تبیان، دستیار زندگی
یكى از نشانه‏هاى سنگین و با وقار بودن آن است كه انسان، از شوخى كردن بپرهیزد و متین و جدى باشد. كسانى كه در هر محفل و مجلسى لب به شوخى باز مى‏كنند و سخنان مضحك به زبان مى‏آورند و دیگران را مى‏خندانند، پیدا است كه وقار و متانت ندارند و افرادى جلف و سبك مغز
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شوخى، عقل را زایل می‎کند

عقل

قال امیرالمومنین علی علیه‎السلام:

"ما مزح امرؤ مزحه الا مج من عقله مجه(1)؛ هیچ كس شوخى نكرد، مگر آن كه، با پرداختن به شوخى، بخشی از عقل خود را به دور انداخت.

شرح حدیث:

یكى از نشانه‏هاى سنگین و با وقار بودن آن است كه انسان، از شوخى كردن بپرهیزد و متین و جدى باشد. كسانى كه در هر محفل و مجلسى لب به شوخى باز مى‏كنند و سخنان مضحك به زبان مى‏آورند و دیگران را مى‏خندانند، پیدا است كه وقار و متانت ندارند و افرادى جلف و سبك مغز هستند.

امام علی(علیه‏السلام)، در جاى دیگرى، هنگامى براى فرزند گرامى خود، امام حسن مجتبى (علیه‎السلام) وصیت‎نامه مى‏نویسد، او را به ‏شدت از شوخى كردن بر حذر مى‏كند.

امام به فرزند خود مى‏فرماید: "نه تنها خودت، هیچگاه در حضور مردم شوخى مكن و حرف‎هاى خنده‎آور مزن، بلكه حرف‎هاى خنده‎آور دیگران را هم نقل مكن. چون این كار، باعث سبكى و جلفى مى‏شود و ارزش انسان را از بین می‎برد."

شیخ سعدى نیز به پیروى از امام، در یكى از شعرهاى خود گفته است:

ز شوخى، بپرهیز، اى باخرد                                               شوخى، تو را، آبرو مى‏برد!

ما نیز اگر در اطراف خود دقت كنیم، خواهیم دید كه مردم، كسانى را كه زیاد شوخى مى‏كنند و حرف‎هاى خنده‎آور مى‏زنند، چندان جدى نمى‏گیرند و براى آنها ارزش و احترام قائل نمى‏شوند.

به خاطر همین است كه امام فرموده است: وقتى كسى شوخى مى‏كند مثل آن است كه قسمتى از عقل خود را بیرون ریخته و به دور انداخته است .‏

معنى این سخن آن است كه با هر شوخى مقدارى از عقل انسان در نظر مردم از بین مى‏رود و اگر كسى زیاد شوخى كند، مثل آن است كه قسمت‎هاى زیادترى از عقل خود را دور ریخته است و در نظر مردم به صورت كسى در آمده كه دیگر در سرش عقل باقى نمانده است.


پی‎نوشت:

1- نهج البلاغه، ح 405 .

برگرفته از پندهاى كوتاه از نهج‎البلاغه، هئیت تحریریه بنیاد نهج‏البلاغه .

گروه دین و اندیشه تبیان، هدهدی. 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.