و نامگذاری آن به پروتکل اینترنت IP نام طرح به TCP/IP تغییر یافت.

طرحی که قرار بود پیام‏ها را به اجزای کوچکتری به نام دیتاگرم تبدیل و در مقصد مجددا آنها را به حالت اولیه برگرداند، خطا و اشتباه سیستم را یافته و به عنوان تنها استاندارد ارتباطی اینترنت در سال‏های آینده مورد استفاده  و بهره‏برداری عمومی قرار دهد.

او در سال 1982 به عنوان استراتژیست و معاون اول شرکت بزرگMCI استخدام شد و تا سال 1986 در آن شغل باقی ماند. سرف مجدداً در سال 92به ام سی آی برگشت و در سال 1994 موفق به مخابره اولین سرویس نامه‏های الکترونیکی تجاری از شرکت MCI شد شرکت ام سی آی صاحب و اداره کننده امور تکنیکی و اینترنت بیش از 75 سازمان دولتی آمریکا و دومین شرکت مخابرات و تلفن راه دور جهان است. پروژه (Interplanetary Network IPN ) از آخرین طرح‏های سرف است. در این طرح قرار است با همکاری ناسا، سازمان هوا فضایی آمریکا، اینترنت به دیگر کرات و اقمار فضا گسترش یافته و ارتباط بین ماهواره‏ها با یکدیگر و با ایستگاه‏های زمینی برقرار شود.

افسانه اتصال به سیاره مریخ و مشتری از طریق اینترنت در 9 ژانویه 2005 وینتون سرف به خبرگزاری فرانسه اعلام کرد طی 4 سال آینده سیاره‏های مریخ و مشتری از طریق اینترنت با زمین ارتباط خواهند داشت.

سرف که در یک کنفرانس علمی- تحقیقاتی در هند سخن می‏گفت اعلام کرد سیاره مریخ تا سال 2009 و سیاره مشتری تا سال 2012 از طریق اینترنت به کره زمین متصل خواهند شد.

وی پروتکل اینترنت جدیدی را برای فضا طراحی کرده و معتقد است پروتکل‏ها و قراردادهای موجود نمی‏توانند در فضا و جو که از نظر فشار هوا، درجه حرارت و میزان جاذبه با زمین تفاوت بسیار دارند عمل کنند.

سرف این نوع ارتباط با اینترنت را دگرگونی شگرفی در عرصه پیشرفت‏های تکنولوژی اطلاعات می‏داند و امیدوار است، با برقرار شدن چنین ارتباطی بسیاری از اسرار مربوط به فضا کشف شده و به دانشمندان در تحقیقات علمی و فضایی کمک کند.

وینتون سرف: تکنولوژی و استفاده از اینترنت

وینت سرف تکنولوژی و استفاده از اینترنت را به 3 مرحله  تقسیم کرده و می‏گوید اولین دهه شبکه اینترنت در فاصله سال‏های 1972 تا 1982 به وقوع پیوست و از آن با مرحله تحقیق، طراحی و آزمایش گام‏های اولیه تکنولوژی نام برده می‏شود. دوره دوم شامل یکپارچه کردن دانش به دست آمده و استفاده از آن در ابعاد تجاری و همگانی کردن استفاده اطلاعات است.

حسین بیدرا مغز

دوست نوجوانان

تنظیم:بخش کودک و نوجوان

***************************************

مطالب مرتبط

استاد سخن

الکساندر گراهام بل

خواب چهل سالگی

پروفسور حسابی

نردبام آسمان

ابوریحان نابغه بزرگ ایرانی

شاعر تک بیت‏های ناب

تاریخ نویسی که جزء تاریخ شد

شرح حال دهخدا

لقمان حکیم

فیلسوف نقاش!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.