تبیان، دستیار زندگی
شما به کمک مولتی‌متر دیجیتال (ارزان) و آی‌سی حسگر دما می‌توانید دماسنج حساس و دقیقی را بسازید و بوسیله‌ی آن آزمایش‌های بسیاری را در اطراف خانه و یا آزمایشگاه مدرسه انجام دهید ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دماسنج دیجیتال

شما به کمک مولتی‌متر دیجیتال (ارزان) و آی‌سی حسگر دما، می‌توانید دماسنج حساس و دقیقی را بسازید و بوسیله‌ی آن آزمایش‌های بسیاری را در اطراف خانه و یا آزمایشگاه مدرسه انجام دهید.

دو حسگر دما وجود دارد که کار این پروژه را راحت نموده است. نام اختصاری این دو حسگر LM34 و LM35 است. اینها به ترتیب بر حسب فارنهایت و سلسیوس درجه‌بندی شده‌اند و وقتی عددی را در مولتی‌متر قرائت می‌کنید آن‌ها به ازای هر درجه حرارت 10میلی‌ولت برق تولید می‌کنند، بنابراین مستقیماً از مولتی‌متر می‌توان دما را خواند و فقط کافی است عدد خوانده شده را بر ده تقسیم کنیم.

دماسنج دیجیتال

وسایل مورد نیاز

ما برای قرائت ساده و دقیق از مولتی‌متر دیجیتال استفاده کرده‌ایم.

برای اندازه‌گیری دما بر حسب فارنهایت آی‌سی LM34.

برای اندازه‌گیری دما بر حسب سلسیوس آی‌سی LM35

مقاومت 180000 اهمی. روی این مقاومت چهار نوار رنگی وجود دارد. رنگ‌ها به ترتیب: قهوه‌ای، خاکستری، زرد و طلایی است.

باتری 9 ولت

سر باتری 9 ولت

2 سیم  سرسوسمار دار

سه سیم بلند (اختیاری)

نوارچسب برق یا شیلنگ حرارتی هیت‌شیرینک (اختیاری)

در تصویر سمت راست، مولتی‌متر روی مقیاس 0 تا 2000میلی‌ولت (0 تا 2ولت) قرار داده شده‌است. به عقربه‌ی دستگاه توجه کنید که روی "2000m" قرار دارد.

دماسنج دیجیتال

عددی که نشان می‌دهد 791 میلی‌ولت است که متناظر 79.1 درجه‌ی فارنهایت می‌باشد (زیرا مولتی‌متر به حسگر دمای LM34 وصل است)

در تصویر مقابل، حسگر LM35 روی یک تکه یخ قرار دارد، دمای آب ذوب شده از یخ را 8.9 درجه‌‌ی سلسیوس نشان می‌دهد. در این آزمایش به طور ساده ما سوسماری‌ها را به دو پایه‌ی حسگر وصل کرده‌ایم و سیم قرمز سر باتری را دور پایه‌ی سوم پیچیده‌ایم.

دماسنج دیجیتال

برای ساخت دما‌سنج دائمی، می‌توان سیم‌ها (حدود 1.5 متر سیم خوب است) را به سه پایه‌ی حسگر دمای فارنهایت LM34 لحیم نمود. از سه رنگ مختلف استفاده کنید و توجه داشته باشید کدام رنگ به کدام پایه وصل شده است. مقداری نواچسب برق حول پایه‌ی وسط بپیچید تا با دو پایه‌ی دیگر اتصال پیدا نکند، سپس حول هر سه پایه نوارچسب برق، بپیچید یا می‌توان هر سه پایه را در لوله‌ی هیت‌شیرینک برده با گرم کردن آن لوله‌ی شیرینک را جمع نمود.

دماسنج دیجیتال

مخصوصاً سیم‌ها را بلند در نظر گرفته‌ایم، تا بتوان دمای داخل جعبه‌ها یا بیرون خانه را اندازه گرفت. 1.5 متر سیم این امکان را می‌دهد تا دماسنج را داخل یخچال یا فریزر قرار دهیم یا مولتی‌متر را در محلی خارج از آنجا که دما سنجیده می‌شود بگذاریم. از این وسیله می‌توان در دستگاه جوجه‌کشی، تراریوم یا آکواریوم استفاده نمود.

انتهای دیگر سیم‌های بلند به سر باتری و مقاومت وصل است. توجه کنید رنگ‌بندی سیم‌ها کمک می‌کند تا در مورد صحت سیم‌کشی اطمینان حاصل کنیم. در تصویر زیر، سیم قرمز سرباتری به سفید- قهوه‌ای و سیم سیاه سرباتری به سیم قهوه‌ای لحیم شده است. سیم قهوه‌ای حول یک سر مقاومت و سیم آبی حول سر دیگر مقاومت پیچانده شده‌است. اگر بخواهید می‌توانید این سیم‌ها را لحیم نمایید.

در تصویر زیر، به خوبی می‌بینید که چگونه هیت‌شیرینک می‌تواند حسگر دما را محافظت نموده و استفاده از آن را راحت نماید. تنها بخش بالایی حسگر از هیت‌شیرینک بیرون آمده‌است.

دماسنج دیجیتال

سرهای سوسماری به مقاومت وصل شده و سرهای دیگر سیم‌سوسماری (همانندشکل زیر) به مولتی‌متر وصل می‌شود.

دماسنج دیجیتالدماسنج دیجیتال

بدین ترتیب دما سنج کامل شده و آماده‌ی اندازه گیری دما است.

بازگشت