تبیان، دستیار زندگی
دلیل گرایش به مصرف شیشه را در زنان، ارزان شدن اخیر این ماده، راحتی دسترسی به آن به دلیل حجم كم، بی‌رنگی و بی‌بویی و راحتی پنهان‌سازی آن می‌‌داند و می‌گوید: متاسفانه هنوز برخی زنان از عوارض خطرناك مصرف شیشه اطلاع ندارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زنان و رویای شیرین لاغری

زنان متقاضی لاغری در دام مواد مخدر صنعتی

رژیم لاغری بعد از زایمان

جانشین دبیر كل ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره تغییر الگوی اعتیاد جمعیت 62 هزار و 400 نفری زنان معتاد از مصرف مواد مخدر سنتی به صنعتی ابراز نگرانی می‌كند و هشدار می‌دهد: 20 درصد از این زنان به مواد مخدر صنعتی مانند شیشه معتاد شده‌اند و بعید نیست شمار آنها در آینده بیشتر شود.

طه طاهری با اشاره به این كه ماده مخدر شیشه در آرایشگاه‌ها به عنوان ماده‌ای برای لاغری سریع تبلیغ می‌شود، در گفتگوی اختصاصی با «جام‌جم» اعلام می‌كند: درباره این تغییر الگو نگرانیم چرا كه مصرف شیشه عوارضی مانند جنون دارد كه خطرش در زنان بویژه اگر نقش مادری داشته باشند، بیشتر است.

او دلیل گرایش به مصرف شیشه را در زنان، ارزان شدن اخیر این ماده، راحتی دسترسی به آن به دلیل حجم كم، بی‌رنگی و بی‌بویی و راحتی پنهان‌سازی آن می‌‌داند و می‌گوید: متاسفانه هنوز برخی زنان از عوارض خطرناك مصرف شیشه اطلاع ندارند.

مصرف شیشه باعث كم‌حافظگی ، سردردهای طاقت‌فرسا ، سرگیجه ، بالا رفتن فشارخون ، اختلال در خواب ، جنون ، سوء‌ظن ، توهم بینی ، اختلال و بی‌نظمی در وظایف كلیه و ریه ، بی‌اشتهایی ، كم‌وزنی مفرط ، عوارض قلبی ، تغییر در رفتار و گفتار و اختلال در درك می‌شود.

به دختران اطلاعات نادرست داده‌اند

امیرحسین یاوری، مدیركل مركز مطالعات، تحقیقات و پژوهش ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز در این باره می‌گوید: اطلاعات تایید نشده‌ای در اختیار دختران جوان قرار گرفته كه سبب شده آنها گرایش بیشتری به استفاده از مواد مخدر داشته باشند.یاوری معتقد است، برخی دختران تصور می‌‌كنند با استفاده از این مواد، اندام خود را زیباتر می‌كنند كه این تفكر اشتباه است.

به گفته این پژوهشگر، برخی از این مواد متابولیسم بدن را فعال می‌كند و ممكن است دوره كوتاهی در تنظیم اندام فرد موثر باشد ولی بعد از مدتی اعتیادآور خواهد بود.

بچه‌ها هم شیشه‌ای شده‌اند

مصرف شیشه نه‌تنها در میان زنان و دختران جوان رواج یافته بلكه به اعتقاد دكتر بهرام یگانه، رئیس انجمن مبارزه با آسیب‌های رفتاری، مصرف مواد اعتیادآور صنعتی در كودكان كم‌سن كشور حتی 8 ساله‌ها نیز گزارش شده است.

به گفته یگانه، براساس نتایج پژوهشی علمی در كرج، سن شروع مصرف اعتیادآورها از 10 سال نیز گزارش شده كه این موضوع، زنگ خطری قابل تعمیم به كل كشور است.

وی با استناد به پژوهش‌های انجام شده اخیر،  اعلام می‌كند: تخمین زده می‌شود در ایران، حدود 400 هزار مصرف‌كننده دائمی و تفننی اعتیادآورهای صنعتی بویژه محرك‌ها وجود دارد.

یگانه اذعان می‌كند: شمار مصرف‌كنندگان مواد روانگردان به طور اختصاصی، بیش از این است، زیرا اگر آمار تولید شركت‌های دارویی بررسی شود، به این واقعیت می‌رسیم كه در حال حاضر، مواد اولیه روانگردان‌ها و داروهای روانگردان بیش از حجمی كه قابل تصور است، در ایران تولید می‌شود و از آن جمله می‌توان داروهای كلونازپام و دیازپام را نام برد.

رئیس انجمن مبارزه با آسیب‌های رفتاری در عین حال، مطرح شدن برخی ادعاها و فرافكنی‌ها در كشور مبنی بر این كه «اعتیادآورهای صنعتی در ایران به صورت تفننی مصرف می‌شوند» را كذب می‌خواند و اظهار می‌كند: صددرصد مصرف‌كنندگان اعتیادآورهای صنعتی معتاد می‌شوند و البته سرعت معتاد شدن افراد با مصرف این مواد، بسیار بالاتر از سرعت ایجاد وابستگی به مواد مخدر است.

شیشه

چه باید كرد؟

یك كارشناس مبارزه با مواد مخدر در این باره می‌گوید: مافیای مواد مخدر به طور هوشمندانه عمل می‌كند و با كاهش قیمت شیشه برای گسترش این ماده مخدر محرك‌زا برنامه‌ریزی می‌كند.دیلمی‌زاده می‌افزاید: بررسی روند قیمت شیشه طی یك سال گذشته نشان می‌دهد طی این مدت «شیشه» كاهش چشمگیر قیمت داشته است.

به اعتقاد وی اطلاع‌رسانی صرف برای كاهش تقاضای شیشه كافی نیست و به حركت همه‌جانبه‌ای نیاز است. یكی از راه‌ها، سیستم قضایی است كه باید هزینه ورود مواد مخدر محرك‌زا مثل شیشه را برای قاچاقچیان بالا ببرد. چرا كه وقتی هزینه قاچاق یك كالا افزایش یافت، قطعا خود آن كالا گران می‌شود و در نتیجه تاكتیك مقابله با مافیای ورود موادمخدر كارساز می‌شود.

خانواده‌ها باید بدانند اعتیاد به مواد مخدر صنعتی و محرك‌ها هم مانند دیگر انواع اعتیاد درمان دارد، گرچه درمان آن نسبت به موادی مثل هروئین و تریاك طولانی‌مدت است.

به گفته دیلمی‌زاده اگر برای بازتوانی معتادان هروئین و تریاك باید برنامه یك ماهه طراحی كرد، قطعا اعتیاد به محرك‌ها به فرصت 3 ماهه نیاز دارد.

منبع : جام جم آنلاین

تنظیم برای تبیان : داوودی

مقالات مرتبط :

خانم های محترم " م ع ت ا د "

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.