تبیان، دستیار زندگی
صداقت و روراستی یعنی ابراز احساسات و حالتی که هر لحظه داریم. زن و شوهر صادق، افکار و احساسات واقعی خود را با یکدیگر در میان گذاشته و اطمینان دارند که طرف مقابل سعی در درک او دارد و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آرامش در سایه صداقت

خوشبختی با تو آغاز می شود(3)

آرامش در سایه صداقت

در مقاله پیشین در مورد اهمیت و ارزش انتخاب در زندگی زناشویی صحبت کردیم، در ادامه این مبحث، به ارائه نکاتی چند در مورد صداقت و یکرنگی در زندگی زناشویی می پردازیم.

صداقت و روراستی یعنی ابراز احساسات و حالتی که در هر لحظه داریم. زن و شوهر صادق، همان هستند که هستند و افکار و احساسات  واقعی خود را با یکدیگر در میان می گذارند. آنان امنیت خاطر دارند و نگران پاسخ یکدیگر نیستند و اطمینان دارند که طرف مقابل سعی می کند او را درک کند. وقتی زن و شوهر، افکار و احساسات خود را راحت و صادقانه بیان می کنند، با یکدیگر صمیمی می شوند و گلایه های خود را بیان کرده و بر طرف می کنند.

زن و شوهر صادق،  افکار و احساسات  واقعی خود را با یکدیگر در میان می گذارند و نگران پاسخ یکدیگر نیستند و اطمینان دارند که طرف مقابل سعی می کند او را درک کند.

برای صداقت در رابطه زناشویی، شما نیازمند کسب مهارتهای جدید و درک جدید هستید. مهم ترین نکاتی که در این رابطه باید بیاموزید عبارتند از:

1- تمرین روراستی و صداقت با ابراز و بیان احساسات در لحظه، و تشویق همسرتان به اینکه بگوید چه چیزی شنیده و چه حسی پیدا کرده است.

2- صداقت جرات می خواهد، خصوصا جرات خطر کردن

3- زن و مرد صادق، خودپذیری را تمرین می کنند، مسئولیت افکار و احساسات خود را می پذیرند، با یکدیگر همکاری می کنند و ارتباط روشن و صریحی دارند.

آرامش در سایه صداقت

1- بیان افکار و احساسات

وقتی احساسات خود را در هر لحظه بیان می کنید، با همسرتان روراست هستید. در این صورت، اگر برنجید یا عصبانی شوید،آن قدر به همسرتان اعتماد خواهید کرد که احساساتتان را با او در میان بگذارید و مطمئن باشید که به شما پرخاشگری نخواهد کرد. روراست بودن باعث می شود طرفین بدون حدس زدن، به احساسات یکدیگر پی ببرند.

2- نقش جرات در صداقت

جرئت به خرج دادن مستلزم این است که علاوه بر بروز دادن احساسات و هیجانات خود، مسئولیت آنها را بپذیرید. شرط روراستی این است که احساسات تان را طوری ابراز کنید که نشان میدهد مسئولیت آنها را پذیرفته اید و نمی خواهید بگویید همسرتان آن را در شما ایجاد کرده است. یکی از راههای ابراز احساسات  این است که احساسات خود را با "من- پیام ها" بیان کنید. "من- پیام" سه بخش است:

1- توصیف رفتار

2- بیان احساسات

3- بیان پیامدهای احتمالی

برای مثال:

"وقتی شبها دیر می کنی...."   : توصیف رفتار

"من نگران می شوم........."   : بیان احساسات

"..... چون می ترسم اتفاقی برایت افتاده باشد": پیامد رفتار را نشان می دهد.

3- خطر کردن

خطر کردن یعنی انجام دادن کاری که تا به حال انجام نداده اید یا انجام کارها به شیوه ای جدید. بسیاری از زن و شوهر ها به جای اینکه خودشان باشند، نقش بازی می کنند تا بلکه همسرشان آنها را بپسندد. خودافشایی جرات می خواهد. وجهه خوب از خود نشان دادن، آسان تر از افشای صادقانه احساسات است. با به جان خریدن خطر طرد شدن می توانید جا افتاده ترین رابطه ها را عوض کنید. بنابراین اگر می خواهید در دام رابطه سطحی و عاری از صداقت نیفتید باید خطر کنید.

4- خودپذیری

فردی که خودش را قبول دارد بیشتر دنبال صداقت و روراستی است. فردی که خود را قبول ندارد، دنبال توجه، قدرت، انتقام و سرزنش است. به این ترتیب خطر کردن نتیجه و محصول خودپذیری است. در مقابل فردی که خود را قبول دارد، بیش از دیگران دنبال بازخورد است و بازخوردهای دیگران را بیشتر می پذیرد و در عین حال، نگران نیازها و رفاه همسرش است. روراستی در گرو خودپذیری و همکاری زن و شوهر است.

آرامش در سایه صداقت

صداقت و روراستی را در خود پرورش دهید

اگر می خواهید با همسرتان صادق باشید، باید بدانید در زندگی مشترک معمولا چطور پاسخ می دهید. به جای پاسخهایی که طبق عادت می دهید، به نحوی پاسخ دهید که احساساتتان را بروز دهد آن هم طوری که به رابطه شما کمک کند.

جان گاتمن، "فن ویرایش" را توصیه می کند. ویرایش ارتباط شبیه به ویرایش مکتوبات است. ویرایش به شما کمک می کند ضمن حفظ پیام خود، آن را تا حد امکان روشن و صریح کنید.

در ادامه یک ارتباط ویراستاری نشده را ملاحظه می کنید:

وقتی از سر کار بر می گردید، همسرتان می گوید:" ممکن است امشب تو شام بپزی؟ من خسته ام."

شما هم جواب می دهید:" من هم خیلی خسته ام. از غذا درست کردن فرار نکن. نیم ساعت وقت اضافه می دهم تا غذارا آماده کنی."

اما اگر همین پاسخ را ویرایش کنید، خواهید گفت:" بهتر است هر دو چند دقیقه استراحت کنیم و بعد یک غذای حاضری با هم تهیه می کنیم"

در این پاسخ هم راحت و صادق بوده اید و هم ملاحظه همسرتان را کرده اید.

ادامه دارد....

مریم عطاریان- بخش خانواده و زندگی

مقالات مرتبط:

خوشبختی با تو آغاز می شود

شاهراه حل اختلاف با همسر

تو همانی که هستی

دلخورم اما دوستت دارم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.