تبیان، دستیار زندگی
بلوتوث یک رشته خصوصیت بی سیم است که ارتباطات کوتاه برد بین وسایل مجهز به تراشه های کوچک و اختصاصی آن را تعریف می کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بلوتوث ارتباط کوتاه برد

بلوتوث

مقدمه

بلوتوث یک رشته خصوصیت بی سیم است که ارتباطات کوتاه برد بین وسایل مجهز به تراشه های کوچک و اختصاصی آن را تعریف می کند. بلوتوث یک استاندارد رادیویی و پروتکل ارتباطی برای مصارف با توان پایین و برد کوتاه می باشد که با نصب یک میکرو چیپ ارزان قیمت در دستگاه ها فعال می شود. بلوتوث در حقیقت نام تجاری برای شبکه های بی سیم شخصی است که با استاندارد 20851 IEEE هم شناخته می شود. این بلوتوث برای فاصله های نزدیک و ارسال پیغام، عکس و یا هر اطلاعات دیگر استفاده می شود.

ارتباط چگونه برقرار می شود؟

ارتباط با فرکانس های رادیویی انجام می شود، هر وسیله بلوتوث حاوی یک تراشه فرستنده / گیرنده مربعی شکل به ضلع سانتیمتر است، که در باند فرکانسی 2.4 GHz تا 2.84 GHz کار می کند. این فرکانس از این لحاظ انتخاب شده، که در سراسر جهان به طور رایگان در دسترس است و محدودیت های داشتن مجوز را ندارد. این باند فرکانس طبق یک توافق نامه بین المللی برای اتفاده توسط لوازم علمی، پزشکی و صنعتی کنار گذاشته شده و اصطلاحاً به آن ISM می گویند. بانـد ISM به کانال تقسیم می شود که هر کدام پهنای بانـد MH دارند. بلوتوث از لحاظ نظری پهنای باند مگا بایت در ثانیه را دارد، که سرعتی نزدیک به کیلوبیت در ثانیه است. این سرعت خیلی بالا نیست، اما برای انتقال داده ها بین وسایل دستی و دسترسی به اینترنت کاملاً کافی است.

بلوتوث

تداخل امواج

یکی از راه ها برا ی جلوگیری از تداخل امواج ارسال سینگنال های بسیار ضعیفی در حدود میلی وات است. استفاده از امواج کم قدرت، شعاع برد سیگنال های بلوتوث را به حدود متر محدود می کند و هم چنین استفاده از این گونه سیگنال های ضعیف ایجاد تداخل بین امواج بلوتوث با امواج تلفن همراه، کامپیوتر یا دستگاه تلویزیون به طور کلی منتفی می شود.

بلوتوث از یک فناوری دیگر به نام جهش فرکانس در طیف گسترده یا (FHSS) بهره می یگرد، که احتمال استفاده از فرکانس برابر توسط دو دستگاه به طور همزمان را تقریباً به صفر می رساند. بر پایه این تکنولوژی هر وسیله این امکان را دارد که از فرکانس منحصر به فرد که به صورت اتفاقی از میان یک سری فکرانس های از پیش تعیین شده انتخاب می شوند، استفاده کند. به طور منظم تغییر فرکانس می دهد. در مورد بلوتوث این عمل تغییر فرکانس در دستگاه فرستنده حدود بار در ثانیه اتفاق می افتد. بر پایه همین تکنولوژی از اختلال بین امواج بلوتوث با دستگاه هایی مثل کنترل درب پارکینگ یا تلفن های بی سیم جلوگیری می شود.

تاریخچه

بلوتوث

فکر اولیه بلوتوث در شرکت اریکسون شکل گرفت. اریکسون که یک شرکت سوئدی ارتباطات راه دور است، در آن زمان در حال ساخت یک ارتباط رادویی کم مصرف، کم هزینه بین تلفن های همراه و یک گوشی بی سیم بود. کار مهندسی شروع شد و فکر اولیه به فراتر از تلفن های همراه و گوشی های آن ها توسعه یافت تا شامل همه انواع وسایل همراه شود. اریکسون با چند شرکت دیگر موافقت نامه ای را امضاء نمود که براساس آن گروه SIG به وجود آمد. این نام از نام یک پادشاه دانمارکی به نام هارالد (Harald Blatand ) به وجود آمد. کلمه ی بلاتند بعد از انتقال به زبان انگلیسی به شکل بلوتوث تلفظ شد، که معنای دندان آبی دارد. این حکمران به طور صلح آمیز، دانمارک، سوئد جنوبی و نروژ شمالی را متحد کرد. این کار به او شهرت یک پادشاه ماهر در ارتباط و مذاکره را در تاریخ داد. شرکت اریکسون اسم بلوتوث را به این فناوری داد چون امیدوار بود بتواند به طور صلح آمیز وسایل مختلف را متحد کند.

برگرفته از ویکیپدیا و علوم روز

تنظیم برای تبیان: فاطمه مجدآبادی