تبیان، دستیار زندگی
مشکلات دهان و دندان امروزه یکی از رایج‌ترین مشکلات مردم است. البته امروزه با پیشرفت بهداشت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جلوی سایش‌ دندانی را بگیرید

دندان هایی سالم با مصرف کمتر شیرینی

مشکلات دهان و دندان امروزه یکی از رایج‌ترین مشکلات مردم است. البته امروزه با پیشرفت بهداشت، میزان فساد و از بین رفتن دندان بسیار کمتر از گذشته شده است، ولی با توجه به نوع تغذیه، عادات غلط و عدم به کارگیری روش‌های صحیح بهداشتی، معضلات دندان هنوز هم وجود دارد.

یک دندان سالم از دو قسمت عمده ی "تاج و ریشه" تشکیل شده است. تاج قسمتی از دندان است که در دهان دیده می‌شود و ریشه قسمتی از دندان است که در داخل استخوان فک قرار دارد، ولی در واقع از سه قسمت مجزا یعنی مینا، عاج و پالپ یا مغز دندان تشکیل شده است. دندان یک سری بافت‌های نگه دارنده دارد که شامل استخوان فک، لثه و الیاف نگه‌دارنده است. مینای دندان سخت‌ترین عضو بدن از لحاظ استحکام می‌باشد و تاج دندان را می‌پوشاند و در واقع چیزی که در دهان مشاهده می‌کنیم، همان مینای دندان است. ضخامت این لایه متغیر بوده و در بعضی جاها تا سه میلی‌متر می‌رسد. پس قسمتی از تاج دندان که در دهان قابل مشاهده و لمس است، مینا نامیده می‌شود. سایر قسمت‌های تاج در زیر مینا قرار دارند.

ساختمان دندان

خمیر دندان نباید به مینا آسیبی برساند و این امر با انتخاب خمیردندانی مناسبی که دارای مواد ساینده ی ملایم است، مقدور می باشد.

تغییر رنگ ظاهری دندان می‌تواند علل خارجی یا داخلی داشته باشد. بعضی از باکتری‌ها در دهان ایجاد رنگدانه‌ می‌کنند و باعث تغییر رنگ سطح دندان به سبز، قهوه‌ای، مشکی یا نارنجی می‌شوند. تنباکو، چای، قهوه و دخانیات همه موجب تغییر رنگ دندان‌ها می‌شوند. تمام این عوامل، علل خارجی تغییر رنگ سطح دندان‌ها هستند. استفاده از خمیرها و پودرهای سفیدکننده دندان از ایجاد چنین رنگ‌هایی که علل خارجی داشته باشند، جلوگیری می‌کند.

از علل داخلی تغییر رنگ دندان می‌توان به مصرف بعضی از داروها مثل آهن و ید اشاره کرد.

سایش‌ دندانی به چه عللی به وجود می‌آید؟

فرسایش دندان‌ها یک روند طبیعی است که با افزایش سن ایجاد می‌شود. البته این حالت اگر در افراد کم سن دیده شود، غیرطبیعی است.

این سایش‌ها انواع مختلفی دارند و به دلایل متعددی ایجاد می‌شوند.

برخورد دندان ها به یکدیگر در حین جویدن غذا، عادت به فشار دادن دندان‌ها بر روی همدیگر در حالت استرس، مصرف غذاهای اسیدی، استفاده غلط از مسواک و خلال دندان، عادت به قرار دادن قلم و سنجاق و تنباکو یا هر ماده خارجی بین دندان‌ها، مصرف میوه‌های ترش ، نوشابه‌ها، بعضی از داروهای شیمیایی، استفراغ‌های مزمن و بعضی مواد صنعتی از عوامل ایجادکننده این سایش‌ها هستند.

این سایش‌ها تا زمانی که در مراحل اولیه هستند و زیبایی و عملکرد دندان‌ها را مختل نکرده‌اند، مشکل‌ساز نیستند و بهترین راه چاره، تغییر عادت فرد و همچنین استفاده از مواد متعادل ‌کننده PH دندان می‌باشد.

استفاده از نخ دندان

برخی افراد تصور می‌کنند که با بالا رفتن سن دندان‌ها شل و لق می‌شوند، در حالی که هیچ دندانی با بالا رفتن سن شل نمی‌شود. با بالا رفتن سن، زمان فراموش کردن مسواک طولانی‌تر می‌شود، یعنی هرچه سن فرد بالاتر می‌رود، عدم رعایت بهداشت دهان اثر بدتری را بر روی دندان باقی می‌گذارد و به دنبال تجمع جرم‌، ممکن است دندان‌ از بین برود، ولی کسی که تمام مراقبت‌های دهان و دندان را انجام می دهد، دندان‌های سالمی خواهد داشت.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان به تشکیل لایه میکروبی در دندان منجر می‌شود. دو تا پنج دقیقه بعد از استفاده از مواد قندی و غذا، اسیدهای مخرب در اثر فعالیت میکروب‌های موجود در لایه میکروبی تولید شده و به مدت 20 دقیقه تا یک ساعت در دهان باقی می‌مانند. اسید تولید شده مینای دندان را تخریب می کند و باعث شروع پوسیدگی می‌شود.

استفاده از مواد شوینده دندان و دهان‌شویه‌ها با PH قلیایی کم و مواد ضدباکتری پس از مصرف مواد شیرین ، اسید و باکتری‌های موجود در سطح دندان را از بین می‌برد و مانع از پوسیدگی می‌شود. همچنین فلوراید موجود در ترکیب این مواد باعث استحکام مینای دندان شده و آن را در برابر پوسیدگی مقاوم می‌کند.

پس نتیجه‌ای که می‌توانیم بگیریم این است که با استفاده ی مناسب از مواد شوینده‌ دهان و دندان (خمیر دندان، پودر دندان و دهان‌شویه) می‌توانیم گام مهمی در جهت حفظ سلامتی دندان‌هایمان برداریم.

دکتر روژین سرکارات

هفته نامه سلامت

*مطالب مرتبط:

دندان کودک را تمیز کنید

پوسیدگی به دندان شما نزدیک است

جرم گیری برای دندان مضر است؟

با انواع خمیردندان آشنا شوید

مقدار پوسیدگی دندان، به شکل و نوع ماده غذایی بستگی دارد

نقش تغذیه در سلامت دهان و دندان

 شناخت ساختمان دندان

آیا دهان‌شویه موثر است؟

از دست دادن دندان ها

لبخندی زیبا با دندان هایی زیبا

درمان دندان های فاصله دار

ایمپلنت دندانی

پوشاندن شیار دندان ها

خطاهای سفید كردن دندان

ضرورت نگهداری از دندان ها

 شناخت علل پوسیدگی دندان

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.