تبیان، دستیار زندگی
در روز شنبه 2 آبان ماه 1388، مطابق با 24 اکتبر 2009 میلادی شرکت کنندگان سومین المپیاد جهانی نجوم از مرکز علوم و ستاره شناسی تهران بازدید کردند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

داستانی از المپیاد نجوم

لوگوی المپیاد نجوم

در روز شنبه 2 آبان ماه 1388، مطابق با 24 اکتبر 2009 میلادی شرکت کنندگان سومین المپیاد جهانی نجوم از مرکز علوم و ستاره شناسی تهران بازدید کردند.

در المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیك تیم‌های دانش‌آموزی 20 كشور جهان حضور داشتند كه هر یك از كشورهای شركت كننده دارای تیم‌های 5 نفری از دانش‌آموزان 16 تا 18 سال بودند.

در این المپیاد كشورهایی اعم از لهستان، یونان، برزیل، كره جنوبی و چین حضور داشتند و همچنین سرپرستان تیم‌های اعزامی به تهران در هتل اوین مستقر شدند.

المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیك در 2 بخش آزمون عملی و تئوری برگزار شد؛ در آزمون تئوری 18سؤال در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفته و در بخش عملی به دلیل صاف بودن آسمان در استان سمنان، این رقابت در این استان برگزار شد. در اواخر این المپیاد، شرکت کنندگان از مرکز علوم و ستاره شناسی تهران بازدید کردند که شرح وقایع گذشته در این مرکز به ترتیب زیر می باشد.

پس از ورود شرکت کنندگان محترم به این مرکز، ابتدا برنامه ای در تالار کهکشان مرکز علوم و ستاره شناسی تهران برگزار شد. در ابتدا تلاوتی چند از آیات قرآن کریم به سمع و نظر حضار در سالن رسید و به دنبال آن سرود پر افتخار جمهوری اسلامی ایران پخش شد که در آن فضای علمی، به هر فرد ایرانی، احساس غرور خاصی دست می داد.

در پایان جناب آقای مهندس احمد دالکی، پدر نجوم آماتوری ایران به سخنرانی پرداختند و مدال افتخار خود را بابت عکس های فوق العاده ی جناب آقای اوشین زاکاریان به ایشان هدیه دادند.

طی این برنامه ابتدا سخنرانی جناب آقای سیاوش صفاریان پور، مجری برنامه آسمان شب شنیده شد. آقای صفاریان پور پس از خوش آمدگویی به شرکت کنندگان سومین المپیاد جهانی نجوم، درباره ی مرکز علوم و ستاره شناسی تهران و سابقه آن، توضیحات کامل و ارزنده ای دادند. در ادامه کلیپی زیبا از امکانات مرکز علوم و ستاره شناسی تهران همراه با موسیقی متن آرامش بخشی پخش شد. سپس تصاویر نجومی آقای اوشین زاکاریان توجه بینندگان را به خود جلب کرد. این تصاویر از آثار باستانی ایران در پناه آسمان شب تهیه شده بود و آنقدر زیبا بود که تمامی حضار را به وجد آورد.

در امتداد این برنامه شاهد نمایش صورت های فلکی در سقف تالار کهکشان بودیم که با توضیحات کاملی همراه بود.

در پایان جناب آقای مهندس احمد دالکی، پدر نجوم آماتوری ایران به سخنرانی پرداختند و مدال افتخار خود را بابت      عکس های فوق العاده ی جناب آقای اوشین زاکاریان به ایشان هدیه دادند.

مرکز علوم و ستاره شناسی تهران

نکته ی جالبی که توجه همگان را جلب کرد این بود که آقای زاکاریان در تصاویر نجومی خود توجه خاصی به صورت فلکی جبار داشتند و هنگامی که دلیل این توجه ویژه به صورت فلکی جبار از ایشان پرسیده شد در جواب عنوان کردند که این صورت فلکی نمادی از زیبایی در عکس های ایشان  می باشد و با وجود آن، عکس ها دلنشین تر  می گردد.

پس از اتمام برنامه در تالار کهکشان شرکت کنندگان جهت بازدید از امکانات و تجهیزات مرکز به دو گروه تقسیم شده و به سالن فیزیک و شیمی تشریف فرما شدند. طی این بازدید راهنمایان محترم مرکز علوم و ستاره شناسی تهران به ارائه توضیحاتی در مورد کارکرد هر کدام از امکانات این مرکز پرداختند.

در پایان بازدید، پس از پذیرایی جانانه! شرکت کنندگان جهت ضیافت شهردار محترم منطقه یک تهران به دهکده شیان رهسپار شدند.

از این که جمهوری اسلامی ایران توانسته است این المپیاد را به بهترین شکل میزبانی کند بسیار خوشحالیم و امیدواریم که موفقیت جوانان ما در عرصه نجوم تداوم داشته باشد.

گزارش:

محمد حسین حمیدیان

عضو انجمن نجوم تبیان - میزبان شرکت کنندگان المپیاد جهانی نجوم در مرکز علوم و ستاره شناسی تهران

تنظیم برای تبیان:

ا.م.گمینی