تبیان، دستیار زندگی
ممكن است بدون اینكه بخواهید توجه زیادی به توانایی‌های كودك‌تان كرده و دائما در این فكر باشید و به همین خاطر او فكر كند كه شما به این خاطر به او عشق می‌ورزید و اگر نتواند خواسته‌های شما را برآورده كند محبت خود را از او دریغ می‌ورزید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سهم او از زندگی

رشد

پرورش استعدادهای كودك، تأثیر ویژه‌ای در تربیت صحیح او دارد؛ از این‌رو شناخت این استعدادها و جهت‌دهی به آنها امری ضروری است. شناسایی استعداد و خلاقیت كودكان موجب شناخت مسیر علاقه كودك و سرمایه‌گذاری روی آن تا رسیدن به هدف متعالی برای آینده او می‌شود. مقاله زیر سعی دارد گام‌های مؤثری در  زمینه پرورش استعداد كودكان بردارد.

در شكوفا‌سازی‌ استعداد‌های كودكان‌مان سهیم باشیم‌: تمرین‌های فرزند خود را بررسی و یا اگر فرزندتان در زمینه درسی مستعد است تكالیف او را چك كنید. صمیمانه تجربیات و معلومات خود را در اختیار او بگذارید. شما حتی می‌توانید در هنگام انجام تكالیف او در كنارش حضور داشته‌، او را تشویق كنید و یا به نرمی خطای او را متذكر شوید و یا حتی توصیه‌های لازم را به او بدهید تا بدین طریق انگیزه و علاقه او را دو چندان كنید‌.

بر سختكوشی و ممارست فرزندتان تاكید كنید: حتی بااستعداد‌ترین افراد نیز با تمرین و ممارست به نتیجه می‌رسند‌. به فرزندتان بگویید قبل از آنكه بازی كند تمرین‌ها و تكالیف خود را انجام دهد و با این كار علایقش را یادآوری كرده و به ازای تمرین و تلاش او جوایزی در نظر بگیرید تا او را به انجام تكالیف مشتاق‌تر كنید. با این حال به خاطر داشته باشید كه او را بیش از پیش تحت فشار قرار ندهید مخصوصا مواقعی كه انتظارات شما معقول نیست.

برای كودك‌تان محیط‌های مستعد را فراهم‌سازید‌: می‌توانید مربی با تجربه‌ای برای كودك‌تان انتخاب كنید و از قبل از نوع تدریس او اطمینان حاصل كنید‌.  او را به دیدن محیط‌هایی ببرید كه در رابطه با علایق و حوزه فعالیت اوست. اگر كودك‌تان در زمینه درسی مستعد است می‌توانید او را با دیگر دانش‌آموزان كه در این زمینه پیشرفت‌های شایانی داشته‌اند آشنا كنید‌.

منابعی را در اختیار كودك‌تان قرار دهید كه در حیطه علاقه او باشد‌:

شما می‌توانید با خریداری كتب، مجلات و یا رسانه‌های كمك‌آموزشی، انگیزه و علاقه او را مضاعف كنید. خیلی اوقات آشنا کردن آنها با موضوعات مختلف مطالعه و کسب اطلاعات می تواند علاقه را در آنها افزایش داده یا ایجاد نماید.

از چگونگی پیشرفت او آگاه شده و نقاط ضعف و قدرت او را ارزیابی كنید‌:‌ در تمامی اجرا‌ها و مسابقات او حضور یابید و بدین طریق از پیشرفت او آگاه شوید. سعی کنید بیشتر بر نقاط قوت تاکید کنید تا نقاط ضعف او. اگر این کار بدون اغراق باشد او تلاش می کند تا این نقاط را بیشتر افزایش دهد.

برای كودك‌تان تشویق و جایزه در نظر بگیرید‌: می‌توانید به‌منظور برد و یا پیشرفت او جشن كوچكی برایش تدارك ببینید و شادی و غرور خود را از موفقیت او در این پیروزی نشان دهید‌.

به او بیاموزید كه تلاش مستمر برای رسیدن به هدف چقدر ارزشمند است‌: به او بگویید هر فردی در یك زمان تنها می‌تواند یك هدف را دنبال كند. مشخص كردن علایق و رتبه‌بندی آنها و تلاش مستمر برای رسیدن به آنها بسیار اهمیت دارد‌. از طرف دیگر، در فشار قرار دادن كودك و خودتان می‌تواند مشكلات زیادی را همانند استرس، افسردگی و خشم ایجاد كند‌، پس:

تنبیه

‌كودك‌تان را بدون در نظر گرفتن استعداد‌ها و توانایی‌هایش دوست بدارید‌: ممكن است بدون اینكه بخواهید توجه زیادی به توانایی‌های كودك‌تان كرده و دائما در این فكر باشید و به همین خاطر او فكر كند كه شما به این خاطر به او عشق می‌ورزید و اگر نتواند خواسته‌های شما را برآورده كند محبت خود را از او دریغ می‌ورزید. به او خاطرنشان كنید او را به خاطر آنچه هست و نه به خاطر توانایی‌ها و استعداد‌هایش دوست می‌دارید.

اجازه دهید كودك‌تان زمینه‌های دیگر را نیز تجربه كند: هنگامی كه محیط مناسبی برای رشد كودك‌تان فراهم كردید، نگذارید تا او فقط در یك زمینه فعالیت كند، پس او را با زمینه‌های متفاوت دیگر نیز آشنا كنید زیرا یادگیری‌های جدید ذهن او را تحریك كرده و موجب تقویت بیشتر استعداد‌های او می‌شود.

 اجازه دهید كودك‌تان از زندگی لذت ببرد: فرزندتان را مجبور نكنید تا خود را بیش از حد خسته كند. به خاطر داشته باشید كه او هنوز كودك است و باید از بازی با همسن و سالانش لذت ببرد. انتظارات واقع‌بینانه‌ای از كودك‌تان داشته باشید و او را بیش از حد تحت فشار قرار ندهید. چرا که اگر انرژی های درونی او فرصت تخلیه نداشته باشند مشکل ساز خواهند شد.

اگر كودك‌تان دائما برای بهترین بودن مضطرب و نگران است با او صحبت كنید‌: كودكان با استعداد تمایل دارند تا همیشه بهترین باشند و اگر شكست بخورند مایوس خواهند شد‌. اگر كودك‌تان نتوانست بهترین و كامل‌ترین باشد به احساس ناامیدی او دامن نزنید‌. به او آرامش خاطر داده و همیشه به كودك‌تان یادآوری كنید كه ارزش او تنها با پیروزی تخمین‌زده نمی‌شود و او می‌تواند در دفعات بعد بهتر عمل كند‌.

اگر انتظارات خود را همیشه در سطح بهترین ها تنظیم نکنید فرزند شما نیز در حد افراط کمال گرا نخواهد شد.

به احساسات كودك‌تان همانند توانایی‌هایش توجه كنید‌: دوباره خاطرنشان می‌كنیم كه استعداد‌های كودك‌تان را ملا‌ك عشق ورزیدن به او قرار ندهید‌. احساسات و عواطف كودك شما نیز همانند استعدادهایش نیازمند پرورش و محیطی مستعد است.

کودک

بیش از حد به توانایی‌های كودك‌تان افتخار نكرده و فخرفروشی نكنید؛با بیان افراطی این مسائل شما غرور و تکبر را در او تقویت می کنید بنابراین فقط برای پرورش اعتماد به نفس گاه تواناییها را عنوان کنید. به كودك‌تان بگویید كه او دارای استعداد درخشانی است ، ولی به او تذكر دهید كه این شاخصه باعث نمی‌شود كه او به دیگر همسن و سالانش فخر بفروشد و خود را جدای از آنان بداند‌.

 سعی نكنید كه پدر و مادر بی‌نقصی برای كودك‌تان باشید‌: همراهی با كودكان با استعداد كمی مشكل است و ندانستن بهترین راه تربیت این كودكان طبیعی است‌. تنها والد خوبی برای آنان بودن كافی است‌. لازم نیست دائما در مورد مسئولیت خود حساس باشید زیرا این باعث ایجاد اضطراب و نگرانی در خود و فرزندتان می‌شود.

همشهری همراه با تغییر و اضافات

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

به جای زندانبان ، مهربان باش!

درد سری شیرین تر از عسل

با تنبلی اشتباه نگیرید

تجربه ی اولین احساس

سن و سال نمی شناسد

میم مثل مهر

پروفسوری در خانه ی شماست

بد اخلاقم اما محبت می خوام

اکسیر عشق

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.