تبیان، دستیار زندگی
پستانداران برای تغذیه نوزادان خود، مایعی سفید رنگ و مغذی تولید می‏کنند که به آن، شیر می‏گویند. شیری که می‏نوشیم، بیشتر از گاو، گوسفند و بز گرفته می‏شود. کره، پنیر، خامه و غیره نیز از شیر به دست می‏آیند. ما به درستی نمی‏دانیم که انسان از چه زمانی شروع به
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شیر از چه موادی تشکیل شده است؟

شیر

پستانداران برای تغذیه نوزادان خود، مایعی سفید رنگ و مغذی تولید می‏کنند که به آن، شیر می‏گویند. شیری که می‏نوشیم، بیشتر از گاو، گوسفند و بز گرفته می‏شود. کره، پنیر، خامه و غیره نیز از شیر به دست می‏آیند.

ما به درستی نمی‏دانیم که انسان از چه زمانی شروع به نوشیدن شیر چهار پایان کرد؛ اما مدارک موجود نشان می‏دهند که انسان در حدود پنج هزار سال پیش شروع به نگهداری و اهلی کردن حیوانات شیرده کرد.

شیر غذایی کامل است. این ماده غذایی دارای عناصر مختلفی مثل قند، پروتئین، چربی، ویتامین، املاح و آب است. شیر گاو حاوی 2/87 درصد آب، 7/3 درصد چربی، 5/3 درصد پروتئین، 9/4 درصد قند و مواد معدنی و ویتامین‏های مختلف است. این مواد درشیر سایر پستانداران نیز به مقادیر مختلف یافت می‏شوند.

کره از چربی موجود در شیر گرفته می‏شود. چربی‏ها باعث تولید انرژی در بدن می‏شوند. پروتئین موجود در شیر موجب تقویت عضلات بدن می‏شود. بدن انسان قند را به راحتی جذب کرده، از آن برای سوخت و ساز استفاده می‏کند. کلسیم و فسفر موجود در شیر، به شکل‏گیری و رشد استخوان‏ها کمک می‏کند. ویتامین‏های شیر، کمبود ویتامین را در بدن جبران می‏کنند.

شیر خیلی زود فاسد می‏شود؛ به همین جهت آن را پس از دوشیدن، پاستوریزه و هموژنیزه می‏کنند. افرادی که رژیم غذایی دارند، از شیر بدون چربی استفاده می‏کنند. برای تهیه این نوع شیر، قسمت اعظم چربی شیر را قبل از فروش و عرضه به بازار از آن جدا می‏کنند.

چرا چطور چگونه؟

تنظیم کودک و نوجوان

**********************

مطالب مرتبط

سنگ مرمر چیست؟

نور خورشید و پوست

کیمیاگری

چرا طلا این‏قدر ارزشمند است؟

رعد و برق کبریت انسان های اولیه

باران رنگی هم وجود دارد؟

بهداشت دندان‏ها یک امر ضروری

سردرد بستنی خوردن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.