تبیان، دستیار زندگی
وجود آب همانند هوا برای ادامه حیات ضروری است. انسان بدون آب بیش از چند روز زنده نمی‏ماند. تمام موجودات زنده برای ادامه حیات به آب نیاز دارند. شاید به این دلیل است که بیش از 70درصد از سطح کره زمین را آب پوشانده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هر مولکول از مایه ی زندگی
آب

وجود آب همانند هوا برای ادامه حیات ضروری است. انسان بدون آب بیش از چند روز زنده نمی‏ماند. تمام موجودات زنده برای ادامه حیات به آب نیاز دارند. شاید به این دلیل است که بیش از 70درصد از سطح کره زمین را آب پوشانده است. حدود 97 درصد از آب موجود در کره زمین در اقیانوس‏ها ذخیره شده است.

آب

هر مولکول‏ آب از دو اتم هیدروژن و یک اتم اکسیژن تشکیل شده است. آب خالص بی‏رنگ، بی‏بو و بی‏مزه است. آب را می‏توان در رودها، دریاچه‏ها، چشمه‏ها، چاه‏ها، اقیانوس‏ها، دریاها و غیره یافت. آب به سه حالت جامد، مایع و گاز یافت می‏شود. آب در شرایط عادی به صورت مایع است؛ ولی در صفر درجه سانتی‏گراد شروع به یخ بستن می‏کند و در 100 درجه سانتی‏گراد به بخار تبدیل می‏شود.

آب موجود در طبیعت خالص نیست و حاوی مواد معدنی و املاحی است که در آن حل شده‏اند. آبی که مواد معدنی زیادی دارد، «آب سخت» یا «آب سنگین» نامیده می‏شود. صابون و پودرهای شوینده در چنین آبی خوب کف نمی‏کنند. آب سخت دو نوع است. نوع اول، آبی است که بی‏کربنات کلسیم و منیزیم در آن حل شده است. این املاح را می‏توان با جوشاندن آب از آن جدا کرد. نوع دوم، آبی است که حاوی کلرید و سولفات کلسیم و منیزیم است. برای بر طرف کردن سختی چنین آبی باید آن را با کربنات سدیم مخلوط کرد.

آب

آب، خصوصیات ویژه‏ای دارد. به طور مثال آب وقتی یخ می‏زند. سبک‏تر می‏شود. به همین دلیل، یخ و کوه‏های بزرگ یخ بر روی آب شناور می‏مانند. لایه‏های سطحی آب دمایی تغییرپذیر دارد؛ اما عمق آب دارای دمای ثابت چهار درجه سانتی‏گراد است. به همین دلیل در فصل زمستان فقط سطح خارجی برکه‏ها و دریاچه‏ها یخ می‏زند. به این ترتیب گیاهان و جانوران ساکن این آب‏ها در طول فصل زمستان نیز می‏توانند به زندگی ادامه دهند.

آب

آب، حلال بسیار خوبی است، به طوری که اکثر مواد در آن حل می‏شوند. به همین جهت آب دریاها و اقیانوس‏ها حاوی املاح مختلفی است. انحلال مواد قابل حل موجود در بستر و ساحل دریاها و اقیانوس‏ها موجب شور شدن آب آنها می‏شود. هوا نیز در آب حل می‏شود. وجود اکسیژن محلول در آب برای تنفس و ادامه حیات ماهی‏ها و سایر جانوران آبزی ضروری است.

آب

سلو‏ل‏های گیاهی و جانوری دارای مقادیر مختلفی آب‏اند. 60 تا 80 درصد گیاهان و درختان، 85 تا 95 درصد میوه‏های تازه و 98 درصد گیاهان آبزی را آب تشکیل داده است. 65 درصد بدن انسان نیز آب است.

آشامیدن آب آلوده و حاوی میکروب، خطرناک است و موجب انتقال بیماری‏های مختلف از جمله حصبه، وبا، اسهال، اسهال خونی و غیره به انسان می‏شود. جوشاندن و تصفیه آب موجب از بین رفتن میکروب‏ها و عوامل بیماری‏زای موجود در آن می‏شود.

چرا چطور چگونه؟

تنظیم:بخش کودک و نوجوان

*****************************************

مطالب مرتبط

شیر از چه موادی تشکیل شده است؟

بنزین چگونه به دست می آید؟

نقاشی اسرارآمیز مونالیزا

الجزایر در آفریقا

سنگ مرمر چیست؟

نور خورشید و پوست

جبر،شاخه ای از ریاضیات

کیمیاگری

مثلث شیطان

چرا طلا این‏قدر ارزشمند است؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.